Vintern kommer- dags låta pärlan stå

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
 
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.
 
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.
Grymt! Det där ska jag komma ihåg till när det är dags
 
För att utesluta risken för kondens i tanken, och därmed rost, så vill jag ha mina hojar fulltankade. Nu är ju de visserligen utsatta för nästintill museeiverksamhet och står still längre än en vinter.
 
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
 
Efter allt snack om att insugsgummin och bränsleslangar läcker efter vinterförvaring men tätar sig efter återfuktning av bränsle - så dräneras här inga varken förgasare eller tankar.

Tankar fullt, tvättar och täcker.
På våren laddas batteriet, funkar det inte så köper jag nytt sen hej-o-i-väg.
Servicen sker löpande under högsäsongen på det som anses behövas. :-)
 
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
Jag gör precis likadant och har gjort det sedan 1992 och hitintills har dom alltid startat och funkat helt utan problem på våren när det är dags att börja köra igen
 
Jag kör full tank för minimal kondens i tanken och dränerade förgasare för att minimera avlagringar på förgasarfordon som går med modern bensin.

Gräsklippare och veteranfordon som går sällan körs alltid på alkylat och får full tank och stängd bränslekran.

Moderna fordon med någorlunda tät plasttank och insprutning kan stå ett halvår utan vidare eftertanke.
 
Har en fundering om kondens i tanken. Kondens uppstår vid stora temperaturvariationer, framför allt så här års med stora svängningar mellan dag och natt.

Hur rädd för kondens i tanken bör man vara om hojen står inomhus i jämn temperatur?
 
Har en fundering om kondens i tanken. Kondens uppstår vid stora temperaturvariationer, framför allt så här års med stora svängningar mellan dag och natt.

Hur rädd för kondens i tanken bör man vara om hojen står inomhus i jämn temperatur?
Ska du ställa hojen över vintern? Jag som många andra brukar fylla tanken med sås och låta stå. Kör du under höst/vinterom jag? Då är det bara köra på och mata hästen när den blir hungrig, jag har aldrig haft problem med kondens i tanken när jag gjort så.
 
Lät jobbigt.

Själv brukar jag köra in den i garaget, koppla ur batteriet, ladda den ca 3 gånger under vintern, rucka samtidigt lite i hojen så inte packboxarna i frangaffeln torkar.
Lång vinter i Norrbotten och det har funkat bra med alla hojjar jag haft.(jag är gammal som gatan så jag har hunnit avverka rätt många hojjar, 67 st hittills)
 
Lät jobbigt.

Själv brukar jag köra in den i garaget, koppla ur batteriet, ladda den ca 3 gånger under vintern, rucka samtidigt lite i hojen så inte packboxarna i frangaffeln torkar.
Lång vinter i Norrbotten och det har funkat bra med alla hojjar jag haft.(jag är gammal som gatan så jag har hunnit avverka rätt många hojjar, 67 st hittills)
Så gammal är du inte! Har två personer över 80 bast i min grupp. Finns mycket att för dig innan du "nyser i säcken" att uppleva😘 PS. Älskar att läsa om dina "bravader"😀
 
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
Det där med förgasarna är riktigt, så har jag alltid gjort och det har funkat bra. Däremot bör tanken vara fylld, detta för att undvika kondens vilket ger vatten och rost. Detta plus att underhållsladda batteriet ett par gånger under vintern räcker bra.
 
Jag är lat nu för tiden så jag kör bara in hojarna och snöskotrarna i garaget laddar batteriet några gånger under vintern, har inte haft några problem med förgasarna av att bara stå över vintern. Skotern med Etek motorn är ju enkel med sitt konserveringsprogram av motorn men övriga skotrar och hojar ställs bara in.

Dock har jag köpt hojar som stått länge (har hara köpt en fungerande hoj) och då har jag fått rensa förgasarna ordentligt. Men jag har aldrig upplevt några problem av att hojarna stått en vinter. Vad som blir intressant är att se hur GSX:en kommer att klara förvaringen, fulltankad med 98 och bränslestabilisator sen i kör i svågerns garage och risken finns ju att den kommer att stå till nästa semester så den blir stående runt 10-11 månader.

Jag har dock varit med att ena snöskotern inte startade en av höstarna på bränslet som stått över sommaren utan fick huttas och fyllas på med en halv tank fräsch bensin så visst kan man ha otur och soppan är ju inte som förr.
 
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.

Akrylatbensin är lite överdrivet över några vintermånader. Med det sagt kör jag en gammal veteran flakmoppe på det och röjsåg. Just att det är lagringsbeständigt och att maskinerna används sällan.

Med det sagt har jag aldrig haft några bekymmer med vanlig bensin i bilar och mc. Varken 95 oktan med 5% etanol eller 98/99 oktan med detsamma som saluförs nu. Inte ens efter närmare 1 år eller mer utan uppstart med full tank. 95 tankar jag numera inte i något fordon sedan man ökat till 10% etanol. Synd det inte finns etanolfri bensin på bensinstationerna numera.

Monstret som har en plasttank som enligt amerikanska forum riskerar att svälla pg a etanol med E10 som de använt längre i USA än här i EU. Där har jag alltid tankar 98 oktan och kört ner tanken till reserven varje höst inför vinteravställning. Aldrig haft några bekymmer hittills.

748:an som har ståltank har lämnats full tankad sedan jag köpte den för över 20 år sedan. Aldrig haft några bekymmer med uppstart på våren eller sommaren därefter som sagt.

Bägge motorcyklarna har insprutning och står i varmgarage så i princip är risken är kondens och temperaturskiften ganska begränsat. Det får man ta i beaktning också. Står motorcyklarna i ett oisolerat kallförråd är läget annorlunda.

Jag har däremot fungerat på akrylat om man hade ställt undan en motorcykel väldig länge, med avsikt att kunna ta fram och starta upp och varmköra utan avsikt att köra mer än någon mil. Det vill säga att man inte kör upp en hel tank på en säsong. Har dock ingen erfarenhet av akrylat för fyrtaktsmotorer. Om det är skadligt om motorn körts på vanlig bensin tidigare. Det kanske någon har koll på eller egna erfarenheter här?

Vad jag hört är att folk har fått problem med sina gräsklippare och röjsågar som körts på bensin men gått över till akrylat. Det må vara så på en enkel gräsklippare motor eller veteranmoped. Ganska enkla konstruktioner om något händer.

Hur som helst skulle jag inte komplicera saker allt för mycket för en vinterförvaring några månader. Tvätta rent motorcykeln, rengör kedja och smörj in, varmkör och se till att den är torr, kontrollera lufttryck och öka något, ställ upp på depåstöd om sånt finns, dra över ett överdrag som andas för att hålla den fin till våren och underhållsladda batteriet under vintern ett par gånger beroende på hur mycket motorcykeln självurladdar. Planera in service och underhåll så att det bara är att starta och köra när säsongen startar. That’s it.

För egen del på våren brukar det bara vara att starta upp på våren och göra ett besök på en bensinstation och kontrollera lufttrycket.

Inte riktigt vad jag förväntat mig av att äga italienska motorcyklar om någon hade frågat mig för 25 år sedan. Mycket är nog hur saker förbereds inför vinterförvaring, att det finns en tillsyn och såklart service utan att gå till överdrift.
 
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
Jag ställer bara in hojen(arna) och underhållsladdar lite under vintern. Är det inte halka och drivis, så kanske jag kör en sväng även under vintern.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top