Förfan köp en DR650! Grym vinterhoj! Saknar min -87:a fortfarande med kickstart i -20c var det inga problem att kicka igång! Kanske inte på första...men den gick alltid! Allt kan sluta funka förutom motorn verkade det med den
Nu kör jag KTM 625sxc...kul som fan...potent off-road hoj. Men satan vad det ska vara problem med den. Den klarar inte en hård vinter helt enkelt. Eller sommar...rolig som fan hoj men räkna med massa pröblems.
Så köp en DR650 eller Honda dominator. Finns väl ett par andra liknande modeller. Men de två vet vi att de funkar kanon under vintern. Kör du med el-start så se bara till att hålla batteriet i liv. Funderar själv att gå tillbaka till något sånt.
Förutom det är det ju egentligen ordentligt tvätt innan salt läggs på vägen. ACF-50(glöm inte ekrarna(ifall hojen har ekerhjul)) på hela hojen för skydd, kör hela vintern. Behöver ingen tvätt förutom bromsarna. Eller så kör du en tvätt mitt i vintern ordentligt, låt den torka ordentligt också sen ACF-50 igen och kör på.
Efter vintern kör man ordentlig tvätt ACF-50 gör det enklare att smutsen går vips bort.
Själv kör jag alltid igenom hela vintern utan att tvätta. Om man har varmgarage så kan man väl tvätta oftare och låta den torka ordentligt osv. WD-40 sprejas också här och där då och då.
Storstäder=mindre dubb i mitten eller ingen alls och kör sidorna per klack. I Stockholm kan man för det mesta köra odubbat bak. Men hellre att man har dubb bak för de gångerna det är verkligen jobbig väglag.
Jag har beställt färdig dubbade däck från...minns inte...någon svensk däck ÅF på nätet. De dubbar det jävligt bra!
Jag kör jävligt hårt under vinter tiden. Mitten av bakdäcket finns det nästan alla dubbar kvar. Många är slitna såklart. Men själva TKC-80 är ju bra gummi och det håller väldigt bra. De flesta skulle inte våldta bakdäcket som jag gör och då ska deras däck räcka längre och bättre.
Framdäck räcker nästan för alltid känns det som. Bytt bak 2 gånger om jag minns rätt. Fram är fortfarande i kanon skick.
Juste handtagsskydd ska du ha, någon gång tappar man ju hojen på isen. Roligast var ju när jag satt mig på hojen och högra benet halkar på is och jag ramlar med hojen. Ser säkert hur roligt ut som helst att man sätter sig från vänstern och direkt vips faller till höger

Man vill inte att bromshandtag/kopplingshandtag ska gå sönder.
Samt muffar på handtagen...uppvärmda handskar kör jag med nu vilket är underbart! Bättre än värmehandtag(personligen). Men varma händer är ett måste!