Vinterpyssel med min Bandit

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej på er, jag tänkte att nu under vintern pyssla om min Suzuki 1200 Bandit, 2002 som snart nått 1100 mil.

Jag har tummen kanske inte helt på korrekt ställe men den är på handen i alla fall och jag har ett litet kallgarage med lite verktyg i att pula med så nedanstående skall nog efter tips från er gå bra?

1, Jag behöver byta bromsvätska då det aldrig är bytt innan (jag vet att det är hög tid) och tänkte då passa på att byta bromsslangar (Stålomspunna). Nu till frågorna om det:
- har ni tips på inköpsställe, fabrikat osv på slangar(vill ha så bra men prisvärt som möjligt)

- Behöver jag byta bromsbackar tycker ni (har över halva slitytan kvar men är orginal)?

- Något annat att tänka på vid bytet?

2, Har innan bollat lite innan i forumet om ventiljustering då intervallen i serviceboken är 1200 mil, dock låter den fint men vill ändå justera.
Har fått endel tips innan men tar gärna emot fler praktiska tips från er som justerat på just Banditer

Tack för framtida svar!:tummenupp

En bra början kan vara att köpa en Haynes manual, det är väl investerade pengar.

Har nu börjat med att riva av tank etc för att komma åt för ventiljustering och skall nu plocka bort tändspolar etc.

Tänker då även plocka bort kåpan för att lättare komma åt samt att det kan vara bra om den är borta när jag byter bromsslangar.

Trots att jag rivit av kåpor på många andra hojar (aldrig på Bandit) så har jag svårt att klura ut hur den sitter. Har lossat alla synliga skuvar inkl backspeglar men den sitter ändå fast. :mad: Skall leta i min handbok som jag har i pdf format för att se om jag hittar något tips??

Har nu äntligen fått bort kåpan...

...och två nya frågor föds:

Tack vare att mitt tålamod nu börjar tryta och pga att mina verktyg (eller bristen på verktyg), kass ljus i garaget och -4 grader så undrar jag..

1, Vad kostar det att lämna in för ventiljustering?
2, Bör jag byta tändstift nu när jag fått loss kåpor etc? (den går fint men har antagligen orginalstift i?)

Har nu äntligen fått bort kåpan...

...och två nya frågor föds:

Tack vare att mitt tålamod nu börjar tryta och pga att mina verktyg (eller bristen på verktyg), kass ljus i garaget och -4 grader så undrar jag..

2, Bör jag byta tändstift nu när jag fått loss kåpor etc? (den går fint men har antagligen orginalstift i?)

Ring till de lokala firmorna och fråga, kan skilja en del.
Byt stiften och serva upp pärlan, det har du igen!
Lycka till!
:)

Visserligen kör jag Honda men det är tydligen rätt sällan ventiljustering verkligen behöver göras. Dock ska den kontrolleras vid rätt intervall.

På de flesta banditer verkar ventilerna nötas in under de första 1200 milen och behöver då justeras. Mellan 1200 och 6000 mil brukar endast kontroll behövas. Efter 6000 bör man kontrollera var 600 mil istf manualens 1200 mila intervall. Tändstiften på 2001 - 2005 kommer man åt utan att demontera kåpor även med handskstorlek på 10 - 11. Det man skall vara extra försiktig med när man håller på med ventilkåpan på banditen är 2 st metallstyrningar som syns som utbuktningar en fram höger och en bak vänster. Styrningarna sitter löst och tappar man ner en sån i ventilkedjebrunnen får man demontera hela motorn. Dessutom får man inte dra ventilkåpsbultarna för hårt. Momentnyckel rekommenderas. Bultarna sitter i kamaxellageröverfallen och finns inte som reservdel. Drar man itu och det inte är reparerbart får man köpa ny topp.

Hur fick du loss kåpan? Har precis köpt en Bandit 1200s (Igen) Fast nu en 04 istället för en 03:a... :-)
Kommer ihåg från den förra att jag skulle byta till tonat kåpglas, men gav upp då jag inte fick loss den gamla... Tänkte byta på denna.. (Nu SKA jag inte ge upp!)

på min kawa,
att kontrollera kostar ca 2000
justeringen, om det behövs, kan kosta upp till 2000 till
det är vad Funbike i Västerås säger, var där föra veckan
tydligen, behövs det oftast inte en justering...
jag funderar på att kolla upp det själv, har skaffat servicemanual, väntar bara på plusgrader....
lycka till

Hur fick du loss kåpan? Har precis köpt en Bandit 1200s (Igen) Fast nu en 04 istället för en 03:a... :-)
Kommer ihåg från den förra att jag skulle byta till tonat kåpglas, men gav upp då jag inte fick loss den gamla... Tänkte byta på denna.. (Nu SKA jag inte ge upp!)

Skruva loss backspeglarnas insexbultar 4 st . Lossa insexbultarna fram på svarta "v'et" som sitter över lyset/glaset. Lossa två stjärnskruvar från instrumentsidan vid backspeglarna. Lyft "v'et" över backspegelfästena pressa "v'et" nedåt framåt. Det sitter två hakar på insidan c:a 15 cm upp pa varje sida. Dessutom en dutt som är pressad i en gummibussning längs ned på "V'et". Sedan kan glaset sitta med två stjärnskruvar(min) eller inte(polarns). Jakan var nästgårds förr men jag hittar fortfarande dit om du behöver hjälp, servicemanual osv.

Tackar för tipset. Blir väl att sätta igång om ett par veckor eller så. Fick garage till hojjen idag.. :banana *wohoooo* Har du waynes service manual?

Både den och Suzukis orginal plus fichen. Scoutmottot du vet "var förberedd".

Har servat/meckat min 2001:a sedan 2003 själv och den har rullat ca 6000 mil så det är väl egentligen bara helrenovering av motorn kvar, som man inte gjort.

Både den och Suzukis orginal plus fichen. Scoutmottot du vet "var förberedd".

Har servat/meckat min 2001:a sedan 2003 själv och den har rullat ca 6000 mil så det är väl egentligen bara helrenovering av motorn kvar, som man inte gjort.

:confused: Ska du behöva renovera spisen efter bara 6000 mil?Trodde den motorn var odödlig m vanlig service!!!:confused:

holm44

Nix, det behövs inte renoveras vad jag vet, utan det är väl det man har kvar att bocka av på mecklistan. Förhoppningsvis dröjer det. Odödlig är motorn inte, fråga andersbrink han kan mer om dessa motorer än de flesta, men den är stryktålig. Arbetslistan som är utförd är lång då den inte lämnats in alls efter 2003. Förgasargenomgång, packboxbyten, styrlager, baklänkage, bensinkransrenovering, broms- o kopplingsslangsbyten, drivpaket, däck servicar enligt plan osv osv. Även slitvargar behöver omsorg.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing