Vinterhoj, samlingtråden!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Hej,

har flyttat till Stavanger och upptæckt hur mycket jag hatar att sitta i kø, betala bompengar och betala svindyr bensin. Jag ænvænder alltså två timmar om dagen, mån-fre, till att sitta i køer.
Jag måste alltså ha en pendlarhoj som skall brukas året runt. :)

Jag har begrænsad budget till just hojkøp då båtkøp också ær på G, så 30 pistoler ær det jag har att handla før, inte mycket men borde gå hitta nått kul!

Jag har tittat på gamla offroads, før det har jag bestæmt mig før att det ska det vara, man måste kunna glida førbi køer smidigt och lætt. Jag vill æven ha motardkitt monterat, helt enkelt før busfaktorn och det estetiska.

Sen ær det ju det hær med att køra på vintern, har aldrig provat det så tips om allt som rør just vinterkørning tas tacksamt emot.

Vilka dubbade rockar bæst?
Handtagsværme, vad ska man ha?


Hær ær några av exemplen jag har spanat in;

http://www.blocket.se/vi/17299890.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17456946.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17812954.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17956366.htm?ca=20_s

Det var några av dom jag har hittat på blocket. Berætta gærna om eventuella brister i min søkning!

Mvh
Eppe
 
Jag skulle då aldrig någonsin i denna värld köpa en qvarna som pendelfordon iaf. Drifttiden kontra servicekontinuteten är inte riktigt vad man önskar hos ett "gå i alla väder fordon" . Det du söker är en panasarvagn som går och går och går och ja ...
Xr600/xr650 sägs ju ska gå i all evighet och de stämmer nog.
Om du inte är insnyltad på motard eller offroadare så är CB750 oavsett ålder en kalashoj som går några varv runt jorden utan problem.
 
kör på korta bildubb eller liknande annars bryter du av dom ,tyckte mest det var regn o slask på vestlandet ,jobbade en vinter på karmöy mellan stavanger o bergen o då var det ingen snö alls nästan
styrmuffar är kanon på vintern
xr ,tt eller liknande funkar alla bra
 
Synd att du inte ville lägga lite mer. Då kunde du plockat upp en KTM 640-04 efter vägen.

Kolla lite på www.gtm.nu kopierade detta därifrån. Samma borde gälla motorcykel?

"Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.
Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig."

Tror att man kan klara sig ganska bra som svensk. Finns många kryphål.

edit: Kontrollpanelen -> Regional and Language Options -> Languages -> Details -> Välj svenskt tangentbord....:tummenupp
 
Last edited:
Tråkigt att du inte kan betala mer, annars hade jag haft en bra pendlarhoj till salu.
 
Xr600/xr650 sägs ju ska gå i all evighet och de stämmer nog.
Om du inte är insnyltad på motard eller offroadare så är CB750 oavsett ålder en kalashoj som går några varv runt jorden utan problem.

Njae, Xr650 behöver lite servicegull och XR600 har också lite ventilställande även om den är lite mer lättsam. XT/TT-motorn är den absolut bästa när det gäller mil vs strul. Men den är lite torftig i karraktären fas Jag gillar den som fan.

Av dom skulle Jag ta TT-motarden alla dar i veckan om det är just pendling du är ute efter.
 
Jag hade en XL600 -83:A tidigare! Startade jämt och aldrig några problem! Kostar dessutom hälften av de andra du visade!
 
Jag skulle då aldrig någonsin i denna värld köpa en qvarna som pendelfordon iaf. Drifttiden kontra servicekontinuteten är inte riktigt vad man önskar hos ett "gå i alla väder fordon" .

Det var jag rädd för tyvärr. Synd, då det lätt är den snyggaste av gänget! TT:n är iofs ful den heller. Tycker faktiskt de flesta gamla offroadarna ser bra ut med 17" fälgar.

Synd att du inte ville lägga lite mer. Då kunde du plockat upp en KTM 640-04 efter vägen.

Kolla lite på www.gtm.nu kopierade detta därifrån. Samma borde gälla motorcykel?

"Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.
Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig."

Tror att man kan klara sig ganska bra som svensk. Finns många kryphål.

edit: Kontrollpanelen -> Regional and Language Options -> Languages -> Details -> Välj svenskt tangentbord....:tummenupp

Tack :) Visste om det där sen innan faktiskt. Tyvärr blir det ännu värre för mig då jag är norsk medborgare sen födseln. Jag får alltså inte framföra fordon med utländska skyltar i Norge! Sjukt men sant!

Men, tänker köra med risken för böter. Vägrar helt enkelt betala deras helt hutlösa avgifter dom har på fordon. Usch, kan skriva spaltmeter om hur j*vla sjukt det är här men det spar vi till en annan tråd!
Kör svenskreggad bil till jobbet dagligen nu i alla fall... klarat mig i tre månader!

Kolla först vad det kostar att importera en hoj till Norge? Det är ju bara en begränsad tid du får bruka den utan regga den i Norge. Om du åker dit så kostar det schaber:gnissla I annat fall så får du väl kolla lokalt och se vad du kan få för dom pengarna.

Tyvärr, för dom pengarna här får jag en sliten och nerttrampad gammal Kronan! :D

Njae, Xr650 behöver lite servicegull och XR600 har också lite ventilställande även om den är lite mer lättsam. XT/TT-motorn är den absolut bästa när det gäller mil vs strul. Men den är lite torftig i karraktären fas Jag gillar den som fan.

Av dom skulle Jag ta TT-motarden alla dar i veckan om det är just pendling du är ute efter.

Tack, ska ringa TT ägaren så fort dygnet ställer om till "telefontid" :)
 
Last edited:
Skriv hojen på någon polare hemma då..

Vad jag har förstått så får jag inte låna ut min bil eller motorcykel till en norsk. Risken är att om dom blir stoppade blir dom tvungna tulla in bilen/mc:n. Ej fakta jag läst men det är vad alla säger. Sen vet jag inte vad som gäller för en svensk norsk boende i Norge :va Skulle kosta ca 36.000sek att ta in en KTM 640.
 
Vad jag har förstått så får jag inte låna ut min bil eller motorcykel till en norsk. Risken är att om dom blir stoppade blir dom tvungna tulla in bilen/mc:n. Ej fakta jag läst men det är vad alla säger. Sen vet jag inte vad som gäller för en svensk norsk boende i Norge :va Skulle kosta ca 36.000sek att ta in en KTM 640.

Aj fan.. Finns det sådana regler också. Lika bra att köpa en norsk hoj direkt då verkar det som.
 
Aj fan.. Finns det sådana regler också. Lika bra att köpa en norsk hoj direkt då verkar det som.

Stämmer det som 9/11 säger, jag får alltså inte ens köra bil med utländska skyltar. Spelar ingen roll vem som står som ägare!

Jag hoppas dock att mitt svenska körkort ska räcka vi en eventuell rutinkontroll bara.

Jag vet att det kanske är lika bra att köpa här i Norge med kolla in dessa priser så förstår du min illvilja! :)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=13739981&sid=xz7cbaFX9Nl460386&pos=null&tot=null

Det är dessutom den enda TTR som finns till salu. Jämför denna med TTR på blocket jag visade, dubbla priset! :huvet

Här har du också den enda Dominatorn på FINN.NO: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=14383331&sid=xz7cbaFX9Nl668839&WT.svl=Link
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top