Vinterförvaring

4integration

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
Ducati 900 SSie -00
Hej,

När man skall vinterförvara en MC (luftkyld) i kallgarage vilka åtgärder skall man ta innan?

Tvätta hojen.
Fyll upp tanken med soppa och pumpa i lite extra luft i däcken, :tummenupp
Smörj upp kjedjan med.

Tvätta hojen.
Fyll upp tanken med soppa och pumpa i lite extra luft i däcken, :tummenupp
Smörj upp kjedjan med.

En liten fundering.
Jag pumpade i extraluft i däcken efter att ha läst det här i någon tråd. Men sen när jag började tänka på saken så blir ju belastningen stor på just den delen av däcket den står på då p g a att det blir en mindre yta. Det borde väl istället öka risken för deformation?

Så jag pös ut lite luft istället, så nu står den på en större yta av däcket, belastningen blir mer utspridd. Tror det är skonsammare för däcken.

Last edited:
Byt olja o filter innan vintern oxå.
Samt ta ur batteriet o ladda upp det! :tummenupp

En liten fundering.
Så jag pös ut lite luft istället.

Pumpa upp igen.
Just för att de inte ska bli deformerade..
Sen kan du ju snurra dom ett åttondelsvarv en gång i veckan..

Last edited:
En liten fundering.
Jag pumpade i extraluft i däcken efter att ha läst det här i någon tråd. Men sen när jag började tänka på saken så blir ju belastningen stor på just den delen av däcket den står på då p g a att det blir en mindre yta. Det borde väl istället öka risken för deformation?

Så jag pös ut lite luft istället, så nu står den på en större yta av däcket, belastningen blir mer utspridd. Tror det är skonsammare för däcken.

Jag har hört att man skall blanda i lite 2-takts olja i soppan (ca 2%)å köra några minuter för då smörjer man upp alla delar som cylinder,förgasare,soppakran.Sen skall du tömma förgasaren på soppa,annars dunstar den å du kan få avlagringar i förgasaren som sen kan ställa till det när du ska starta upp hojen till våren.Gör så att du går ut å rullar lite på hojen ibland så borde du inte behöva oroa dig för däcken.Bromsa även till å gunga lite på hojen så att fjädrar å dämpare får röra på sig ibland annars kan packboxarna torka.

En liten fundering.

Vilket är bäst för finskorna: Ihoptryckta eller med skoblock? :tummenupp

Vilket är bäst för finskorna: Ihoptryckta eller med skoblock? :tummenupp

Är väl inte direkt samma grej :P

Jag tog fram Haynes nu för att se vad det står där. Under "Tyres" i "Preparing for storage" till min hoj finns följande att läsa:

"Deflate each tyre by 5 to 10 psi"

Då håller jag fast vid min teori.

Står där vid vilken temperatur den förvaras då med?
Har du inte fått flata på däcket innan så lär du få det nu. Högre tryck spänner ju ut däcket mer. Bäst är dock om du kan ställa hjulen fria från marken.

Byt olja, fyll tanken o ladda batteriet. Vänta på våren.... :D

Är väl inte direkt samma grej :P

Jag tog fram Haynes nu för att se vad det står där. Under "Tyres" i "Preparing for storage" till min hoj finns följande att läsa:

"Deflate each tyre by 5 to 10 psi"

Då håller jag fast vid min teori.

Min jämförelse som var så bra, sen kommer du o förstör. :gnissla

Mjae det är helt rätt att förvara däck med lågt lufttryck.
Däremot fattar ju vem som helst vad som händer med ett däck om det står 200kg på det i några månader, det blir ihoptryckt.
Jag valde mellanalternativet, gjorde ingenting helt enkelt.
Kan jag köra hojen med 2.8kg eller vad det nu va så kan den stå så också ganska enkelt resonemang.

Nu börjar vi närma oss vajerräckesdiskussionerna. Det är livsfarligt att åka motorväg rakt fram med vajerräcke, men 200 på krokväg med stenbumlingar å grova tallar 4dm från asfaltskanten är helt ok :huvet
Jag tror att det är få som har lidit av fyrkantiga däck på vårkanten. Om inte annat så är man väl å ruklar på hojen då å då, så den står aldrig på samma fläck på däcken i längden. Iom att däcken dessutom i allra högsta grad är förbrukningsvara så känns det som att man kan bry sig mer om andra saker, tex förhindra oxidation i kabelskor, rost på skruvar, trilskande vajrar osv, som ska funka å leva hela hojens livstid.

Jag har hört att man skall blanda i lite 2-takts olja i soppan (ca 2%)å köra några minuter för då smörjer man upp alla delar som cylinder,förgasare,soppakran.

Ett gammalt knep som gällde äldre dagars motorer. Om man har katalysator på hojen så ska man nog låta bli det där...

Vad gäller däcken är det väl (?) ändå så här:

- Om du kan få upp däcken i luften över vintern = släpp ut lite luft
- Om du inte kan få upp däcken i luften = tryck i mer luft

Eller så gör man som jag med min Sporttouringstrijtfajterpanchomoppe:
Ställer upp den på centralstödet och skiter i däcken.

Dock inte bokstavligt. Man bör alltså inte fylla sina däck med skit.

Nu börjar vi närma oss vajerräckesdiskussionerna. Det är livsfarligt att åka motorväg rakt fram med vajerräcke, men 200 på krokväg med stenbumlingar å grova tallar 4dm från asfaltskanten är helt ok :huvet
Jag tror att det är få som har lidit av fyrkantiga däck på vårkanten. Om inte annat så är man väl å ruklar på hojen då å då, så den står aldrig på samma fläck på däcken i längden. Iom att däcken dessutom i allra högsta grad är förbrukningsvara så känns det som att man kan bry sig mer om andra saker, tex förhindra oxidation i kabelskor, rost på skruvar, trilskande vajrar osv, som ska funka å leva hela hojens livstid.

:tummenupp

Ja, nu behövs det bara någon som säger att man ska fylla nitrogen, eller KVÄVE som det faktiskt heter på svenska, i däcken också under vinterförvaring. Detta för att det minskar dammavlagringar med upp till 0,05% under en tremånadersperiod vid förvaring i ett genomsnittligt varmgarage.

;)

Vad gäller däcken är det väl (?) ändå så här:

- Om du kan få upp däcken i luften över vintern = släpp ut lite luft
- Om du inte kan få upp däcken i luften = tryck i mer luft

Eller så gör man som jag med min Sporttouringstrijtfajterpanchomoppe:
Ställer upp den på centralstödet och skiter i däcken.

Dock inte bokstavligt. Man bör alltså inte fylla sina däck med skit.

Deformationen av däcken är ingenting som man behöver oroa sig så mycket över. Man får det på en bil också om den bara står några veckor still. En viss deformation får du på hojen oavsett däckstryck redan om den står en vecka. Det rättar dock till sig efter bara någon kilometers körning. Och den första kilometern på våren kanske man inte behöver maxa fullt ut.

Om du plussar eller minusar några PSI i ett däck som från början hade rekommenderat lufttryck gör inte någon märkbar skillnad på deformationen dessutom. Däremot avlastar man stommen lite om man sänker trycket. Dock är det inget jag oroar mig för. Jag ställer in hojen med det vanliga däcktrycket i garaget och sen byter jag däck på våren. För dom håller ändå inte mer än en säsong.

:tummenupp

Har aldrig märkt av deformationer på däcken som är ngt att tala om. Ställer in hojen och sen hämtar jag ut den när jag kan köra. Min styvbror (är f.ö.
däckhandlare) säjer att det spelar kvitta. Rättar till sig igen efter en kort körning.

Står där vid vilken temperatur den förvaras då med?
Har du inte fått flata på däcket innan så lär du få det nu. Högre tryck spänner ju ut däcket mer. Bäst är dock om du kan ställa hjulen fria från marken.

Byt olja, fyll tanken o ladda batteriet. Vänta på våren.... :D

Tog fram svetsen och svetsade ihop depåstöd istället nu i helgen. Är någon intresserad förresten så har jag gjort CAD-ritning som finns till förfogande om någon önskar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back