Vinterförvaring, bensin i tank (2T)?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Yes, nu är det snart dags att ställa in skönheten i garaget och gå i dvala tills helvetesårstiden är över och värmen åter kommer! :cool:

En sak jag har funderat på är hur jag skall göra med tanken över vintern. Jag har hört att man antingen skall fylla upp den helt eller tömma den helt, för att hålla den i bästa (rostfria) möjliga skick.

Grejen är att jag kör med oljeblandat direkt i tanken...det kanske blir dålig blandning på oljan och bensinen om man låter det stå över vintern, eller?

Självklart får man skaka om ordentligt innan man kör nästa gång, men det kanske inte blir riktigt bra iaf...

Vad tycker ni där ute, har ni erfarenhet och tips? :confused:

dålig blandning blir det väl säkert. det är ett mindre problem, det går väl att tömma tanken när det blir säsong igen så.. jag tror din tank håller sig iome att det är olja i den. för är det inte så att om man lägger nått i oljebad så rostar det inte ?

Personligen så skulle jag ha kört tills det (nästan) blev soppatorsk. Hällt ut det sista och tankat ny bensin till våren.
/V.

Självklart ska tanken vara fulltankad inför vinterförvaringen. Eventuellt om man har förgasare, så kan man tömma dem på bränsle.
:fakta

Kompromissa om du är osäker:
Tanka fullt med ren soppa. Blanda i oljan när du tar ut den till våren.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...