Vinterhoj

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Så jag är på jakt efter en hoj att pendla med på vintern. Är en mt 07 för ”hårig” att sätta tkc 80 med dubb i? Ett annat alternativ kan vara versys 300x? Ni som pendlar på vintern vad kör ni?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Så jag är på jakt efter en hoj att pendla med på vintern. Är en mt 07 för ”hårig” att sätta tkc 80 med dubb i? Ett annat alternativ kan vara versys 300x? Ni som pendlar på vintern vad kör ni?

Körde en Honda dominator en hel vinter med ”cross däck” som var dubbade på sidorna och inte i mitten på däcken, lite lägre lufttryck hade jag med. Det sliter en hel del på hojen att köra året runt, hade inte velat ha en allt för fin hoj iaf att vinterpendla med i salt o slask.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Körde en Honda dominator en hel vinter med ”cross däck” som var dubbade på sidorna och inte i mitten på däcken, lite lägre lufttryck hade jag med. Det sliter en hel del på hojen att köra året runt, hade inte velat ha en allt för fin hoj iaf att vinterpendla med i salt o slask.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tänkte isåfall försöka tvätta ofta och lägga på sån där behandling på motor och avgas mm. Kanske tom foliera den så man skyddar lack osv

Testa MT-03. Snorbillig och väldigt behändig. Men, i motsats till Honda Grom, så pass mycket pulver i att man inte direkt är i riskzonen att hamna som kylarprydnad på första bästa ouppmärksamma j'vla SUV...

Testa MT-03. Snorbillig och väldigt behändig. Men, i motsats till Honda Grom, så pass mycket pulver i att man inte direkt är i riskzonen att hamna som kylarprydnad på första bästa ouppmärksamma j'vla SUV...

Hade en grom förra vintern. Funkade bra men lite för liten och så går det inte att driva värmehandtag. Mt-03 ska kollas på. Tänkte mt07 kan man ju även ha kul med sommartid då den är rolig att wheela och sånt med.

Förfan köp en DR650! Grym vinterhoj! Saknar min -87:a fortfarande med kickstart i -20c var det inga problem att kicka igång! Kanske inte på första...men den gick alltid! Allt kan sluta funka förutom motorn verkade det med den :D

Nu kör jag KTM 625sxc...kul som fan...potent off-road hoj. Men satan vad det ska vara problem med den. Den klarar inte en hård vinter helt enkelt. Eller sommar...rolig som fan hoj men räkna med massa pröblems.

Så köp en DR650 eller Honda dominator. Finns väl ett par andra liknande modeller. Men de två vet vi att de funkar kanon under vintern. Kör du med el-start så se bara till att hålla batteriet i liv. Funderar själv att gå tillbaka till något sånt.

Förutom det är det ju egentligen ordentligt tvätt innan salt läggs på vägen. ACF-50(glöm inte ekrarna(ifall hojen har ekerhjul)) på hela hojen för skydd, kör hela vintern. Behöver ingen tvätt förutom bromsarna. Eller så kör du en tvätt mitt i vintern ordentligt, låt den torka ordentligt också sen ACF-50 igen och kör på.

Efter vintern kör man ordentlig tvätt ACF-50 gör det enklare att smutsen går vips bort.

Själv kör jag alltid igenom hela vintern utan att tvätta. Om man har varmgarage så kan man väl tvätta oftare och låta den torka ordentligt osv. WD-40 sprejas också här och där då och då.

Storstäder=mindre dubb i mitten eller ingen alls och kör sidorna per klack. I Stockholm kan man för det mesta köra odubbat bak. Men hellre att man har dubb bak för de gångerna det är verkligen jobbig väglag.

Jag har beställt färdig dubbade däck från...minns inte...någon svensk däck ÅF på nätet. De dubbar det jävligt bra!

Jag kör jävligt hårt under vinter tiden. Mitten av bakdäcket finns det nästan alla dubbar kvar. Många är slitna såklart. Men själva TKC-80 är ju bra gummi och det håller väldigt bra. De flesta skulle inte våldta bakdäcket som jag gör och då ska deras däck räcka längre och bättre.

Framdäck räcker nästan för alltid känns det som. Bytt bak 2 gånger om jag minns rätt. Fram är fortfarande i kanon skick.

Juste handtagsskydd ska du ha, någon gång tappar man ju hojen på isen. Roligast var ju när jag satt mig på hojen och högra benet halkar på is och jag ramlar med hojen. Ser säkert hur roligt ut som helst att man sätter sig från vänstern och direkt vips faller till höger :D
Man vill inte att bromshandtag/kopplingshandtag ska gå sönder.

Samt muffar på handtagen...uppvärmda handskar kör jag med nu vilket är underbart! Bättre än värmehandtag(personligen). Men varma händer är ett måste!

Hade en grom förra vintern. Funkade bra men lite för liten och så går det inte att driva värmehandtag. Mt-03 ska kollas på. Tänkte mt07 kan man ju även ha kul med sommartid då den är rolig att wheela och sånt med.

MT-07 är ett mer sunt och "vuxet" val. MT-03 är vare sig det ena eller andra. Bara det faktum att rödmarkeringen går vid 12 500 v/min säger väl det mesta om karaktären. Nu har jag inte kört min under vinterförhållanden men betvivlar att den skulle göra bort sig. Drar dock till sig skit som getingar kring ett saftglas regniga dagar. Min har under sommaren dragit i snitt 0,28 l/mil. Och försäkringen är mest bara en spottstyver...Men testa, som sagt, det är du som ska trivas med hojen...

TKC80 är väl inte direkt första valet, men....då finns dom ju också i feta bredder. Kör med 180 däck, men skulle vilja ha så smala däck som möjligt. Nu kör jag ju i Norrbotten så jag har lite andra förutsättningar.
Har totalt 693 dubb blandat med Bestgrip och på sidorna Ice Gold screws som säkerhetsdubb. Spinner och jassar ända upp till top :-)

TKC80 är väl inte direkt första valet, men....då finns dom ju också i feta bredder. Kör med 180 däck, men skulle vilja ha så smala däck som möjligt. Nu kör jag ju i Norrbotten så jag har lite andra förutsättningar.
Har totalt 693 dubb blandat med Bestgrip och på sidorna Ice Gold screws som säkerhetsdubb. Spinner och jassar ända upp till top :-)

Är det inte du som brassar r1a på vintern?

Vad tror folket om en vstrom 650?

Tyckte den jag hade (en -06 vill jag minnas) var lite tung och otymplig för vinterkörning. Sen har den rätt kass lack som flagnar om man tittar elakt på den. Men de nya modellerna är kanske bättre.

Tyckte den jag hade (en -06 vill jag minnas) var lite tung och otymplig för vinterkörning. Sen har den rätt kass lack som flagnar om man tittar elakt på den. Men de nya modellerna är kanske bättre.

Det är just storleken som skrämmer mig lite.

Helt ärligt så skulle jag gått för en lätt hoj...helst en enkel stånka. De räcker för allt även bakhjuls åka till motorväg stint till en liten skogstur.

En lätt hoj är bra hoj!

De funkar kanon även på sommaren med lite mer street däck så kan du köra bra fort genom kurvorna. De kostar inte så mycket och underhåll är enkel som fan samt billig och försäkring brukar vara bra.

Det går att köra vilken hoj som helst i vinter egentligen. Men du vill ha kul, det vet jag :) Så jag rekommenderar att du skaffar en billig stånka som vinterhoj. Det är roligare också för att du kan kasta runt utan att man oroar sig över hojen. De där stånkorna brukar ta mycket stryk och klarar sig. Du kommer alltid kunna ta dig hem osv. Det enda du behöver bry dig om är hur du själv mår.
Som sagt du vill inte tappa en tung hoj som också har större chans för att ta skador att något går sönder osv.

Du kan kasta runt en XT, DR, XR osv osv inga problem där.
Glöm inte bort de där äldre Husqvarna 610 och husaberg från runt samma åren som är jävligt bra hojar i helhet och passar perfekt för hela året och för allting.

Som sagt även med låg inkomst som jag har så har jag alltid kunnat ha en billig stånka som en andra hoj. Det gör så att man kan ha en kanon sommar hoj som går som satan och får alla runt omkring att skita på sig.:hihi

Vill man meka på vintern? (Retorisk fråga)

Vinterhoj = xt660, Dominator, Transalp för 15-20’. Sedan kör man och tvättar hyfsat ofta.

Buy quality, cry once

Körde en DRZ 400 enduro en vinter i Stockholm. Var mest slask så jag körde odubbat och de få dagar med is tog jag det lite lugnt. Skitigt som tusan, struntade med att tvätta tills det blev plusgrader dygnet runt. Flitig med olja lite här och där. Funkade kanon hela vintern men nu är jag för bekväm, blir satan så kallt vid ett par minus plus att man själv blir så skitig.

Va inne på ava mc och slog till på en versys 300x. Nu ska det beställas tkc80 med dubb i från dexon. Tänkte köra på Biltemas handskydd och handtagsvärme från Oxford.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...