Vinterförvaring och oljebyte

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Brukar alltid byta olja+filter på hojen innan jag ställer undan den för vintern. Hur långt tycker ni att man kan köra utan att byta oljan innan man ställer undan hojen?

Byta om man kört mer än 50, 100mil? Eller byter ni bara oljan vid dom vanliga serviceintervallerna och låter den gamla oljan stå i hojen över vintern?
 
LameViffer skrev:
Eller byter ni bara oljan vid dom vanliga serviceintervallerna och låter den gamla oljan stå i hojen över vintern?

Tömmer oljorna vid avställning,
några droppar i tändstiftshålet och dra runt.
Nya oljor varje vår.

Oljefilmen som blir kvar räcker för konservering,
att ha gammal oren olja stående i trågen etc
är ingen fördel.
Om man som jag har kallförvaring så tror jag
oljan mår bättre i flaskan tills den ska användas.
Dessutom slipper man läckage på garagegolvet.

Just my 2c
 
Re: Re: Re: Vinterförvaring och oljebyte

UrbanTiger skrev:

Sånt händer, packningar torkar etc
en liten droppen i veckan blir en stor pöl
på 6 månader. :(


Dessutom kan man starta och varmköra en gång i månaden så blir det ingen sedimentering heller.

I Norrbotten har vi -30 i kallgaragen :eek: ,
man kallstartar inte en motor i onödan.


Dessutom har jag oljefilter på min motor så det ska inte bli en massa partiklar som kan sedimentera

Grattis,
vi andra har inte hunnit dit än. :D
Tänkte inte så mycket på sediment som på
kemiska reaktioner.
Du tömmer inte tanken heller, då,
eftersom du ska ut och gasa en gång i
månaden hela vintern?

Sen kan man ha olika ambitionsnivå
beroende på om man tänkt ha kvar bågen
i 20 år lr om man köper en ny plastraket
när den gamla koksat ihop. :D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vinterförvaring och oljebyte

UrbanTiger skrev:
Välkommen att flytta söderut :D
Var inte meningen att racka ner på ditt svar :rodnar
När det gäller bensintanken vill jag ha den såpass full att man undviker kondens. Drabbas man av det kan man få jordens rost i tanken och igensatta bränslefilter.

Ingen fara med rackandet,
diskussionen ska vara fri
(och hård om det behövs)
utan att man blir sur.

Angående bensinen:
problemet är att modern (blyfri) bensin är så
aggressiv mot materialen att du kan drabbas
av värre problem än kondens och rost.
Har fått en fugge ihop-oxiderad för att den stod
stilla med bensin i flottörhuset några månader :(
Spraya 5-56 lr WD40 runt i den tomma tanken
så motverkas rost om det är fuktigt och risk för kondens där du vinterparkerat.
(är det svinkallt så är det torrt oxo -
inget ont som inte har nåt gott i bakfickan)
 
Byt olja enl intervallen, brukar ju vara 'x mil el y mån'. Starta dåodå utan annan anledning bara dumt. Kallstarter sliter på grejorna mer än lång körning. (Även start i 20 gr är kallstart, 50-60 gr under normal arbetstemp. ) Värst är det att inte ens låta den komma upp i full arbetstemperatur. Tycker
/u
 
Håller med UL till 100 i den här frågan. Syrorna som frigörs vid kallstarter är inte hälsosamt för någon del i motorn. När du har bytt olja och filter på hösten, låt den stå och samla krafterna helt orörd till våren - förrutom batteriet som du vinterförvarar fulladdat på en sval plats. Möjligen att du underhållsladdar det en gång kring nyårsdagen och sen inför premiärrepan. Står hojen fuktfritt behöver du inte konservera den med ett tunt lager olja på alla krom och aluminiumdelar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vinterförvaring och oljebyte

gthyni skrev:
Ingen fara med rackandet,
diskussionen ska vara fri
(och hård om det behövs)
utan att man blir sur.

Angående bensinen:
problemet är att modern (blyfri) bensin är så
aggressiv mot materialen att du kan drabbas
av värre problem än kondens och rost.
Har fått en fugge ihop-oxiderad för att den stod
stilla med bensin i flottörhuset några månader :(
Spraya 5-56 lr WD40 runt i den tomma tanken
så motverkas rost om det är fuktigt och risk för kondens där du vinterparkerat.
(är det svinkallt så är det torrt oxo -
inget ont som inte har nåt gott i bakfickan)

Men förhoppningsvis menade Urban Tiger att man ska ha tanken full med bensin & fuggarna ska vara tomma.

Sen står MC så kort tid att man inte behöver starta den. Som dom sa tidigare, underhålls ladda batteriet nångång bara, det räcker
 
Vinterförvaring...? :confused: Så hemskt ni snackar här, det en ju (nästan) halva säsongen kvar! Hojen mår bäst av så kort vinterförvaring som möjligt! :fakta
 
PacMan skrev:
Vinterförvaring...? :confused: Så hemskt ni snackar här, det en ju (nästan) halva säsongen kvar! Hojen mår bäst av så kort vinterförvaring som möjligt! :fakta

Frågeställare är från Kiruna och laddar troligen
för skotersäsongen. Normalt lägger sig snön
permanent under första halvan av oktober.
Bistert? Nja, iaf bättre än den regnperiod ni
kallar vinter.

/göran
f.d Kirunabo
f.d.veckopendlare till Mölndal
 
gthyni skrev:
Frågeställare är från Kiruna och laddar troligen
för skotersäsongen. Normalt lägger sig snön
permanent under första halvan av oktober.
Bistert? Nja, iaf bättre än den regnperiod ni
kallar vinter.

/göran
f.d Kirunabo
f.d.veckopendlare till Mölndal

Brukar köra med hojen september månad ut. Har lagt ner det där med skoterkörandet. Tycker det är så förbannat omständigt och dyrt, dessutom är skotersäsongen så kort när man börjar bli gammal, tjock och bekväm som jag :p

När man var en 17-18 bast så körde man ju från slutet av oktober till slutet av april, men nu är det bra om man orkar baxa igång den i slutet av mars......
 
martan skrev:
Finns det någon åsikt om insprutade hojjar i denna fråga??

bensin?
töm hela systemet för visst har du - liksom jag -
plasttank. Inga rostproblem inget att diskutera.
 
Jag har helt vanlig plåttank.
Min fundering gällde nog mest spridare, det talas ju bara om fuggar här. En del förordar en skvätt tvåtaktsolja... Finns fler förslag?

/Mart
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top