Vinterförvaring

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Lite funderingar kring detta problem, jag har hitlls haft sådan "tur" att min hoj kostnadsfritt kunnat bo i uppvärmt garage hela vintern, nu är det dock slut med sötebrödsdagarna...
Mina alternativ är: ca 300kr / mån för fortsatt förvaring i varmgarage.
2. flytta den till jobbet= gratis, dock så står den då enbart under tak, ej uppvärmt, jag har även ett kapell jag tänkt dra över, den är alltså skyddad från direkt regn / snö och annat sattyg, men kondens med mera slipper jag ju inte undan:-(, nu till frågorna.

Hur mycket "sliter" det på hojen att stå ute? ex motorblock i alu, vätskor, packningar mm.
(jag kommer givetvis ta ur batteriet / samt inte stå och torrköra den..)

Kommer min "snålhet" att kosta mig mer i ökat underhåll / slitgae eller kommer jag med gott samvete kunna "spara" mina 3600kr till exempelvis en fortkörningsbot?:va

Jag hade nog betalt ett par hundralappar i månaden för tillgång till ett varmgarage framför att ha hojen på under ett tak med kapell som skydd enda mot vädrets makter. Med det sagt ett överdrag skyddar hojen rätt bra från vädrets element, men givetvis inte från temperaturväxlingar. Du kommer nog över tiden att se ett visst ökat "slitage" på vissa aluminium komponenter som korroderar och skruvar som rostar etc. Antagligen kan du förebygga det genom behandlingar innan avställningen.

300 i månaden hade jag betalt, iaf under vinter halvåret..

För att vara helt säker brukar jag vakuumförpacka min mc som är gjord i metall och stål. Jag kör inte heller i regn för då kanske hojen fryser samt bli skitig ... Solsken vågar man inte heller köra i för då finns risken att den kan bli blek.
Brukar faktiskt inte ens våga sitta på den ifall den ramlar sönder då den är gjord av metall.

Svärfar garvade åt mig och såg frågande ut när jag förklarade för honom att om jag har hojen i mitt enga garage nästa vinter så kommer jag överväga att hålla en 5-8 plusgrader där så att pärlan mår bra om vi så måste sänka temperaturen inne med några grader..
Jag e sjuk, jag vet.. Min sambo längtar inte till mc säsongen då hon som hon säger är så trött på den där skiten för att jag ständigt tjatar om den. Sen börjar hon även tröttna på alla mc tiningar som ligger överallt i huset..

Det jag vill säga med detta är att man håller på som om det vore ens eget spädbarn.. Det är en plåtbit ffs.

Ps. Hade givetvis betalat 300pix i månaden för att den ska slippa frysa. Men om den skulle stå ute så tror jag inte att den dör av det. Rost kommer det iaf under sommaren om man tvättar osv eftersom tillverkaren skruvat dit skitbultar.

För att vara helt säker brukar jag vakuumförpacka min mc som är gjord i metall och stål. Jag kör inte heller i regn för då kanske hojen fryser samt bli skitig ... Solsken vågar man inte heller köra i för då finns risken att den kan bli blek.
Brukar faktiskt inte ens våga sitta på den ifall den ramlar sönder då den är gjord av metall.

Svärfar garvade åt mig och såg frågande ut när jag förklarade för honom att om jag har hojen i mitt enga garage nästa vinter så kommer jag överväga att hålla en 5-8 plusgrader där så att pärlan mår bra om vi så måste sänka temperaturen inne med några grader..
Jag e sjuk, jag vet.. Min sambo längtar inte till mc säsongen då hon som hon säger är så trött på den där skiten för att jag ständigt tjatar om den. Sen börjar hon även tröttna på alla mc tiningar som ligger överallt i huset..

Det jag vill säga med detta är att man håller på som om det vore ens eget spädbarn.. Det är en plåtbit ffs.

Ps. Hade givetvis betalat 300pix i månaden för att den ska slippa frysa. Men om den skulle stå ute så tror jag inte att den dör av det. Rost kommer det iaf under sommaren om man tvättar osv eftersom tillverkaren skruvat dit skitbultar.

Hehehe Kul läsning, men jag föredrar alla dagar i veckan att hojen står i garage. :)

Ni har så rätt så, detta sätter saken i ett helt annat läge!

"Det jag vill säga med detta är att man håller på som om det vore ens eget spädbarn.. Det är en plåtbit ffs."

Om jag hade haft barn hade jag givetvis inte förvarat det utomhus! ...av 2 anledningar, dels att det faktiskt KAN ta skada av det, samt att polarna skulle börja undra hur jag ens kan vara så snål!

Jag kommer omedelbart utan att gnälla mer slanta upp.!
Tack!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...