VinterFörvaring

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Hejsan jag tänkte höra med er om några saker!

Det är så nu att jag har ställt av min hoj för säsongen, Och undrar nu hur jag ska göra med alla oljor OSV. Jag vet att jag antingen ska tömma all bensin eller fylla tanken upp till locket, men jag tänkte på bromsvätska och motorojor, Vad ska jag göra med dom, Jag har tömt all bromsvätska i hojen, men fick sen reda på att det kanske inte var så smart gjort av mig.

Jag har tänkt att byta ut allt vad oljor osv heter tills nästa sommar när det är dags att ut o åka igen.

Tacksam för svar

M.V.H//TurboTorsken

fylla tanken, tömma förgasarna, vad jag vet så ska den stå med ny motorolja.
kan inte svara på bromsoljan

Du ska varmköra ordentligt (gärna en långtur direkt innan byte) och sen byta olja + filter. Glöm det där med att byta till våren, då har allt slam etc sjunkit till botten (sedimenterat, fint ord det där) och kommer inte med ut. Alltså finns skiten kvar i din nya olja och kommer upp i oljan i samband med första långturen. Dessutom vill du inte ha en massa mer eller mindre aggressiva rester från förbränningen ståendes i puffran över vintern. Du vill hellre ha ren o fräsch olja i puffran.
Och byte av bromsvätska är rätt tänkt, alltför många bikers skiter i detta och undrar sen varför oken kärvar.

Kort sagt, gör i ordning alltihop nu, ställ in knarren och ta fram den till våren.

Är du riktigt seriös så plockar du ur tändstiften och slår i ½dl olja i varje cyl och drar runt den ett par varv på startmotorn.

Ladda batteriet då och då.
Visst fan ja, mitt batteri. Måste....

Kolla och åtgärda slitna bitar.

Och ge faaan i att garagegasa så vi slipper en av trådarna till våren om startproblem!

thx

hehe okok. tackar

Men jag har ingen bromsvätska alls i hojen nu! Jag hörde av någon att man ska ha kvar bromsvätskan övervinter för annars kunde det bli luft i systemet eller vad han snacka om, och det var tydligen ett rent helvete sen när jag skulle fylla på ny bromsvätska till sommaren för att sen ut och köra, vet ej om han yrar eller vad han gör!! :confused: Men jag mena att jag tänkte att ha kvar motoroljan i hojen över vintern och sen ta en repa med den i vår och sedan byta olja efter första långturen!! Har jag fel nu eller? :confused:

M.V.H//TurboTorsk

Och om man har bebisen i ett kallgarage??? :död

nått speciellt att tänka på då?? :confused:

men vilka kärringar ni är. Inte fan går hojarna sönder bara för att de står kallt över vintern. Det är bara att låta skiten stå som det är och sen tar man fram och startar och kör i vår. Att ni bara orkar hålla på....

TurboTorsk skrev:
:kocko :huvet Va snackar du om?

Vad tror du jag snackar om???

Jag frågade om man ska tänka på nått speciellt om man har hojen i ett garage UTAN VÄRME...

O vart fick du luft ifrån?? :kocko

Kallgarage = kolla frysskyddet om du har vattenkylt.
Och ännu viktigare att ladda batteriet då och då eftersom ett oladdat batteri lättare fryser sönder.
Jag har mina knarrar i ett kronkallt förråd hela vintern. Går dom inte fort nog på sommaren så ska dom inte stå och gona sig i värmen på vintern! :D

Robban_C skrev:
Kallgarage = kolla frysskyddet om du har vattenkylt.
Och ännu viktigare att ladda batteriet då och då eftersom ett oladdat batteri lättare fryser sönder.
Jag har mina knarrar i ett kronkallt förråd hela vintern. Går dom inte fort nog på sommaren så ska dom inte stå och gona sig i värmen på vintern! :D

Okey...

Batteriet har jag plockat ur och kylarvätskan e så gott som ny...

Men hur e det med kapell??? Det kan ju lätt bli kondens o fuktigt när det blir mycket temp-skillnader..??? :va

Jag funderar på att köpa två stycken "torrbollar" på biltema och sätta en på sadeln och en under hojen... ( mitt kapell går inte ända ner till golvet när jag använder depå-stället...

Är det nån som har erfarenhet av dessa "torrbollar" (luftavfuktare)

länk: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39112

asså jag skiter i det här nu, När man vill veta något så får man faan aldrig ett riktikgt bra svar utan det är bara svammel eller snack om massa annat skit, lär er att svara ordenkligt på inläggen istället. :mad: :kocko :huvet

TurboTorsk skrev:
asså jag skiter i det här nu, När man vill veta något så får man faan aldrig ett riktikgt bra svar utan det är bara svammel eller snack om massa annat skit, lär er att svara ordenkligt på inläggen istället. :mad: :kocko :huvet

Vadå, jag tycker att tråden fortfarande verkar handla om vinterförvaring och inget annat? Fattar inte riktigt varför du klagar. :va

DaLorD skrev:
Är det nån som har erfarenhet av dessa "torrbollar" (luftavfuktare)

En "kompis" köpte två torrbollar, de frös första natten och lagom till säsongen tinade de upp igen....

Släng alla kapell, ett lakan helt ok eller inget alls. En annan "kompis" byte ut sina rostiga skruvar på garantin efter en vinter ute med kapell. Det var alltid fuktigt och mysigt under det kapellet... :hihi

TurboTorsk skrev:
Va? Såvitt jag kan förstå så har du ju fått svar på samtliga dina frågor. Och det bemöter du så här?

Till er andra:
Ja, det där med kapell och temperaturväxlingar låter väl inget vidare. Som gjort för kondens.
Jag har i bästa fall lakan över mina hojar. Och ett förråd med frisk luftväxling. Sånt är bra. Att det regnar in är inte lika bra. :gnissla

Edit: Det regnar inte in där hojarna står. Längre in i förrådet, där....

Last edited:
Om man kör ofta hela vintern så behöver man inte byta oljan :kocko

Förutom oljebyten och sånt så kan man tvätta, vaxa och smörja upp hojen. Det finns alltid nåt reglage som behöver smörjas.

E're nå' fel på dubbdäck :confused:

TurboTorsk skrev:
hehe okok. tackar

Men jag mena att jag tänkte att ha kvar motoroljan i hojen över vintern och sen ta en repa med den i vår och sedan byta olja efter första långturen!! Har jag fel nu eller? :confused:

M.V.H//TurboTorsk

du ska köra hojen varm innan du tömmer den gammla oljan (den blir tunnare då o alla avlagringar o koks följer med ut.) i med ny olja sen in i garaget. sen så skadar inte ett oljebyte innan hojen du tar ut hojen igen.
mvh monne

Robban_C skrev:
Du ska varmköra ordentligt (gärna en långtur direkt innan byte) och sen byta olja + filter. Glöm det där med att byta till våren, då har allt slam etc sjunkit till botten (sedimenterat, fint ord det där) och kommer inte med ut. !

Slam? När hade du slam i din motor sist? Har du bytt olja & filter som du skall behöver du inte byta på hösten. Vad tror ni man har filtret till, att släppa igenom all skit?

snaijk skrev:
Slam? När hade du slam i din motor sist? Har du bytt olja & filter som du skall behöver du inte byta på hösten. Vad tror ni man har filtret till, att släppa igenom all skit?
Vad tror du det är som gör att oljan svartnar med tiden?
Har du sett hur det ser ut i ett tråg där slammet har fått sedimentera? Det har jag.

DaLorD skrev:
Och om man har bebisen i ett kallgarage??? :död

nått speciellt att tänka på då?? :confused:

Kallgarage typ garagelänga där folk öppnar dörrarna och kör ut och in med bilar är inte så bra eftersom temperaturväxlingarna gör att det blir extra mycket kondens i tanken.
Då är det extra viktigt att ha tanken helt full.
Jag hade en gång en Yamaha XJ900 som stog så och fick rosthål i tanken när hojen var 3 år gammal så jag vet.

Så står den väl Gabbe? Fyll tanken.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...