Vinterförvaring, hur?

• Thread starter Thread starter iNK
  • Start date Start date

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hallå alla =)

Som ni märker så blir det kallare och halare på morgon/kväll så är väl dags att ställa undan hojen ganska snart :(

Är första året jag har en hoj så är det något man ska tänka på vid vinterförvaring?
Har läst på och frågat i en annan tråd om batteriet så det har jag koll på känner jag, men med resten då?

Låter man oljan/filter, soppan osv osv vara kvar? eller tömmer man den på allt flytande?

Står i ett garage med ca 10c under vintern så inget kommer frysa sönder.

Ställde in min igår nytvättad och vaxad. Gjorde rent kedjan å fetta in på nytt, tanka fullt och ställde upp den på depåstöd. Batteri på underhållsladdning

Se till att hjulen inte st?r i n?n gammal oljefl?ck p? marken, b?st ?r att st?lla p? dep?st?d, men inget krav.
Ha inte under rekommenderat tryck i d?cken. L?t alla v?tskor vara kvar i hojen. B?st ?r att g?ra service p? h?sten, s? ny olja ligger i hojen under vintern.
St?d ladda batteriet, s? det inte sjunker f?r mycket i volt.
Jag brukar ha full tank, dagens bensin m?r inte d?ligt att st?. Men tanka 98oktan, nu till vintern brukar dom ha i massa ethanol i 95 oktaniga bensinen, och den kan vara aggressiv mot packningar.
Lycka till

Tack för svar :tummenupp
Ingan konstigheter verkar det som iaf, bara att tvätta och upp på depå-stödet :tummenupp

Ja, står hojen i varmgarage och dessutom har en funktion som stänger av strömtjuvar efter en tid så kan du parkera hojen i ett varmgarage på hösten och ta ut den på våren utan några egentliga bekymmer.
Jag brukar byta oljan innan jag ställer in, och stödladda batteriet en eller två gånger under vintern, och nån gång rulla hojen en bit fram/bak så den inte står på samma fläck på däcken hela vintern.
Aldrig haft några besvär relaterat till vinterförvaringen på någon hoj.

En del är mycket mer seriösa och gör ganska mycket.

Nu i vinter har jag ett par gafflar att serva/renovera, och en banhoj att gå igenom för att se om den har några dolda små skojigheter under kåpor, samt en gammal sönderkraschad honda som jag pendlat på som ska snyggas och och fixas till så det blir mer pyssel än brukligt. :hihi
JA, sedan är det den där stackars enduron som står och skäms i ett hörn och behöver en massa kärlek.

Om det är plasttank och den är känslig för etanol kan man överväga att tömma tanken under vinterhalvåret i samband med avställningen. Jag ställdes inför det faktumet när jag köpte min S4RS förra året. Körde ner den till reserven och lite till. Gjorde samma sak i år. Överväger att försöka tömma den helt.

En tank i stål hade jag förvarat fulltankad. Så har jag gjort med 748an alla år.

Kasst sett räcker det att göra som Bloom ovan. Då har man en bra start på säsongen på vårkanten. Sedan kan man göra service och annat efter behag före, under eller inför säsongens start.

Desto mer man gör inför garageförvaringen desto mindre behöver man göra sedan. Ganska enkel filosofi.

Sätt ett överdrag (som andas) eller ett gammalt lakan över så slipper du börja med att tvätta hojen på nytt på våren vid första turen. Det samlas en del damm över en vinter om den bara står.

Lycka till!

Tack, är en ståltank så då behövs inte soppan tömmas :tummenupp För det spelar väl ingen roll om det är halv eller full tank då?

Överdrag ska jag se om jag hittar ett vettigt, eller så kör jag på ett lakan som Harmon säger

Tack, är en ståltank så då behövs inte soppan tömmas :tummenupp För det spelar väl ingen roll om det är halv eller full tank då?

Överdrag ska jag se om jag hittar ett vettigt, eller så kör jag på ett lakan som Harmon säger

Om man har en halvfull/tom vanlig plåttank kan det bildas kondens i det "tomma utrymmet" vid temperaturväxlingar, t.ex. om man har hojen står i en vedbod, carport eller likn. Kondensen sjunker sedan till botten på tanken som rostar sönder. :( Bäst alltså att fylla upp med 98 oktan.

Står den i jämn temperatur där det inte är fuktigt kondens bildas borde det inte vara några större bekymmer. Själva tanken med full tank är ju att det inte ska finnas så mycket syre. Där det finns syre bildas det ju rost. Men som sagt jag tror inte det är några större bekymmer i det här fallet.

Jag brukar hälla STA-BIL Fuel Stabilizer i tanken, ska tydligen göra så att soppan håller sig fräsch. Sen brukar jag dränera förgasarna och ladda batteriet en gång i månaden. Vinterservade en båtmotor åt en bekant för många år sedan, när jag skulle dränera förgasarna så stoppade han mig, han hävdade att packningarna kan torka. Kommentar på det? När jag vinterservade min båtmotor så brukade jag spruta in konserveringsolja i förgasarna och köra till motorn dog. har ingen lust att göra det på hojen då det är för trångt att komma åt.

Att det kommer vara prick 10c kan jag så klart inte sitta här och vara 100på. Men kommer ligga runt 10c

Men då fyller jag upp fullt helt enkelt :tummenupp

Hur var det med dom där jättestora plastpåsarna som var avsedda som bl a vinterskydd för mc?
Helt förslutna och tillsammans med en påse silica gel (fuktabsorbent) vore väl allt ok?

Jag har tankat alkylat de senaste gångerna inför vintern, jag har fått för mig att det är renare och håller sig bättre.

fråga: är det negativt med multibla uppvärmningar i garaget? funderar på en solluftfångare till garaget vilket värmer upp dagtid. för/nackdelar? (tycker att det hör till ämnet)

Jag har min hoj ståendes i vardagsrummet då den är sprillans ny och endast startad en gång hos firman vid leveransservice.

Jag undrar om hojen läcker bensinånger, dvs. vågar jag tända ljus och en etanolbrasa när hojen eller smäller hela lägenheten i luften då? :D

Edit: det är ca fem liter i tanken

Jag har min hoj ståendes i vardagsrummet då den är sprillans ny och endast startad en gång hos firman vid leveransservice.

Jag undrar om hojen läcker bensinånger, dvs. vågar jag tända ljus och en etanolbrasa när hojen eller smäller hela lägenheten i luften då? :D
Edit: det är ca fem liter i tanken
Endera helt bräddfull eller tömd och sanerad brukar vara bättre än en mindre slatt kvar.
Fast 5 l är nog en aning mer än optimalt för max underhållning.

Endera helt bräddfull eller tömd och sanerad brukar vara bättre än en mindre slatt kvar.
Fast 5 l är nog en aning mer än optimalt för max underhållning.

Det är max 10l man får ha i en lägenhet och eftersom den står varmt och bra så borde den klara sig bra.

Det är max 10l man får ha i en lägenhet och eftersom den står varmt och bra så borde den klara sig bra.

Ur en ren kan det smälla och isf hur mycket är det nog iaf bättre att ta in hojen med en helt tom och sanerad tank. Sen om det ev. bara skulle ta fyr så där bara i största allmänhet så spelar nog någon/några liter hit eller dit någons större roll. Det lär blir rätt intressant vare sig det är 6 eller 10 liter som det gått fel med. Som jag skrev tidigare... endera av tom(ren) eller full och tom är nog att föredra av mer än en anledning.

Har för mig en tank med enbart ångor i är värre ur explosionssynpunkt kontra en full. En tumregel brukar ju vara att den ultimata explosionen i ett tomt oljefat är en matsked bensin för att få perfekt blandning. :crash

Ur en ren kan det smälla och isf hur mycket är det nog iaf bättre att ta in hojen med en helt tom och sanerad tank. Sen om det ev. bara skulle ta fyr så där bara i största allmänhet så spelar nog någon/några liter hit eller dit någons större roll. Det lär blir rätt intressant vare sig det är 6 eller 10 liter som det gått fel med. Som jag skrev tidigare... endera av tom(ren) eller full och tom är nog att föredra av mer än en anledning.

Börjar det brinna i lägenheten så är det struntsamma hur många lite det är i, då har jag andra problem.

Undrar mest ifall en "hel" hoj läcker bensinångor eller inte?

Börjar det brinna i lägenheten så är det struntsamma hur många lite det är i, då har jag andra problem.

Undrar mest ifall en "hel" hoj läcker bensinångor eller inte?

Ja, avluftningen på tanken gör att de läcker bensinångor.

Back