Vinterförvaring, tips å trix

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
TIPS FÖR VINTERFÖRVARING

Hittade en "bra" länk där det fanns en rad tips om vad och hur man bör göra inför vinterförvaringen av sin hoj. Eftersom jag inte haft hoj tidigare år så kan jag inte värdera dessa tips men för mig lät det rätt vettigt och dessutom var det en ganska innehålsrik lista med fix å trix..

Har ni några kommentarer eller ytterligare tips och trix så läg gärna till dessa för jag vill ju att mitt kära lilla monster ska må bra under vintern så det får vara i toppskick till nästa säsong!

...gör såhär istället.. *klippa å klistra*

Vinterkonservering av motorcykel

- Tvätta av motorcykeln, den måste bli helt torr efter tvätten (kör motorcykeln en liten runda, bromsa).

- Varmkör motorn, byt olja och oljefilter.

- Se till att du bara har några liter bensin kvar i tanken. Starta motorn och därefter häll i motorolja eller helst tvåtaktsolja (så att du får en kraftig oljeinblandning). Fortsätt att köra motorn någon minut innan du stoppar den.

- Skruva bort tändstiften (motorn skall vara kall), häll någon centiliter motorolja i varje cylinder, kör runt motorn något varv med startmotorn. OBS! Se till att tändhattarna är jordade så att inte gnistbildning uppstår. Montera helst nya tändstift (byte efter ca 1000 mils körning).

-Töm bensintanken, bensinledningar och flottörhusen från bensin.

- Häll i lite olja i tanken, skaka tanken så att insidan blir täckt med olja. Töm ut överflödig olja.

- Torka rent i luftfilterburken, skaka rent filtret eller om du har tillgång till tryckluft blås från insidan.

- Smörj alla vajrar.

- Sätt en plastpåse över bakre delen av ljuddämparen för att förhindra att fukt kommer in.

- Rengör kedjan med fotogen, torka den ren, därefter smörj in med motorolja.

- Montera ur batteriet, kolla nivå, placera det på en träbit, underhållsladdas en gång per månad under vintern. Förvara det sedan på en torr, sval plats.

- Förvara instruktionsbok, verktygssats inomhus i värme.

- Om möjligt palla upp motorcykeln så att däcken avlastas.

- Vaxa alla lackytor.

- Smörj in blankytor med smörjolja.

- Täck till sist över motorcykeln med ett skynke som ventilerar (t ex ett lakan ) .

- Byte av gaffelolja bör också ske en gång per år och då lämpligt när motorcykeln skall konserveras inför vintern. Är du osäker, låt verkstaden göra jobbet åt dig.

- Reparera eventuella fel innan du ställer in motorcykeln.

- Beställ reservdelar under vintersäsongen så slipper du få panik till våren.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back