Vinterpyssel med Ducati Monster

Vet hur det är, habegäret är oftast större än plånboken.
Dyk upp på någon av fikorna med ditt monster, antingen Lund eller Malmö, kolla på hemsidan....för du är väl medlem i Ducatiklubben..;)
 
Jag bytte munstycken på min förra säsongen, var första gången jag skruvade förgasare för mig också. Gick utan större bekymmer.
Jag har en hyfsad verkstadsbok på pdf om du är intresserad.
 
Jag har ett par Keihin 41 mm + slipon + poddfilter det ger 82 hp på bakhjulet vilket känns helt rätt för en enkel modd :tummenupp
Man lär sig snabbt att byta munstycken på standard mikuni38:orna som sitter på.. det är dock tradigt med luftburken...av på av på .....
 
Last edited:
Det lät inte helt fel, en helt okej effekt med tanke på vad de levererar från fabrik/på pappret.

Så det är möjligt för mig som glad amatör att byta munstycken utan att plocka av förgasarna?
Några tips & trix? Bilder från ett byte kanske till och med?
Sitter och läser mig igenom manualen nu :)

Jag har ett par Keihin 41 mm + slipon + poddfilter det ger 82 hp på bakhjulet vilket känns helt rätt för en enkel modd :tummenupp
Man lär sig snabbt att byta munstycken på standard mikuni38:orna som sitter på.. det är dock tradigt med luftburken...av på av på .....
 
Underbart, var precis en sådan guide jag trånade efter!
Ja ett par Keihin 39/41 hade vart grädden på moset känns det som, men som sagt tidigare så är det lite för mycket utgifter just nu. Men om inte suget för en ny hoj blir för stor så inhandlas de nog under säsongen :)

Följ denna guide så får du lite info http://www.ducatisuite.com/jetkit.html, passa på att göra rent fuggarna när du ändå har dem av... eller ännu bättre köp Keihin FCR 41:or :tummenupp
 
Nu har jag avklarat 25% av jobbet :D
Efter en tur upp till BRH för att hämta hem munstyckena så satte jag igång
Fick av luftburken efter lite pill, hade stor nytta av länken som jag vart tipsad om.

Så nu sitter förgasarna där och bara väntar på morgondagen, då åker de loss och förhoppningsvis så får jag det rätt innan solen går ner. Har inte tillgång till garage så det är innergård med wellpapp under hojen som gäller.

På undersidan av förgasarna är det 4(?) slangar som är fästa, ser ut att komma från oljekylaren, är dessa bara att skruva av?
Annars så verkar det inte vara några större problem, men dom visar nog sig imorgon
 
Det är väl 2 svarta slangar från förgasaren, överskottet/luftning från bensin har jag för mig rinner ut där. Inget vad jag vet ska sitta ihop med kylaren..
Det finns tappskruvar på undersidan så du kan tömma ut bensinen innan du plockar av dem, var försiktigt när du har isär dem, det finns en liten axel i aluminium som gärna vill hoppa ut som håller fast flottören men det märker du nog.
 
Last edited:
Okej, det har du förmodligen helt rätt i
Måste jag strypa bränsleslangen någonstans för att det inte ska rinna bensin eller är det bara tuta och köra?
Ska hålla koll på axeln! Har suttit och läst manualen och kollat länken gång på gång så nu känner jag mig hyfsat redo, men det är förmodligen enklare "hands on"
 
Går att "värma" förgasarna vid kyligt väder, sitter en kran vid oljekylaren för det ... därav ledningarna från denna till förgasarna.
Tanken är väl att leda varm olja i en extraslinga via förgasarna för att värma dem så det inte bildas isproppar etc.

Borde finnas med i din manual hur det ser ut och är tänkt att funka.
 
Går att "värma" förgasarna vid kyligt väder, sitter en kran vid oljekylaren för det ... därav ledningarna från denna till förgasarna.
Tanken är väl att leda varm olja i en extraslinga via förgasarna för att värma dem så det inte bildas isproppar etc.

Vilken grej hade ingen aning om det, kollade verkstadshandboken, fanns inget om det, ingen kran på min kylare heller eller slangar när jag hade mikuni orginalen. Kanske nån innan mig hade plockat bort.
 
Vilken grej hade ingen aning om det, kollade verkstadshandboken, fanns inget om det, ingen kran på min kylare heller eller slangar när jag hade mikuni orginalen. Kanske nån innan mig hade plockat bort.

Finns med i manualen till min hoj, sitter ett litet vred på oljaledningen vi oljekylaren.

Vet inte om det kom på alla hojar eller om det är en feature på något sätt, min såldes ny i Sverige ... kanske var specad för norrland ;)
 
Nu är det gjort

Efter många djupa andetag och tysta svordomar så kom dom av, bestyckades om och sedan på igen. Fortfarande stor hjälp av länken.
Fick ihop den för en dryg timme sedan, startade på en gång utan läckage osv

Vet inte om det är placebo effekt eller nått men jag tycker mig känna en markant skillnad nu när det är ny bestyckat och öppet filter, fick mycket lättare gasres på 1'an och enklare att koppla upp på baken på 2'an. Kort och gott, jag är riktigt nöjd!

Det enda som ska finjusteras är tomgången och ena gasvajern som vart lite hårt spänd.


@kiko - Mycket riktigt var det oljevärmare för förgasarna, stod i manualen att man kunde/skulle koppla om så om den brukades under vintertid
 
Kör 150 / 42,5 nu (tror jag), glömde naturligtvis skriva upp det innan jag satte dit dom. Får köra på det här ett tag nu och se hur det fungerar.
Lite sugen på att beställa 14 taggars framdrev för att få det där lilla extra också, kör mestadels i stan och 70/90 vägar, så en toppfart runt 200 är mer än lagom.

Kul att det funkade, vilken bestyckning kör du på nu ?
 
Då det är lite halvkast väder idag och jag är mitt uppe i en flytt så flydde jag fältet för att göra lite små saker på hojen då min kära sambo är på jobbet :D

- Monterat nya fotpinnar
- Monterat tank dekalen
- Ställt tomgången
- Fusk tvättat med en liten svamp och en pet-flaska på innergården

Ska beställa tankdekal till andra sidan tanken och leta på ett par backspeglar som kan ersätta musse pigg öronen


Lite bilder
 

Bifogat

  • DSCN6877a.jpg
    DSCN6877a.jpg
    171.6 KB · Visningar: 276
  • DSCN6878a.jpg
    DSCN6878a.jpg
    200.3 KB · Visningar: 249
  • DSCN6879a.jpg
    DSCN6879a.jpg
    163.9 KB · Visningar: 222
Fan vad cool den blir! Det är inte utan att jag blir lite avunds. Söker med ljus och lykta efter ett äldre monster (900). De är så härligt råa.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top