Vinterförvaring i "kallgarage"

inzuma

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2016
Ort
Ekerö
Hoj
suzuki gsx 750 inzuma 1999, yamaha wr400f 1999
Halloj!
Har nu ställt in hojjen för vinterförvaring. Jag har inte tillgång till värmegarage utan bara en bod med jordgolv. Jag har kört lite bensin med lite 2-takts olja i igenom motorn, tömt föggarna och plockat in tanken och batteriet. Jag har även sprutat in lite motorolja i varje cylinder och körd runt motorn. Depåstöd har jag heller inte så hojjen får stå på sidostödet men jag tänker att om jag rullar fram den då och då så kommer däck och hjullager inte ta någon skada. Ska oxå lägga på ett lakan som damm skydd.
Kommer hojjen klara sig bra över vintern? Och finns det något annat jag borde tänka på?
Tack i förhand :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ser väl bra ut för pärlan, glöm inte något stadigare än ett jordgolv för stödet bara och pumpa däcken lite extra.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle spruta på WD40 på allt som kan korrodera och gärna även på motorn och lackerade ytor. Det är ju lätt att tvätta bort i vår och då slipper du korrosion.
 

inzuma

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2016
Ort
Ekerö
Hoj
suzuki gsx 750 inzuma 1999, yamaha wr400f 1999
Jag skulle spruta på WD40 på allt som kan korrodera och gärna även på motorn och lackerade ytor. Det är ju lätt att tvätta bort i vår och då slipper du korrosion.

Har smort lite motorolja på slitna ställen på ramen, inbillar mig att detta skyddar mot rost :rolleyes: men hur är det med wd40, tar packningar och gummi stryk från det?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har smort lite motorolja på slitna ställen på ramen, inbillar mig att detta skyddar mot rost :rolleyes: men hur är det med wd40, tar packningar och gummi stryk från det?

WD40 ska inte användas på gummi. Men det är ingen risk att det t.ex. skulle äta sig in genom motorpackningar och skada dem. Det är bara ett tunt lager som ska läggas på. En del plaster kan ta stryk också och det kan göra att dekaler som inte är klarlackade kan börja släppa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte handla det om något luftkylt, välll? Kylvätska senila jag bort.. nivå, fryspunkt samt korrosionsskydd även om det sistnämnda inte är direkt mätbart utan man får förlita sig på ålder.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade gärna om det gått täckt jorden med plastfolie för att hindra fukt från marken stiga upp i luften och sedan plastfolien med något "golv". För att minska fuktigheten.
Mattor, skivor, plank ovanpå för att skydda plastfolien.
Skruva loss bromsoken och dra loss oken från skivorna så att det inte kan bli rostande kondens mellan belägg och bromsskivor. För rost på bromskivor ger lätt pulserande bromsverkan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga att du varit ganska ambitiös.
Jag har förvisso inte förvarat hojen med jordgolv men väl i kallgarage tidigare (När det var det enda jag hade tillgång till).
Jag har bara ställt in hojen i garaget och sedan kollat laddningen i batteriet några gånger under vintern.
Den förra hojen hade bara sidostöd så den fick stå på det hela vintern.
Inget meckande med bromsbelägg och annat.
Eventuella ojämnheter i däcken som kan bli om dom står på samma punkt hela vintern försvinner på några minuters körning på våren.
Eventuell ytrost mellan belägg och skivor tar man lätt bort med en inbromsning.

Sen att lägga på lite fett på ställen som man befarar kan rosta är ingen dumn ide. det är lättare att ta bort fettet med avfettning på våren än att försöka få bort rost.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag har framgångsrikt använt Biltema Skyddsolja både vid förvaring och vinter-körning.
Kladdigt som tusan, jäkligt effektivt, känns som en riktig "konserverings-olja". .
Lätt att få bort också, avfettning löser det lätt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Skyddsolja-2000036004/

Inte märkt att det skadar lack eller plast heller, jag sprayade lite överallt.
Men lita inte på mitt ord, jag har inga "fina" hojar... :D


Korrosion är ju ett skit rent generellt, har man redan lite början till oxid i något kontaktdon så kan man ju ge sig tusan på att det äter vidare under vintern!
Inför vinterkörning har jag sprayat batteripolfett i kontaktdonen.
Syns tydligt var man fått in det (knallblå färg), stelnar till en halvhård film, jag upplever det som ett bra skydd.
Kanske något att göra lite förebyggande innan du ställer undan tänkte jag.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Batteripolskydd-2000031429/

Lycka till! :tummenupp
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har alltid haft mina hojar i kall garage. (20 år)Aldrig haft problem. Aldrig lagt över något. Typ tyg o pressning. Det samlar bara fukt.

Ingen wd40 eller dyl som åker in i lager med mm som löser upp fettet.

Kan det bero på att jag mest kört med kvalitets hojar. ????


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hur var det med dom där jätteplastpåsarna för mc-fövaring?
Ingen succé?
Hojen i en sån tillsammans med en påse Silica gel som tar upp fukten ?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hur var det med dom där jätteplastpåsarna för mc-fövaring?
Ingen succé?
Hojen i en sån tillsammans med en påse Silica gel som tar upp fukten ?

Om jag hade en "fin" hoj som skulle förvaras kallt skulle jag utan tvekan kosta på mig en sån här:
Säck.jpg
https://www.louis.de/artikel/louis-vci-korrosionsschutz-faltgarage/10008312?list=214354331

350 spänn är ju nästan ingenting i sammanhanget.
Då ingår någon form av "korrosionsskyddande-magisk-grej" också.
Silica, tja, en vanlig "torrbollen" bör väl funka det också. 79:- är ju inte så farligt.
Boll.jpg

Recensionerna av Louis "säck" pekar dock tyvärr på att själva "dragkedjan" är lite klen, men i övrigt verkar ingen ha några större anmärkningar.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
köpte ett MC kapell på biltema och trädde över , lade en brädstump under sidostödet (så det inte ska sjunka genom asfalten) , eventuellt kanske jag plockar upp batteriet i Januari nångång och laddar det .

Inga krusiduller med WD40 eller olja i soppan eller nått , fasen har ju vinterförvarat bilar (gamla jänkejärn,både fina och i pilsnerskick) genom åren utomhus/kallgarage , inget krångel på vårkanten , är batteriet friskt kan det stå några månader utan knot

står i kallgarage/Flerbilsgarage med alsfaltsgolv , gissningsvis så kommer Trajjan hoppa igång på vårkanten utan vidare knussel
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
öh, jag ställer bara in den och väntar på våren, den kommer snart.
Först har jag dock tvättat hojen och så byter jag olja o filter någon gång innan våren.

Jobba inte ihjäl dig .....:yoparty
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Under Biltemakapell. Alltid utomhus. Kopplar inte ur batterier. Har aldrig haft problem att starta på våren. Varför krångla till det?
 

Jimmy

Guest
Ha,ha, lite Michael Jackson över den där! Nitro ist för luft antar jag? Eller helium?:banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top