Vinterförvaring - hur gör ni?!?!?

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Ducce
Jag har en fråga... "måste" hojen stå i varmgarage över vintern? Vad kan hända... nackdelar osv
Frågan brukar få varierande svar så jag passar på att fråga. Måste ju börja planera för vinern snart... har bara kallgarage normalt sett.

Varsågod - educate me...

Vissa bara stålytor, typ skruvskallar och sånt kan få lite ytrost på sig. Det kan man förebygga genom att lägga lite fett av något slag på skruvarna.
En del rekomenderar lite olja i tändstifthålen, samt tömma förgasare alternativt hälla lite K-sprit eller liknande i tanken under sista turen innan vintervila. Detta för att slippa startproblem på våren :)

EDIT: Kolla hur kylarvätskan mår, så att inte blocket fryser sönder om det skulle bli riktigt kallt. :gnissla

Eller så gör man som jag och kraschar så hojen får vara inne på Yamahacenter... :huvet

Annars gå in på MC-Varuhuset klicka på verkstad och klicka sen på avställningstips så finns det lite info :tummenupp

min hoj står inomhus fast inte i ett direkt uppvärmt utrymme. frostfritt iaf. funkar dock bra. har inte gjort några särskilda förberedelser men den brukar starta så fint när jag tar fram den på våren. har inte ens behövt ladda batteriet =)

Jag har garageplats, ej uppvärmt, vet inte om det blir minusgrader... troligen. Hitills har jag haft mitt monster där på vintern. Men nu när jag har nyare hoj så kanske det inte är så bra. Det är ju dumt att göra nått som inte är bra... fast å andra sidan är det ju enklast att ha hojen där... Det är mitt dilemma och därför vill jag ha massa goda råd så jag kan bli ännu mer ambivalent ;)

Pumpa i mer luft i däcken, smörj allt! kedja, hjullager, styrlager m.m.
Sen kan du välja 1.häll ur varenda liten droppe bensin ur både förgasare och tank. 2.fyll tanken tills det rinner över.
Sen sprayar du på 5-56 (innehåller olja) på motorn och alla skruvar som du vill ska vara fina (försvinner med avfettning till våren). Spraya även på gaffelbenen och trycka ihop dämparna några ggr. Sen plockar du ur tändstiften och häller i lite olja i hålen och drar runt motorn några varv.
vänta på våren..

Ojdå, massa pyssel. Fast jag brukar alltid ha 5-56 på motorn och lite överallt föresten... men min hoj har inte förgasare... det där med tändstiften har jag inte provat, hmm...
Men... den stora frågan kall eller varmgarage????

draken! skrev:
Ojdå, massa pyssel. Fast jag brukar alltid ha 5-56 på motorn och lite överallt föresten... men min hoj har inte förgasare... det där med tändstiften har jag inte provat, hmm...
Men... den stora frågan kall eller varmgarage????

Frågar du mig så spelar det mindre roll,hojar tål kyla.

Dock skall man kolla glykol och ta ur batteriet vid kallgarage.

Långa farbron skrev:
Frågar du mig så spelar det mindre roll,hojar tål kyla.

Dock skall man kolla glykol och ta ur batteriet vid kallgarage.

Gäller det ducce oxå ;)
Var har man glykolen???

draken! skrev:
Gäller det ducce oxå ;)
Var har man glykolen???

Glykolen har du i kylsystemet blandat med vatten. Det brukar vara runt 50/50 blandning.

Nackdelen med kallgarage är temperaturskillnaderna vilket kan skapa kondens här å var. Men det klarar sig om man vidtar lite åtgärder som de ovan skrivit.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8