4integration
Ny medlem
Hej,
När man skall vinterförvara en MC (luftkyld) i kallgarage vilka åtgärder skall man ta innan?
När man skall vinterförvara en MC (luftkyld) i kallgarage vilka åtgärder skall man ta innan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tvätta hojen.
Fyll upp tanken med soppa och pumpa i lite extra luft i däcken,
Smörj upp kjedjan med.
En liten fundering.
Så jag pös ut lite luft istället.
En liten fundering.
Jag pumpade i extraluft i däcken efter att ha läst det här i någon tråd. Men sen när jag började tänka på saken så blir ju belastningen stor på just den delen av däcket den står på då p g a att det blir en mindre yta. Det borde väl istället öka risken för deformation?
Så jag pös ut lite luft istället, så nu står den på en större yta av däcket, belastningen blir mer utspridd. Tror det är skonsammare för däcken.
En liten fundering.
Jag pumpade i extraluft i däcken efter att ha läst det här i någon tråd. Men sen när jag började tänka på saken så blir ju belastningen stor på just den delen av däcket den står på då p g a att det blir en mindre yta. Det borde väl istället öka risken för deformation?
Så jag pös ut lite luft istället, så nu står den på en större yta av däcket, belastningen blir mer utspridd. Tror det är skonsammare för däcken.
Jag tror att finskorna blir nöjdast påtrycktaVilket är bäst för finskorna: Ihoptryckta eller med skoblock?![]()
Vilket är bäst för finskorna: Ihoptryckta eller med skoblock?![]()
Står där vid vilken temperatur den förvaras då med?
Är väl inte direkt samma grej
Jag tog fram Haynes nu för att se vad det står där. Under "Tyres" i "Preparing for storage" till min hoj finns följande att läsa:
"Deflate each tyre by 5 to 10 psi"
Då håller jag fast vid min teori.
Jag har hört att man skall blanda i lite 2-takts olja i soppan (ca 2%)å köra några minuter för då smörjer man upp alla delar som cylinder,förgasare,soppakran.
Nu börjar vi närma oss vajerräckesdiskussionerna. Det är livsfarligt att åka motorväg rakt fram med vajerräcke, men 200 på krokväg med stenbumlingar å grova tallar 4dm från asfaltskanten är helt ok
Jag tror att det är få som har lidit av fyrkantiga däck på vårkanten. Om inte annat så är man väl å ruklar på hojen då å då, så den står aldrig på samma fläck på däcken i längden. Iom att däcken dessutom i allra högsta grad är förbrukningsvara så känns det som att man kan bry sig mer om andra saker, tex förhindra oxidation i kabelskor, rost på skruvar, trilskande vajrar osv, som ska funka å leva hela hojens livstid.
Vad gäller däcken är det väl (?) ändå så här:
- Om du kan få upp däcken i luften över vintern = släpp ut lite luft
- Om du inte kan få upp däcken i luften = tryck i mer luft
Eller så gör man som jag med min Sporttouringstrijtfajterpanchomoppe:
Ställer upp den på centralstödet och skiter i däcken.
Dock inte bokstavligt. Man bör alltså inte fylla sina däck med skit.
Nu börjar vi närma oss vajerräckesdiskussionerna. Det är livsfarligt att åka motorväg rakt fram med vajerräcke, men 200 på krokväg med stenbumlingar å grova tallar 4dm från asfaltskanten är helt ok
Jag tror att det är få som har lidit av fyrkantiga däck på vårkanten. Om inte annat så är man väl å ruklar på hojen då å då, så den står aldrig på samma fläck på däcken i längden. Iom att däcken dessutom i allra högsta grad är förbrukningsvara så känns det som att man kan bry sig mer om andra saker, tex förhindra oxidation i kabelskor, rost på skruvar, trilskande vajrar osv, som ska funka å leva hela hojens livstid.
Står där vid vilken temperatur den förvaras då med?
Har du inte fått flata på däcket innan så lär du få det nu. Högre tryck spänner ju ut däcket mer. Bäst är dock om du kan ställa hjulen fria från marken.
Byt olja, fyll tanken o ladda batteriet. Vänta på våren....![]()
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |