Vinterservice för fyrtaktshojar

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nu när säsongen närmar sig sitt slut börjar man fundera på vad som behöver göras på hojen i vinter. Vi som kör ERF brukar byta olja och filter mellan varje race, samt pytsa i lite ny bromsvätska och kolla över hojen allmänt. Finns säkerligen noggranna personer som även kollar ventilspel, stift, koppling etc.

Jag är inte speciellt rutinerad när det gäller service av racehojar, så vi kan väl hjälpas åt att göra en lista över lämpliga vinteraktiviteter? Kosmetiska jobb skiter vi i, det är upp till var och en.

1. Ventilspelskontroll.
2. Byte kylarvätska, rengöring av kylare.
3. Byte bromsvätska, tömma ur oken.
4. Plocka isär och renovera oken?
5. Byte gaffelolja, packboxar.
6. Service av bakdämpare?
7. Byte tändstift.
8. Byte motorolja+filter.
9. Rengöring / byte bränslefilter.
10.
11.
12.
13.
14.

Fyll på / kommentera!

TÖMMA kylvätskan innan minusgrader kommer kan vara en bra idé då jag förutsätter att man kör utan glykolinblandning?

zilog skrev:
2509513 TÖMMA kylvätskan innan minusgrader kommer kan vara en bra idé då jag förutsätter att man kör utan glykolinblandning?
Jo, det är riktigt. Varmgarage är bra.

1. Ventilspelskontroll.
2. Byte kylarvätska, rengöring av kylare.
3. Byte bromsvätska, tömma ur oken.
4. Plocka isär och renovera oken?
5. Byte gaffelolja, packboxar.
6. Service av bakdämpare?
7. Byte tändstift.
8. Byte motorolja+filter.
9. Rengöring / byte bränslefilter.
10. Smörja och justera gaswire (och kopplingswire om det finns)
11. Tvätta eller byta luftfilter
12. Synka förknasarna eller justera sprutet.
13. Kontrollera svinglagren så det inte finns ngt glapp.
14. Kontrollera lagren i länkaget så det inte finns ngt glapp.
15. Kontrollera styrlagret så att det inte glappar.
16. Rengör och återfetta kedjan ifall den skall vara kvar till nästa år.

Jag kör den brutala stylen, riv allt i molekyler, är något tveksamt kastas det redan på hösten. Bygg ny hoj av resterna.

Att byta packboxar i gaffeln är väl lite onödigt om de är fräscha, och detsamma gäller för stiften!

Nr:18 skrev:
2509803 Jag kör den brutala stylen, riv allt i molekyler, är något tveksamt kastas det redan på hösten. Bygg ny hoj av resterna.
River du allt, inklusive motor?

WestW skrev:
2509826 Låta hojen stå helt utan kylarvätska låter inte smart. Packningar och tätningar torkar sönder lätt.
Nej, man byter givetvis vätska.

oscar skrev:
2509831 Att byta packboxar i gaffeln är väl lite onödigt om de är fräscha, och detsamma gäller för stiften!
Jo, precis, så är det ju. Kanske skulle ha skrivit "kontroll / byte".

Last edited:
Jag ser att du har satt frågetecken på renovering av bakdämpare. Det (frågetecknet) tycker jag att du ska ta bort.

Oscar kommentar om att byta stift förstår jag inte. Naturligtvis ska man byta dem, kanske även någon gång under säsongen. Däremot håller jag med om packboxarna, de byter man vid behov.

Kedjan, som Flugan säger, är värd uppmärksamhet. Fina pengar att spara...

Flugans "justera sprutet" ställer jag mig frågande till. En stor kostnad som rimligtvis inte märks såvida inte spridarna är slut?

Min "egna" notering. ALLT som går att rengöra ska rengöras och, om nödvändigt, återinfettas.

Chrille skrev:
2509909
Oscar kommentar om att byta stift förstår jag inte. Naturligtvis ska man byta dem, kanske även någon gång under säsongen. Däremot håller jag med om packboxarna, de byter man vid behov.

Så du menar att om man nyss bytt så ska man byta ändå??
Du kör inte RR så lägg dig inte i det här din pudel! :arsele

oscar skrev:
2509926 Så du menar att om man nyss bytt så ska man byta ändå??
Du kör inte RR så lägg dig inte i det här din pudel! :arsele

Men du glömmer ju att vi snackar om riktiga hojar här. Det innebär ju att man inte behöver byta stift, justera snabbgasen och lacka om för att det regnar i grannsocknen.

På fyrtaktare slarvar ofta folk med stiften men jag tycker att även för en rookie kan man kosta på sig ett byte vid vinterservicen och ett vid midsommar (eller vad man nu kallar mitt i säsongen)

Oavsett hur mycket RR jag kör nu för tiden så kan jag alltid säga:
"Du ser Pjoscar med Oboyen, han är nästan svensk mästare. Vi tävlade tillsammans.
I kicked his ass!!:arsele "

Nr:18 skrev:
2509803 Jag kör den brutala stylen, riv allt i molekyler, är något tveksamt kastas det redan på hösten. Bygg ny hoj av resterna.

Ja, och det ser man ju hur bra det går när ni kör erf...
sällan ni inte har problem.. :)

Bennybåge skrev:
2509978 Ja, och det ser man ju hur bra det går när ni kör erf...
sällan ni inte har problem.. :)

Och då är ändå Humlan en jäääävel på att skruva nu för tiden. Jag kommer ihåg när han fick bryta för den felvända termostaten.... DET kallar jag skruving det:D

Chrille skrev:
2509973 Men du glömmer ju att vi snackar om riktiga hojar här. Det innebär ju att man inte behöver byta stift, justera snabbgasen och lacka om för att det regnar i grannsocknen.

På fyrtaktare slarvar ofta folk med stiften men jag tycker att även för en rookie kan man kosta på sig ett byte vid vinterservicen och ett vid midsommar (eller vad man nu kallar mitt i säsongen)

Oavsett hur mycket RR jag kör nu för tiden så kan jag alltid säga:
"Du ser Pjoscar med Oboyen, han är nästan svensk mästare. Vi tävlade tillsammans.
I kicked his ass!!:arsele "

Sluta fåna dig!!! Om stiften är fina så är det bara korkat att byta! De blir j liksom inte sämre under vintern....

Jag säger bara "I had electrical problems!":rolleyes:

oscar skrev:
2509983 Sluta fåna dig!!! Om stiften är fina så är det bara korkat att byta! De blir j liksom inte sämre under vintern....
...

Nej men de blir sämre under säsongen. Jag lärde mig den hårda vägen att jag inte kan se på ett stift om det är bra eller inte. Både Lilltösen och Da Killed Sukka var j-t känsliga för skicket på stiften och det var inget som syntes utan det blev bara så. Nya stift inför säsongen(vinterservice) och ett byte mitt i.

Kan ju vara så att ett mer vältränat öga än mitt fixar den biten, men jag fick köra den säkra stilen.

Vem lämnar man in bakdämparn till om man inte har en sån där skit häftig öhlinare utan orginal :va

Gottis skrev:
2510119 Vem lämnar man in bakdämparn till om man inte har en sån där skit häftig öhlinare utan orginal :va

Låt den vara. Den klarar sig nått år till.
När jag körde STD600 2004, så körde jag med en R6 från -99. Den
hade ca 3900 mil på mätaren, och original fjädring, och det gick hur bra
som helst. Kan erkänna att det gungade en del på Knutstorp, men det gick
iallafall..
Så lägg pengarna på mer träning istället.. det hade jag gjort iallafall..

Bennybåge skrev:
2510157 Låt den vara. Den klarar sig nått år till.
När jag körde STD600 2004, så körde jag med en R6 från -99. Den
hade ca 3900 mil på mätaren, och original fjädring, och det gick hur bra
som helst. Kan erkänna att det gungade en del på Knutstorp, men det gick
iallafall..
Så lägg pengarna på mer träning istället.. det hade jag gjort iallafall..

dessvärre så har förspänningen pajat går inte att justera den ringen som man ska flytta på går bara runt sin axel utan att flytta på dämparen :( så det gick så där jag skulle ställa in hänget i våras men som tur va så ca det inte någon jätta skillnad mellan dej och mej i vikt

Gottis skrev:
2510168 dessvärre så har förspänningen pajat går inte att justera den ringen som man ska flytta på går bara runt sin axel utan att flytta på dämparen :( så det gick så där jag skulle ställa in hänget i våras men som tur va så ca det inte någon jätta skillnad mellan dej och mej i vikt
aha, ok. Då hajar jag..

Det blir som vanligt att skicka in bägge RR hojarna längst in i garaget och dra en pressening över.

Service gör man på vårkanten typ kvällen innan man ska till Brno eller på färjan.

Man ska inte skämma bort sina hojar med en massa pjåsk och övermek,

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck