vinterkräksjukan?!

Du märker garanterat när du har vinterkräksjukan till skillnad från vanlig magsjuka.

Man blir, ja, vad ska man säga, tio gånger mer sjuk med en rejäl vinterkräksjuka!

Googla ni som vill veta.. Jag lever glatt i min ovisshet.

Hoppas du repar dig! Och som vid alla kräkningar och diarrér: Se till att få i dig vätska och salt!!! Skit i vanlig föda, utan koncentrera dig på vätska och salt.

juha01 skrev:
Du märker garanterat när du har vinterkräksjukan till skillnad från vanlig magsjuka.

Man blir, ja, vad ska man säga, tio gånger mer sjuk med en rejäl vinterkräksjuka!

Hoppas du repar dig! Och som vid alla kräkningar och diarrér: Se till att få i dig vätska och salt!!! Skit i vanlig föda, utan koncentrera dig på vätska och salt.

Vinterkräksjukan är en jäkla åkommma, har fått det iom jobbet i tre år i rad :död
Nu spydde morsan alldelles nyss så det bara..ja..behöver inte förklara mer..
Jag gick in med gasmask nästan..det är så smittsamt att det är otroligt (när det verkligen är kräksjukan)..håll tummarna :gnissla

Nursey skrev:
Vinterkräksjukan är en jäkla åkommma, har fått det iom jobbet i tre år i rad :död
Nu spydde morsan alldelles nyss så det bara..ja..behöver inte förklara mer..
Jag gick in med gasmask nästan..det är så smittsamt att det är otroligt (när det verkligen är kräksjukan)..håll tummarna :gnissla

Drick lite sprit tjejen, dödar alla bakterier :tummenupp

juha01 skrev:

jo de säger det, men så fort jag tar den minsta sipp på nån vätska så får jag kramper och spyr i en kvart. fy fan. vilken jävla pissnatt jag haft inatt, typ slumrat i en timme, sen spytt galla och sen slumrat osv. vid fyra ville jag inte sova mer utan började tålmodigt hoppas att morgonen skulle komma kilandes nån gång så jag kom ut det där intermezzot. nu spyr jag bara var annan timme så nu är det fest.

sen har vi inget magvänlig hemma att peta i sig. ingen cola, ingen proviva, ingen fil. jag hittade recept på vätskeersättning men jag orkar inte stå upp så länge. så jag dricker samarin. en ml i timmen typ. gud måtte denna dag vara slut snart!

heimdal skrev:
ha lite nyårsmys med familjen då.. man måste ju inte vara asfull med kompisar..

eller "fira jul" i mellandagarna

jo men det 'r ganska mycket bebisen jag vill åt och han bor ju i stockholm och är bara här ett par dar. sen har nog mina föräldrar andra planer för nyår. men full det kommer jag inte vara, det lovar jag.

Clara skrev:
nu till min fråga: har nån här klarat sig igenom en vinterkräksjuka utan att faktiskt KRÄKAS? QUOTE]

Japp! Ungarna åkte på eländet förra julen...Väääldigt roligt... Särskilt då det bara gick runt mellan dem.. :3freak Jag fick det också, MEN jag kräktes inte en enda gång. Var "bara" magen som krånglade och gjorde ont i kombination med feber och illamående.

Håller tummarna för en kräkfri jul för dej!

juha01 skrev:
Jag lever glatt i min ovisshet.
Skit i vanlig föda, utan koncentrera dig på vätska och salt.

Samma här, jag är lyckligt förskonad! Hörde något om att en del av befolkningen var "imun" mot kräksjukan?!

Köp Resorb!... oumbärligt när man är rejält magsjuk(och för att bota bakfylla)

Nienna skrev:
Clara skrev:
nu till min fråga: har nån här klarat sig igenom en vinterkräksjuka utan att faktiskt KRÄKAS? QUOTE]

Japp! Ungarna åkte på eländet förra julen...Väääldigt roligt... Särskilt då det bara gick runt mellan dem.. :3freak Jag fick det också, MEN jag kräktes inte en enda gång. Var "bara" magen som krånglade och gjorde ont i kombination med feber och illamående.

Håller tummarna för en kräkfri jul för dej!

too late...

korvgubbe skrev:
Samma här, jag är lyckligt förskonad! Hörde något om att en del av befolkningen var "imun" mot kräksjukan?!

Köp Resorb!... oumbärligt när man är rejält magsjuk(och för att bota bakfylla)

angående immunitet se förra sidan.

vad är resorb? vätskeersättning. tyvärr orkar jag inte gå hea vägen till ett apotek. blir helt matt av att vända mig i sängen.

Clara skrev:
angående immunitet se förra sidan.

vad är resorb? vätskeersättning.

Nämen ser man på vad man kan hitta om man läser lite noggrannare... =) Där stod det ju! ;-) Då är jag nog imun!

Ja, det är vätskeersättning som ska ges vid diaréer å annat mys...

Finns det ingen hygglig själ här på SH som kan dimpa förbi med en packe resorb?

Jag skulle inte överleva mina "dagen efter" utan resorb.

korvgubbe skrev:
Nämen ser man på vad man kan hitta om man läser lite noggrannare... =) Där stod det ju! ;-) Då är jag nog imun!

Ja, det är vätskeersättning som ska ges vid diaréer å annat mys...

Finns det ingen hygglig själ här på SH som kan dimpa förbi med en packe resorb?

Jag skulle inte överleva mina "dagen efter" utan resorb.

tja om nån bor i närheten av nobeltorget och har vägarna förbi apoteket så tackar jag inte nej. min pojkvän jobbar minst till 3. ska se om jag kan få tag på nån kompis. skulle ju behöva lite proviva, coca cola och sånt för att pigga upp mig lite också.

nu spydde jag för typ en halvtimme sen men det kom fan inget, sen dess har jag tagit hela två miniklunkar samarin utan att magen flippat så jag hoppas att jag ska slippa spyendet mer och börja ta mig uppåt nu... :rolleyes:

vafan nu har jag fått hicka också! varje hick är som en jordskakning för min urlakade kropp. hur fan ska jag bli av med detta nu då? jag kan ju inte dricka massor vatten och absolut inte köra det grymma husmorstricket en sked lingon heller. då kommer ju magen löpa amok. :huvet

Brorsan min spydde inatt och några gånger till efter det...
Så nu får man hoppas att man själv inte får det, vore ju snyggt att få det idag eller imorgon.. Snacka om timeing.

Usch och fy för sån skit.

jag verkar vara imun.. :)

Tjejen har haft det flera gånger men jag klarar mig varje gång.

Clara skrev:
fan ta det förbannade dagiset! jag kommer få typ 400 för det max. det var fan inte värt det. nu fick jag inte julstädat heller, eftersom jag jobbade... :huvet
Krya på dig! värdelöst att vara sjuk vid jul!
Fördelen är att du har en god ursäkt för att inte ha städat! För min del finns bara latskap som förklaring...

Det positiva är att det brukar vara ett hastigt förlopp.. Det bryter ut snabbt och är vanligtvis över på ett dygn! (Om man nu inte har en bunt ungar som smittar varandra om och om igen.) Tv doktorn på tv4 sade dock att man inte blir immun mot det om man haft det, utan man kan smittas flera ggr..trist!

Korvgubbe! Var läser du om immunitet? Två av våra ungar får det nämligen inte...

Ska man dra upp hur vinterkräksjukan smittar?

Det ökar äckligheten i det hela så att säga.

Nienna skrev:
Det positiva är att det brukar vara ett hastigt förlopp.. Det bryter ut snabbt och är vanligtvis över på ett dygn! (Om man nu inte har en bunt ungar som smittar varandra om och om igen.) Tv doktorn på tv4 sade dock att man inte blir immun mot det om man haft det, utan man kan smittas flera ggr..trist!

Korvgubbe! Var läser du om immunitet? Två av våra ungar får det nämligen inte...
Clara skrev:
jo 30% är tydligen immuna mot vinterkräksjukan, genetiskt, så du är säkert en av de lyckliga. det är nog INTE jag. förrförra vintern var jag magsjuk tre gånger på en månad. tjoho. fasst det här toppar fan det iallafall.

tack för ert stöd alla, iallafall, även om jag inte tror ni tycker så mycket som en tiondel så synd om mig som jag gör, vilket kanske säger mer om min självömkan än om er. :3freak

Själv kan jag inte komma ihåg att någon i min familj har haft det så vi är nog immuna hela högen :tummenupp

Clara skrev:
fan ta det förbannade dagiset! jag kommer få typ 400 för det max. det var fan inte värt det. nu fick jag inte julstädat heller, eftersom jag jobbade... :huvet

*Nickar* Jo du... Antar att du inte har barn på dagis... Förra året då mina var sjuka (5 och 3 år gamla) kan jag lova dej att jag förbannade dagis.. Jag grät och slet mitt hår, bokstavligen, vid andra omgången av kräkorgien.. Det var första gången sen jag fick barn som jag kände att Nej! Jag vill inte ha barn! Jag orkar inte mer! *S* Det gick som tur var över väldigt fort..(den känslan alltså) Men det var det absolut jobbigaste jag genomlidit med barnen! Sådana små barn hinner inte till toan eller spyhinken...fontänkräkas rätt ut..över allt... Kl två på natten: maaaammmaaaaaa! Varpå mamman springer som en tok med handduk och en ny hink..försent! Dotran har spytt från våningssängen...ut över typ halva rummet! Hurra! Jag kan allvarligt säga att jag när som helst hellre tar den där sjukan själv än att barnen ska åka på det igen! Iaf tills de blivit så stora att de hinner till toan :tungan Killens flickor är som tur var så stora..men de verkar å andra sidan immuna mot kräksjukan!

Fast, jag tycker bra synd om dej ändå! Har du tur är det över till imorron em och du kan delta i hulfirandet!! Kanske lite matt men ändock kräkfri!!! Håller tummarna!

//Linn

Nienna skrev:
*Nickar* Jo du... Antar att du inte har barn på dagis... Förra året då mina var sjuka (5 och 3 år gamla) kan jag lova dej att jag förbannade dagis.. Jag grät och slet mitt hår, bokstavligen, vid andra omgången av kräkorgien.. Det var första gången sen jag fick barn som jag kände att Nej! Jag vill inte ha barn! Jag orkar inte mer! *S* Det gick som tur var över väldigt fort..(den känslan alltså) Men det var det absolut jobbigaste jag genomlidit med barnen! Sådana små barn hinner inte till toan eller spyhinken...fontänkräkas rätt ut..över allt... Kl två på natten: maaaammmaaaaaa! Varpå mamman springer som en tok med handduk och en ny hink..försent! Dotran har spytt från våningssängen...ut över typ halva rummet! Hurra! Jag kan allvarligt säga att jag när som helst hellre tar den där sjukan själv än att barnen ska åka på det igen! Iaf tills de blivit så stora att de hinner till toan :tungan Killens flickor är som tur var så stora..men de verkar å andra sidan immuna mot kräksjukan!

Fast, jag tycker bra synd om dej ändå! Har du tur är det över till imorron em och du kan delta i hulfirandet!! Kanske lite matt men ändock kräkfri!!! Håller tummarna!

//Linn

parkera ungarna på varsin galonklädd madrass inne på toa?

korvgubbe skrev:
Håll andan så länge du kan... funkar iaf på mig... det gäller bara att klara av att hålla andan även om man hickar under tiden...

jag kör med , håll andan å svälj 10 ggr, sen räknar du långsamt till 10 å sen andas du igen.. funkar ibland

Back