Vinterhoj?

Fyrhjuling?
atvsmiley.gif

Nej, jag startar inte min bil i -35 grader, tror inte ens min bile går igång då ....och det är lite skillnad på att starta en tvåtaktare i -15 grader jämfört med en fyrtaktare. Vi har ju snöskotrar här uppe, så jag vet hur det funkar.
Trådskaparen frågade en fråga och jag har gett ett svar vad jag tycker. Som vanligt, så får man ju på ett forum sila och sen bedömma själv.

Ja, jag kör olimmade dubb på mina hojar(förutom rallydubbat) ...och dom flesta sitter kvar än :)

Jisses! Vad är du för en norrläning som inte provat starta en bil i -35?

Du svarar ju själv på varför man vill limma! "...och dom flesta sitter kvar än"

Hittade en gammalt foto på TSen när den var nylackad. :) Och scannade med kameratelefonen... :näsblod

Notera den matchande Kamikaze-lackade hjälmen :rullandeu

Bifogat

• TS250.JPG
    TS250.JPG
    78.6 KB · Visningar: 81
Last edited:
Jo, den moppen känner jag igen. När jag köpte den så fanns det nån story runt den om förra ägaren och nån misslyckad reparation.(vet inte om det var du). Dom hade iallafall fått lämna till slut in den på verkstad för byte av vevaxel eller nåt sånt.

Jag har inte skrivit att en motor skär direkt ihop om man startar den i -20 grader. Om man startar ett fordon med stel olja i motorn, så mår den definitivt inte bra av det. Även helsyntetoljor blir stelare och det tar längre tid innan kamaxlar och dylikt får sin fulla smörjning. Motorns livslängd förkortas avsevärt och ja......förmodligen skär ihop förr eller senare. Dock ganska säkert förr.

Om min bil inte startar i -35 grader, så gör den det inte. Jag vet väl ändå hur min bil funkar. Spelar ingen roll heller om den skulle göra det, jag startar inte mina fordon i dom graderna. Helt enkelt för att......en motor som inte får tillräcklig smörjning mår inte bra av det. Eller, menar ni på fullaste allvar att kallstart spelar ingen roll?

Däcken: En smailis bakom "dom flesta" var menat som ironi. Några dubb har rykt, men det är väl ganska normalt, det gör dom på mina bilar också.
Din gamla suka hade jag ett antal år. Körde ganska mycket med den och kompletteringsdubbade bak en gång, tror det var år tre. Olimmade dubb.
Det är ju heller inte alltid lätta saker som jag kört, torrvikt på dryga 240 kilo och med 25 liters tank så väger hojarna en hel del. Med lätt lastbilsdubb, så går det ofta på spinn och det är ju inte direkt bara till kiosken jag använt hojarna till.

Kom på nu. Mitt senaste bakdäck köpte jag faktiskt färdig. Limmade dubb. Dom höll 70 mil och sen rök dubben. Men det beror nog mer på att gummit inte fixade kylan.
MT21:or
080324b1.jpg

Last edited:
Vintertime......

Tjo, de enda som nästan jag kan kalla ligga var väl att jag åkte på ett par jättesladdar, det va nära ligga. Kompisen på en Yama 660 han fick ligga. Jag klarade mig för att hojen var lätt på foten. En liten Kawasaki 125a.

Hojen står ju alltid i garage så starta är inga problem.
De hojar som står ute och det blir jättekallt och inte är utrustade med kick, ger nog brukaren många grå hår och det blir massor utav fula ord uttalade.

Hade hoppats på en liten större hoj till denna vinter, hoppas det kan införskaffas något i storlek 250cc till 400cc. För mig känns det viktigt att hojen är lätt så att man inte behöver jobba så att svetten dryper under vinterkläderna. Det är ju risk för en och annan utavstickare ifrån de normala vägarna!

Här nere i Västsverige (Halland) blir det inte mycke snö, men vart ute en sväng med CB750 i mars i år, när jag var 4 mil hemifrån började det snöa kraftigt och tankarna måste hinna hem innan vägbanan är helt vit fladdrade runt innanför hjälmskalet. Lite spännande blev det. Ha det gott och först en härlig höst innan vi åker vinterhoj! Toyman

Bifogat

• Tonys Januarimix 2009 1.jpg
    Tonys Januarimix 2009 1.jpg
    137.8 KB · Visningar: 101
  • IMG_4079 sh.jpg
    IMG_4079 sh.jpg
    137.7 KB · Visningar: 116
  • IMG_4080 sh.jpg
    IMG_4080 sh.jpg
    113 KB · Visningar: 79
  • IMG_3951 sh.jpg
    IMG_3951 sh.jpg
    133 KB · Visningar: 80
Last edited:
Att köra hoj i trafik på vinterväglag känns väl sådär, speciellt om man bor i storstad med mycket trafik. Man kommer att ligga på sidan, och att göra det i rusningstrafik runt en massa bilar som har svårt att stanna/väjja pga snö och is är väl inte så värst roligt. Man har väl gjort det själv med moped och 125:a, och att göra det igen när man har valet att ta bilen känns absolut inte lockande!

Har däremot lekt med tanken att sätta isdäck på kawan och leka lite med crossgrabbarna när isen lägger sig. Låter dock som om det kan bli lite väl dyrt att förstöra pärlan. :)

Edit: Men men, nu ska vi inte däppa, är ju forfarande sommar och varmt och flickorna klär sig i kortkort, finns en hel del säsång kvar för plastraket. Och när det till slut börjar falla löv finns det ändå rätt många fina höstdagar kvar att åka på! :tummenupp

Last edited:
En kallstart i -20 motsvarar ju en c:a 40 mils körning på landsväg så visst spelar det roll men nere i i södra sverige brukar det inte bli så många blodigt kalla starter.

Men visst bor man i ett köldhål i norra Sverige och har 50 st minus 25 starter så lär det påverka livslängden märkbart.

Alla kör ju me värmare under sådana förhållanden när det gäller bil.

Vinterbuskörning är skoj.
Pendling är skittrist om man inte kör farligt.

Jag har kört en del vinterväg och föredrar då en lätt endurohoj med personbilsdubb och inte för mycket effekt.
DR350 fungerade utmärkt!
Körde på dubbade Trelleborg Army.
Tror att "Mitas" tillverkar dessa nu.
När man dubbar egna däck, så skall man utgå från nya däck med vinteregenskaper, ganska grova klackar och inte för mycket utstick på dubben.

Nu är jag gammal och feg.
Kör Ural på vintern.
Skitskoj!
[YOUTUBE-ID]rtfHf6TgP_Q[/YOUTUBE-ID]

Jag är bra sugen på att köpa mej en fiddy att åka på i vinter, till jobbet, i skogen och på isen.
Liten men rolig :fattartil

Jo, den moppen känner jag igen. När jag köpte den så fanns det nån story runt den om förra ägaren och nån misslyckad reparation.(vet inte om det var du). Dom hade iallafall fått lämna till slut in den på verkstad för byte av vevaxel eller nåt sånt.

Förra ägaren jojo... :D Jag skulle vilja säga att ägaren efter mig klåpade till det hela pga att han inte förstod vad jag hade gjort. Men han tycker säkert att jag förstört allt.

Jag gjorde endel modifikationer på den motorn och en av dom var att jag monterade en spacerplatta under cylindern för att höja överströmningskanalerna. Sedan svarvade jag till toppen för att få tillbaka kompressionen. Ett inte helt ovanligt knep på tvåtaktare. Lite förenklat kan man säga att det motsvarar en portning eller att montera vassare kamaxel på en fyrtaktare.

Sedan när ägaren efter mig tagit över hojen så river han lös cylindern och fattar inte vad det är för dum platta som sitter under cylindern så han plockar bort plattan och skickar sedan cylindern på portning! Med resultatet att kolven ju sedan krockar med toppen. :näsblod Detta gjorde han alltså trots att han ringt mig och frågat, men han tyckte ju att jag var en korkskalle och att mecken på hans moppe-firma fattade bättre än mig.

Dessutom undrade han om det var jag som förstört kolven genom att borra två hål baktill på den. :D Och visst var det jag som gjort det! Dom två hålen passade nämligen ihop med med några hål baktill på cylindern. Bättre kylning samt bättre strömning.

Tyvärr är det väl så att jag borde ha gjort en manual och skickat med hojen när jag sålde den. Men det skulle väl inte ha hjälp för det finns ju alltid någon kompis som minsann vet allt om motorer...

Borrade även hål i luftfilterboxen vilket gjorde stor nytta på den hojen. Men mest av allt gjorde det att byta ljuddämpare. Lånade en från min crosshoj som istället fick en FMF-ljuddämpare. Denna skickade jag tyvärr inte med hojen sedan för jag tror nästa ägare skulle ha struntat i portningen om han haft den.

Skulle gissa att jag hade 50% mer effekt i mellan registret än vad den hojen har orginal och det var mer effekt över hela registret. Ägaren före mig fick testa den senare och var ganska lyrisk efter den provkörningen.

Jisses! Vad är du för en norrläning som inte provat starta en bil i -35?

Du svarar ju själv på varför man vill limma! "...och dom flesta sitter kvar än"

Hittade en gammalt foto på TSen när den var nylackad. :) Och scannade med kameratelefonen... :näsblod

Notera den matchande Kamikaze-lackade hjälmen :rullandeu

På jobbet ställde vi upp med ett par team i endurance race med standardbilar (eller snarare skrotbilar:)) förut.Vi fick inte ha rallydubb, var både begränsat max. dubbutstick och max.längd på dubben.Första tävlingen fixade vi 12 nya dubbade vinterdäck (till 2 bilar), fast utan dubben, alltså hålen var där, men dom hade inte skjutit i domdär lättviktsdubben som sitter i personbilsdäck nu för tiden.I dom limmade vi dit ståldubb.Sen körde vi in alla däcken i våra bruksbilar efter konstens alla regler.När vi hade kört ca. halva loppet (var ett 9timmars lopp) bytte vi bakhjul och då var minst hälften av dubben borta.I framhjulen satt ju nästan alla kvar förståss (löjligt med framhjulsdrift jue:rolleyes:).Till nästa tävling fixade vi nya däck och använde likadana ståldubb, vi orkade inte limma dubben men körde in dom som förut.Märkte ingen skillnad.Dubben satt kvar ungefär lika bra/dåligt som förut.3e och sista tävlingen vi körde så hämtade vi ut nya däck, fast färdigdubbade (alltså lättviktsdubb).Dom släppte betydligt mindre dubb, men dom dubben gick ju av eller slets ner istället, resultatet blev i alla fall detsamma...Vi hade faktiskt allvarliga funderingar på att prova dubbfria friktionsdäck på slutet.En framgångsrikare lösning hade säkert varit att ta det lungnare med gasen, men det var aldrig aktuellt:tummenupp
Några andra team hävdade att man skulle glasblästra dubben innan dom limmades för att få dom att sitta, men det kändes som overkill för oss, desutom tappade dom också dubben...Det ända som värkade hjälpa var en snällare körstil...
Hur som hälst så tror jag att köra in däcken ordentligt är betydligt viktigare än att limma dom.

Hade en gammal XT 600 (88:a) utan elstart som jag körde över vintrarna med, ner till kanske -25. Den stod alltdi ute, hade inga startproblem (oftast första eller andra kicken). Jag bytte inte olja inför vintern, hade inga problem med frusna vajrar, hade inte heller dubbat vilket gjorde att man fick använda helkroppsmetoden för att bromsa inför några korsningar men det där var när man var ung och viril, tyvärr fick man inte ligga mer för det!

Stenhård sadel, stenhård fjädring, stenhårda däck var väl det värsta egentligen.

Jag kör XR:en på vintern men min säsong tar slut när snön kommer, stockholmstrafikanterna är livsfarliga när det blir halt. Fördelen med denna stad är att i år tog säsongen slut först i januari...

Mvh
Micke

Hade en gammal XT 600 (88:a) utan elstart som jag körde över vintrarna med, ner till kanske -25. Den stod alltdi ute, hade inga startproblem (oftast första eller andra kicken). Jag bytte inte olja inför vintern, hade inga problem med frusna vajrar, hade inte heller dubbat vilket gjorde att man fick använda helkroppsmetoden för att bromsa inför några korsningar men det där var när man var ung och viril, tyvärr fick man inte ligga mer för det!

Stenhård sadel, stenhård fjädring, stenhårda däck var väl det värsta egentligen.

Jag kör XR:en på vintern men min säsong tar slut när snön kommer, stockholmstrafikanterna är livsfarliga när det blir halt. Fördelen med denna stad är att i år tog säsongen slut först i januari...

Mvh
Micke

:tummenupp Hur många gånger har dom skurit för dig då? :D

Jag är bra sugen på att köpa mej en fiddy att åka på i vinter, till jobbet, i skogen och på isen.
Liten men rolig :fattartil

Kan säga att 10" hjul är bara skit på snö & is. Skit. Ja jag har provat, många ggr, med o utan dubb.

Sen sätter man sig på 21" fram och bara.....BAAAHHHH går som tåget:)

Vinterhoj?
Jag vet att jag kanske är lite tidigt ute, men det börjar ju faktiskt bli lite kallare på morgonen å snart är Det Vita Helvetet här igen.

Så, hur många är det som förlänger säsongen, och med vad isåfall?
Jag själv är lite sugen på att skaffa nånting att åka med i vinter också.
Några förslag? Är det tjurigt att få igång en hoj när det är -20 ute?
Får man ligga mer om man kör hoj på vintern? Med tanke på den minskade konkurrensen?

Upplys mig!
JAg förlänger säsongen med samma hoj som jag kör annars: en FZ6:a. En bekant byter från sin VFR till en Yamaha XT660 på vintern.
Jag fick igång FZ:an på första knapptryckningen hela förra vintern. Det var dock inte minus 20 här i Malmö..

Ett löst fårskinn att lägga över sadeln är rätt skönt för rumpan.

ja det e ju skitsnyggt
00591.jpg

Last edited:
JAg förlänger säsongen med samma hoj som jag kör annars: en FZ6:a. En bekant byter från sin VFR till en Yamaha XT660 på vintern.
Jag fick igång FZ:an på första knapptryckningen hela förra vintern. Det var dock inte minus 20 här i Malmö...

Nej, här vill man ju inte köra med dubbade däck. Jag hade regndäck på min KTM660 förra vinter och det var helt perfekt här.

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen