Vinterförvaring av MC utomhus

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag hade tänkt förvara hojen utanför där jag bor denna vinter.
Kapell är införskaffat.
Vad behöver göras för att den inte skall ta alltför mycket skada?
Ta ur batteriet?
Tömma ur oljan och kylvätskan?
Mer?

Det sägs ganska ofta här på forumet att man ska vinterförvara hojen med ny olja i motorn. En skvätt olja i varje tändstifthål och sedan dra runt motorn några varv är också ett ofta återkommande tips. Det finns en massa fler tips på området, så sök på "vinterförvaring" och liknande. :)

Så här ska du vinterförvara.

Bifogat

• winter01.sized.jpg
    winter01.sized.jpg
    49.9 KB · Visningar: 581
Förra året fick jag fatt på en TDM nere i Malmö.
Jag pratade med säljare och vi kom överens om ett pris. Cykeln skulle ha en skada på ena sidan av tanken, annars vara i gott skick.
Jag köpte enkel biljett från Skövde till Malmö, packar ner kläder och hjälm i en väska och åkte.
När jag kom fram så var hela cykeln täckt som av en mjölkig hinna + all aluminium var kraftigt oxiderad. Jag frågade vad han gjort med cykeln och får till svar: "Ja, den har ju stått ute ett par år".
Det blev till att köpa enkel biljett hem igen.

Så se åtminstone till att cykeln är ren och vaxad innan du ställer den under kapellet. Att olja in blanka delar och frilagd aluminium är nog inte heller någon dum ide. Det plus smorda reglage & vajrar + olja i cylindrarna, ordentligt med glykol och batteriet inomhus så borde det funka.

bo ju i ume..
måste ju finnas nå tokbilligt förråd el likn???

Har samma bekymmer med vinterförvaring, men när jag läste "inomhus" fick jag en snilleblixt. Jag har ju en stor garderob/klädkammare där hojen går in, det gäller bara att röja ur lite skräp först..

carpelux skrev:
2406269Cykeln skulle ha en skada på ena sidan av tanken, annars vara i gott skick.

Alltså jag känner igen detta. Man ska ha en jäkla tur om säljaren och en själv har samma uppfattning om vad som är bra skick. Jag vågar nog aldrig köpa hoj längre bort än att jag utan problem kan åka och kolla på den, sedan åka hem, för att slutligen åka och köpa den om jag är intresserad. Har nämligen försökt detta några gånger nu och det finns alltid ett gäng fel som aldrig nämns på telefon när man frågar om allt är schysst. Det har varit allt från läckande packboxar till glapp i hjullager till rostiga ljuddämpare.

Klisterolja på aludelarna skyddar bra,iofs meckigt att tvätta bort.

Kolla så att det finns glykolen i den (tänk på att för mycket glykol har motsatt verkan)

Det är ju ingen skillnad att förvara den utomhus eller i kallgarage, det viktigaste att kylarvätskan klarar vintern annars så är det inga problem. Förutom vandaler och annat slödder.

Fördelen med att vinterförvara uromhus är att du direkt på våren ser vilket som är rostfritt o vilket som inte är det......:rolleyes:

Har förvarat en hoj i ett fuktigt kallgarage ett år o aldrig mer ! Hädanefter står de i vardagsrum o glasveranda över vintern...:tummenupp

Peterlan skrev:
2406352 Har samma bekymmer med vinterförvaring, men när jag läste "inomhus" fick jag en snilleblixt. Jag har ju en stor garderob/klädkammare där hojen går in, det gäller bara att röja ur lite skräp först..
Hade min hoj i vardagsrummet en vinter, praktiskt, snyggt :yoparty . Året efter flyttade gumman in... hon tyckte inte att det var riktigt lika coolt:tuttar :va

Håller med ovanstående...
Kan du inte hyra in dig hos någon som har garage eller
förvaringsutrymme...???
Borde vara det bästa..för hojen..

Om du nu ändå skulle välja/tvingas att ha den ute, så skall du absolut inte tappa ur olja och kylvattnet. Vätskorna fungerar även som rostskydd nämligen. Byt oljan innan du ställer av hojen, fyll tanken med bensin så att det är proppfull och kolla upp att du har tillräckligt med glykol i kylvätskan. 50/50 blandning ger frysskydd nedåt 40-50 minusgrader.

Men ställ hojen inomhus. Ett kallgarage är bra mycket bättre än ute med blåst, nederbörd och klåfingriga snorungar...

Lycka till!

/Erik

Kolla med Mell här på forumet, kan finnas plats i UMCC klubblokal för vinterförvaring...

Annars äger min far ett varmgarage i piteå du kan få förvara hojjen över vintern för en rimlig summa.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!