Vinterhoj?

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Hej hej :)

funderar på att bli av med min hoj för att det känns inte rätt att den ska behöva vara strypt. så jag funderar på att byta ut den mot något annat in mot vintern.
kraven är en motard och inget jag behöver strypa, utan något jag kan köra original. heller inte nyare än 06 för det lär jag inte ha råd med. och viktigast av allt - stryktålig, dvs att jag inte ska behöva riva för o byta och ha mig. för det har jag inte pengar eller verktyg till.

Mvh B

hur många gånger behöver jag åka omkull under vintern för att den inte ska orka starta mer? :tungan

Visst är det bra att fråga för mkt istället för lite, men jisses vilka frågor! :näsblod

men jag är 18 och har bara haft 1 hoj. är ny i världen och behöver lära mig något. för dyrt att messa eniro hela tiden

men jag är 18 och har bara haft 1 hoj. är ny i världen och behöver lära mig något. för dyrt att messa eniro hela tiden
Och messar du Eniro om sånt här så sitter de antagligen och googlar och läser trådar på Sporthoj. :tungan

Tvåtakt skulle jag kanske inte satsa på om jag var ute efter en liknande hoj. Det finns inte en hel massa tvåtaktsoffroad om det inte är 125cc man är ute efter.

Hur många gånger en XT600 kan ligga på sidan innan den inte vill starta? Det beror på i hur god kondition batteriet är i hur kallt det är och hur lång tid det tar mellan gångerna du åker omkull.

hur många gånger behöver jag åka omkull under vintern för att den inte ska orka starta mer? :tungan

Jag körde året runt i fyra år. Vinterhojen var först en gammal Jawa med skidor som jag fått, sen en skabbig XT500 med dubbdäck. Mina tips:
Du vill inte ha en för hög hoj, du kommer nog inte att hoppa så mycket endå, mycket lättare att sladda med en lägre hoj. (sänknings kit?)
Inte för mycket/förlånga dubb, det är asfalt under isen/snön. Isdubbar blir för halt.
Värmehantag och crosshjälm med lösa glasögon, visir funkar inget bra.
Varma/täta kläder och stövlar.
Din hoj kommer att oxidera! Kör inget du inte är villig att kasta (eller tvätta hojen varje dag).

BTW. Kanske ett MC-bud har tips? Vissa av dom kör åretrunt.

Jag körde året runt i fyra år. Vinterhojen var först en gammal Jawa med skidor som jag fått, sen en skabbig XT500 med dubbdäck. Mina tips:
Du vill inte ha en för hög hoj, du kommer nog inte att hoppa så mycket endå, mycket lättare att sladda med en lägre hoj. (sänknings kit?)
Inte för mycket/förlånga dubb, det är asfalt under isen/snön. Isdubbar blir för halt.
Värmehantag och crosshjälm med lösa glasögon, visir funkar inget bra.
Varma/täta kläder och stövlar.
Din hoj kommer att oxidera! Kör inget du inte är villig att kasta (eller tvätta hojen varje dag).

BTW. Kanske ett MC-bud har tips? Vissa av dom kör åretrunt.

tack för alla tips!

Köp en Honda Xr400 eller Xr650....
finns ingen strypsats till dem :va

Hade en DRZ 400 ett tag - kanske vore något?:va

det kan vara något! ska titta forska lite och kolla vad jag kommer fram till :tummenupp

Det är bara att vänja sig vid att en stor klick människor inte förstår att man som nybörjare har alla möjliga frågor på bordet.

Många :arsele kommer du stöta på under resans gång.

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB250_34852523.htm?ca=11&w=3
feedback på den här? förutom att annonsen inte säger något så ser den billig ut att krocka. är det något jag ska tänka mig? lär heller inte behöva lägga pengar på att behöva strypa den

Kör man på vintern så rostar hojen mycket av allt vägsalt. Även ifall den står parkerad utomhus så tar den stryk. Den som du länkar till kommer att se rejält skabbig ut till våren. Satsa på någon robust offroad som redan är strypt i så fall. Denna kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xtz_660_34731680.htm?ca=11&w=1

Vill du köra på snö och is för att leka med så duger en 2t 125:a med dubbdäck.

Den väger så lite så den orkar du rädda med benet ifall du får ett rejält bredsladd. (om du leker alltså, är du inte beredd så hinner du inte med i alla fall...)

Last edited:
Jag är mer ute efter en pendlar hoj så is och snö blir det inte så mycket av. inte med den i alla fall

tidigare kommentarer var ju att inte köra något högt så nu vet jag inte riktigt vad det är som gäller längre :va

Jag är mer ute efter en pendlar hoj så is och snö blir det inte så mycket av. inte med den i alla fall

tidigare kommentarer var ju att inte köra något högt så nu vet jag inte riktigt vad det är som gäller längre :va

Man måste inte ha en låg hoj men det är lättare/roligare att sladda då.Dom flesta hojar går dessutom att sänka för en billig hacka (ofta kan det räcka med att ställa ner fjädringen i bak och skjuta upp gaffeln en bit).
XTZ är inte så jättehög, men det beror på hur lång du är, du vill nog kunna ha bägge fötterna i backen ibland.

Jag skulle vilja ha en quad med dubbdäck men man får ju bara köra dom vansinnesstrypta på gatan...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT