Vinterpyssel med Ducati Monster

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Tjenare allihopa

Satt här i veckorna och funderade på om jag skulle skaffa mig en ny hoj till nästa säsong, men kom till slut fram till att jag trivs riktigt bra med den jag har!

Men för att hålla sig sysselsatt i vinter vill jag göra den lite mer personlig, så det här är vad jag har funderat ut än så länge

* Lacka tanken och cutsen i någon schyst vit
* Beställa framskärm i kolfiber från alienmoto
* Vitt avgasbandage (bara för syns skull)
* Byta till svart fatbar styre
* Nya kopplings/broms handtag
* Trim? (någon som kan rekommendera något?)

Hojen är en Ducati Monster 900 -99

Slängde ihop en snabb bild på hur den kan se ut vit, vet inte om det funkar med ramens färg?
 

Bifogat

  • DSCN6525a.jpg
    DSCN6525a.jpg
    220.5 KB · Visningar: 597
  • DSCN6525b.jpg
    DSCN6525b.jpg
    199.7 KB · Visningar: 858
Varför inte en röd stripe så som S4RS?
S4Rs_PWR_Dynamic.jpg
 
Lysande initiativ! Äldre hojar har sin charm de med. Vit är en av de mer klädsamma färgerna på den hojen. Kolla upp vilka nyanser som finns från fabrik så blir det rätt från början (tycker jag). Plocka ur motorn inför lack och skicka den till www.racerepairs.se som har en god kontakt med en av sveriges bästa Ducatikillar (tycker jag igen). Har alltid undrat hur en sån där går när den är turboladdad!!!! Men lite mer sansade förslag får du säkert efter lite bollplankande. Varför inte kolfiberfälgar t.ex? Skulle gå att få den riktigt porrig!

Lycka till och hoppas du får uppdateringarna genomförda utan att tappa sugen!
 
Last edited:
Lacka den matt-svart med en vit rand i mitten över tank och cuts. På med ett par clip on och lacka fälgarna i samma kulör som ramen! :)
 
* Lacka tanken och cutsen i någon schyst vit
lacka ramen med isf

* Beställa framskärm i kolfiber från alienmoto
Bra kvalitet på deras saker

* Vitt avgasbandage (bara för syns skull)
Hade det på min, rostar som fan innanför.

* Byta till svart fatbar styre
Skönt att köra med

* Nya kopplings/broms handtag
Alienmoto har ett par som e helt ok

* Trim? (någon som kan rekommendera något?)
svänghjul, alu korg, öppet filter, bestyckning, big bore kit.

Finns tydligen färdiga turbo kit med men känns onödigt.

Turbo kit till monster

MonsterTurbo5.jpg
 
Last edited:
Att den ska lackas vit är spikat nästan ända sedan jag köpte den i våras, men nyans återstår att välja. Blir förmodligen någon "Ducati-vit".

Fatbar styre har jag på sedan tidigare, ska bara byta från guld till svart (Biltema styre så inga jättestora slantar det handlar om)
Angående kopplings/bromshandtag så hade jag en tråd uppe innan angående detta, hittar inte min modell i rulllistan över modeller (någon som vet vilken som kan tänkas passa? alienmoto som gäller)

Lacka ramen skippar jag nog den här omgången

svänghjul och alu korg har jag smyg dreglat över länge! Så det är ingen omöjlighet...


Hittade den här sidan igår efter lite slösurfande och det gjorde inte suget efter att modda monstret mindre direkt
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_2006_ducati_monster_challenge/index.html


Har bokat en plats för vinterförvaring ute på Mc-huset här i Malmö, men när jag bestämde mig för att göra verklighet av mina planer så blev de lite grusade av att jag ej har eget garage, men tur som man ska ha ibland lyckades jag precis styra upp det med en snäll morbror i Vinslöv (stort fint garage med smörjgrop, bläster skåp och allt annat skojigt man kan tänka sig.)

Fortsätt gärna skriva tips och idéer
Mvh
 
Jag hade bytt fuggar, jag hade ett par värstingar på min 99:ans 900 som jag givetvis har glömt bort vilken modell det var på fuggarna, men det var bra klipp i den jämfört med original. Så där bör du lägga pengarna utöver system men det hade du kanske redan.
Jag hade även korta broms/kopplingshandtag i guld, tvåfinger-grepp, riktigt snyggt var det. Inköpta i Thailand dessvärre men det lär väl gå att hitta i Tyskland om inte annat.
Andra kamremskåpor möjligtvis?
 
Så här gjorde jag med min förra Ducce förra vintern :lackade allt röda lite mörkare ton , nya dekaler , lackade ramen och fälgarna svarta , bellypan , noskåpa , ny digital Acewell instrumentering , nya speglar , lackade avgasrören svarta ...
bild före och efter...

/Juha
 

Bifogat

  • Ducati Monster 001 25%.jpg
    Ducati Monster 001 25%.jpg
    52 KB · Visningar: 702
  • monster 002 25%.jpg
    monster 002 25%.jpg
    127.1 KB · Visningar: 860
Last edited:
Samma handtag på ett par st. Detta är pazzo´s modell nr.

Länken på byggena. Ja man blir ju lite sugen på att bygga om igen.
Enkelsving hade suttit som en fläskläpp :D
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    59.7 KB · Visningar: 288
Min Före, efter och efter . Har två uppsättningar
 

Bifogat

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 899
  • Namnlöst-2.jpg
    Namnlöst-2.jpg
    133.3 KB · Visningar: 706
  • DSC00056.jpg
    DSC00056.jpg
    260.8 KB · Visningar: 506
Länken på byggena. Ja man blir ju lite sugen på att bygga om igen.
Enkelsving hade suttit som en fläskläpp :D

Ja den med enkelsving är ren kärlek!

Lite har hänt sedan igår, har en möjliga lackerare som gjort lite jobb åt en arbetskamrat, skulle inte vara allt för dyrt.
Är lite sugen på att göra det själv men har väldigt sparsam erfarenhet och har ingen lust att göra det två gånger...

Beställt kopplings och bromshandtag från ruck 'n run racing, kort, svart modell med röd justering från Titax 1790 för båda.

Jag hade bytt fuggar, jag hade ett par värstingar på min 99:ans 900 som jag givetvis har glömt bort vilken modell det var på fuggarna, men det var bra klipp i den jämfört med original. Så där bör du lägga pengarna utöver system men det hade du kanske redan.

Nya förgasare lät intressant om det blir en liten extra kick i den, kommer du på vad det var för något eller om någon annan har ett tips där så är det bara skriva. har så vitt jag vet bara slipon på för tillfället.
 
Nya förgasare lät intressant om det blir en liten extra kick i den, kommer du på vad det var för något eller om någon annan har ett tips där så är det bara skriva. har så vitt jag vet bara slipon på för tillfället.

Ska se om jag hittar nån gammal info om den, inte jag som byggde om den. Den hoj jag ångrar mest att jag sålde :(
Här är en bild på hur ett monster ska se ut om du frågar mig, min på bilden:
 

Bifogat

  • P6290036.jpg
    P6290036.jpg
    147.1 KB · Visningar: 955
Det var en ruggigt fin finish på den måste jag säga

Ny kopplingskåpa och förmodligen alukorg kommer att införskaffas så småningom.
Satt och ögnade igenom instruktionsboken precis och bara att ta av tanken verkar bli ett stort projekt med alla pumpar, slangar och sensorer haha.

Tur att vintern är lång :D
 

Haha, har aldrig gjort något ens i närheten av det här
Renoverat upp en fiddy från grunden är det närmaste, men det här ska göras bra i lagom takt utan fusk så det får ta den tiden det tar.

Men det ska inte vara några problem


EDIT: Nej nu sågade jag mig själv lite väl mycket
Inbillar mig förmodligen att det är krångligare än det i själva verket är (med tanken menar jag då, resten är en baggis)
 
Last edited:
Tanken är enklast av allt, bort med sadeln och sen en snabbkoppling nedanför kronan och sen ställer du den rakt upp, kopplar loss slangarna och sen är det i stort sett klart :)
Har jag för mig åtminstone, tog isär halva hojen på en någon timme utan större problem när jag skulle tvätta den ordentligt första gången.
Se bara till att ha kattstrypare i mängder till all el och slangar och skit...
Kom på att jag hade riktigt häftig instrumentering på den, lite retrostuk i krom men ändå fullmatad med finesser som laptimer och sånt skoj. Sånt är universalprylar, finns massvis i Tyskland *ebay bland annat* och gör mycket för utseendet.
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(
 
Tanken är enklast av allt, bort med sadeln och sen en snabbkoppling nedanför kronan och sen ställer du den rakt upp, kopplar loss slangarna och sen är det i stort sett klart :)
Har jag för mig åtminstone, tog isär halva hojen på en någon timme utan större problem när jag skulle tvätta den ordentligt första gången.
Se bara till att ha kattstrypare i mängder till all el och slangar och skit...
Kom på att jag hade riktigt häftig instrumentering på den, lite retrostuk i krom men ändå fullmatad med finesser som laptimer och sånt skoj. Sånt är universalprylar, finns massvis i Tyskland *ebay bland annat* och gör mycket för utseendet.
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(


Så simpelt ändå, nedrans instruktionsbok att få det att se så kluddigt ut!

Nya instrument har jag också funderat på, men den får nog sitta nästa säsong också.
Ja speglar är döden, tanken är att det enbart ska sitta en styränds-spegel på vänster sida.
 
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(

Jag köpte styrändsspeglar och monterade under och inåt, så man kollar ner under armen. Ser snyggt ut men man måste kolla lite väl långt ner för att använda dom. Tror det blir vanlig montering av dom när jag skaffat clipon-styre.

Syns lite granna på fotot Zeki tagit:
visabild.php
 
Jag hade styrändsspeglar också men det var inget vidare snyggt tycker jag. Jag gillar inte att använda speglar på hojen, lättare att bara vrida på huvudet om man behöver och då missar man inget heller.
Performance-speglarna är ok, tror det är en sån som sitter på min på bilden, hade en hel hög med olika speglar förut men ingen användes :D
 
Montera styränds-spegeln upp och ner var tanken, men det kanske blir som du säger att man får titta för långt ner...

Har hittat en vit som jag diggar däremot: Pearl white, code. 490.019 (PPG) (Originalfärg till 1198)
 

Bifogat

  • 2009-ducati-1198-6.jpg
    2009-ducati-1198-6.jpg
    145.2 KB · Visningar: 362
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top