Vinterförvaring (kallgarage)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Nu är det så här att bostadsbolaget inte lyckats skramla fram det garage vi kom överens om. Jag börjar mer och mer ställa in mig på att det kan hitta på bli en kallförvaring (för första gången någonsin) denna vinter.

Jag kommer se över glykolen, plocka ur batteriet och underhållsladda det. Ett oljebyte innan vinterförvaring är det många som förespråkar så det kanske är läge att göra även det?

Hur lagrar hojen miltal/mappning en längre tid utan strömförsörjning från batteriet? Finns det någon typ av inbyggt batteri i själva huvudenheten? Om så är fallet, pallar det 5-6 månader i kallgrader?

Kommer in i det sista försöka hitta ett "varmare alternativ", men måste vara förberedd känner jag.
 
Står nästan bättre i kallförråd längre perioder än i motsvarande varmt.Satte plastraketen i vanligt ovärmt villagarage under senaste vinterhalvåret, tog ur batteriet och laddade det fullt innan det placerades i några månader på en hylla inne (utan ständig underhållsladdning) samt kollade kylarevätskan.På våren monterades batteriet återigen i och hojen tuggade ca 15 sekunder på startmotorn där den sedan startade felfritt.Så detta lär jag fortsätta med. :crash
 
Mina hojar har alltid stått utomhus under kapell på vintrarna. Kopplar inte ens ur batteriet. Har aldrig haft några problem att starta dom på våren.
 
Varför pratas det om sånt här redan? Spökar med hjärnan.

Började redan tänka på hur jag såg fram emot tiden då snön börjar smälta och det är några plussgrader med läskigt grus överallt. MEN DET HAR JU INTE ENS VARIT NÄRA KALLT ÄN! Det är ju sommarvärme ännu!

Kom tillbaka i november kanske!
 
Inte så jävla lätt att komma tillbaka i november när det redan är
5-6 grader på morgonen.
 
Varför byta olja innan vintern? Är det något vedertaget?

Oljorna idag har en livslängd på minst 3 år (enligt en tekniker jag pratade med på jobbet) och oftast håller de längre än så (enligt honom då).

Fast har man kört ett antal mil så kan det kanske vara bra att byta iofs så slipper man byta till våren.
 
Jag förvarar alla mina fordon varmt, men detta handlar mer om åtkomlighet och bekvämlighet då jag ofta vill utföra något arbete på dem mitt i vintern. Rätt utförd kallförvaring är inte på något sätt skadlig.

# Kolla så att kylvätskan har rätt glykolhalt för att klara den kallaste temperatur du tänker utsätta den för utan att frysa. Om det handlar om en äldre hoj där kylvätskan aldrig är bytt så skadar det inte med ett byte.

# Byt olja innan du ställer undan den. En ny olja har bättre korrosionsskydd och är bättre på att ta upp fukt och kondens än en olja som gått några månader.

# Ta ur batteriet och förvara det inomhus, gärna kopplat till en underhållsladdare.

# Om möjligt, starta upp tre-fyra gånger under vinterförvaringen och låt den gå ordentligt varm. Dock, låt bli att bara starta upp några sekunder. Detta suger bara in onödig fukt och kondens vilket kan bidra till korrosion, rost och beläggningar i motorn. Om du startar upp, låt den gå ordentligt varm.

# Särskilt i fallet med förgasarhoj, dränera tank och förgasare innan våren och ersätt med ny bensin.
 
Det enda jag gjort med Hondan när jag vinterförvarat den är att se till att ha full tank (plåt), rätt glykolhalt och bytt olja. Bytt olja har jag mest gjort för att slippa börja säsongen med et oljebyte.
På våren har jag satt batteriet på laddning, och sen startat upp den. Ibland har jag fått hjälpa till med lite startgas.

KTM:en har jag inte ägt tillräckligt länge för att ha haft den på vinterförvaring ännu.
 
Jag har bara ställt in hojen i kallgarage och låtit den stå över vintern de två år jag gjort det. Klämt på en laddare mitt i förvaringen och laddat upp och sedan har den fått vara ifred.
Kan ju vara bra att kolla över allt först, såsom olja och glykol, men om inget fryser sönder så är det ingen fara alls.
 
Jag har bara ställt in hojen i kallgarage och låtit den stå över vintern de två år jag gjort det. Klämt på en laddare mitt i förvaringen och laddat upp och sedan har den fått vara ifred.
Kan ju vara bra att kolla över allt först, såsom olja och glykol, men om inget fryser sönder så är det ingen fara alls.

Du kanske inte skall utsätta Hamstern för minusgrader. Om du inte låter den dricka glykol över vintern förstås. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top