Vinterkräksjukan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man vet att man kommer exponeras för detta, hur minimerar man risken att smittas?
Är det luftburen smitta eller räcker det med att inte röra och tvätta händerna hela tiden?
Skulle man se knäpp ut med andningsskydd på kontoret? Gasmask?
Jag gör i princip vad som helst för att slippa, men jag måste in en sväng imorgon och där kommer en tjej vara som har en son som läcker tydligen.

gasmask.jpg

Jag tror du kommer se stilig ut:

gasmask.jpg

Det är luftburet, om du står nära den som kräks eller har diarré. Så gör inte det! Det bildas små aerosoler (spraymoln) från vardera kropps...öppning :P när man evakuerar gegget.

Undvik helt enkelt att umgås med personerna om du kan. Det skulle jag...

Nörsi som fått skiten varenda år jag jobbat på sjukhus :(

Hur långt tid tar det ungefär från man har blivit smittad och tills man börjar, ja, spy och ha sig?

Michael Jackson sover både i syrgastält och använder munskydd, så det måste ju vara bra!! :fakta

I say go for it!

Tips 2: Undvik också att sambajsa med någon som har diarré.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA vilken skön tråd :D :rofl :lol

Klart man ska ha den första gasmasken tillsammans med kostym och allt under helkroppsskyddet :rofl

Jag har aldrig råkat ut för sån temporär vintertrams. Däremot fick jag vattenkoppor när jag var 18, det var ju lite trist.
I övrigt blir jag förkyld en gång om året knappt och sen har immunförsvaret byggt upp sig igen - handlar lite om vad man äter tror jag, tydligen ska immunförsvaret mestadels sitta i magen eller nåt(enligt TVreklamen).

Markus: Håll andan så fort du stöter på en person :rofl

Luftuburen är den om man står nära nån som faktiskt kräks.

Annars gäller som sagt att tvätta händerna. Din kollega med ungen som läcker har kanske petat på sin gullunges nerspydda tröja före hon kom till jobbet. Om du sen tar på samma dörrhandtag som hon och du sen slickar dej på handen eller nåt är det kört.

Det finns handdecinfiser .... des .... bakterieborttagande medel på apoteket, köp sånt och tvätta hela tiden.

Man kan säga rent generellt att om du är rädd för att bli sjuk så låt bli att exponera dig. Om du av någon anledning måste träffa någon som är sjuk så kan du minimera exponeringen genom att till exempel undvika att hantera spyorna från den som är sjuk och låta bli att slicka på händerna. Då slipper du dom värsta smittriskerna. Sen är det till viss del en viss risk för luftburen smitta och den kan du inte komma ifrån på något bra sätt tyvärr. Andningsmask hjälper föga då dom flesta sådana är avsedda att stoppa damm och i viss mån stoppar bakterier. Virus är dock för små för att stoppas om man inte skaffar sig ett ganska dyrt andningsskydd.

Personligen brukar jag inte bekymra mig så mycket. Dels så är det ju så att man är smittsam under ett dygn innan och några dagar efter man varit sjuk så under perioden när många har vinterkräksjukan så är sannolikheten ganska hög att du ska träffa på någon smittbärare om du inte lever som eremit. Med andra ord så ser jag det som att om du inte är motståndskraftig så är sannolikheten ganska hög för att du får det oavsett om du försöker undvika det. Är du motståndskraftig så får du det inte oavsett strategi.
Jag brukar själv inte fundera så mycket på smittrisker när det är frågan om såpass harmlösa smittor (obehaglig men inte direkt farlig). Jag resonerar som så att det är värt mer att slippa oroa sig. För sjuk blir jag i alla fall nästan aldrig.

Läste nyligen att 1/5 av Sveriges befolkning är imuna mot vinterkräksjukan. Hade man missat den alla år så var man troligtvis imun.

LÄGESRAPPORT:
Den ebola-/magsjukeexponerade har upplysts om min hållning i frågan och stannar hemma tills vidare.
Kod RED går över till YELLOW tills ny information erhålls.

Jag har heller aldrig haft sjukdommen. Innebär det att man är immun?

Kan väl vara så att man inte har blivit smittad oxå...:va

I övrigt blir jag förkyld en gång om året knappt och sen har immunförsvaret byggt upp sig igen - handlar lite om vad man äter tror jag,

Kost och sömn spelar stor roll, helt klart. 2006 slarvade jag mycket med båda dessa och var sjuk väldigt mycket, vid sidan av skador. Under 2007 har jag tänkt på detta, sovit ordentligt samt käkat iaf bättre än förra året och varit sjuk väldigt lite, har kunnat köra kickboxning tre gånger i veckan och mått prima hela året.

Jag tror inte på vinterkräksjukan. De e ett förbannat påhitt. Lika som influensan bland gubbar när det är håkci-VM eller nått OS.
Trams, trams och förbannad trams.

Men :confused: då kan vi ju avveckla smittskyddsinstitutet och så kan kungahuset få ÄNNU mer pengar!! :tummenupp
Kanon.

Äsch jag jobbar på sjukhus, o där vimmlar det av kräksjukan, men gör såhär sopa i dig lite vitpeppar, sen tar du med dig hand sprit o spritar ofta..så ska du se att du klarar dig.Jag jobbar ju med det runt om mig hela tiden, så tycker inte att du ska behöva bli smittad .men som sagt blir du nu det så fick du lite tips iaf... :)

Last edited:
Okej.. så om man spritar ofta så klarar man sej. måste de vara hand sprit, tänkte att en fick plunta är mer behändlig. Som den fickenflasche som jag tjoppade i Düsklandet senast :tummenupp

Yes de e ba te o sprita på vettu:) haha ahh e d stark sprit ska det väll gå an... ;) men tror handspriten e det mest säkra kortet.. men som sagt häv i lite sprit i pluntan du... kan ju alltid vara bra att ha med sig:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT