Vinterdvala!

  • Thread starter Thread starter FN
  • Start date Start date

FN

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Laholm
Hoj
Monster S4 -01
Hej alla tvåhjulingar!

har många funderingar nu när sista körningen är gjord och hojen skall in i ide.
hur skall jag bädda in den och hur skall jag inte göra?

detta är förstahojen så är tacksam för hjälp!!
 
* Upp på depåstöd om du har några
* Byt motorolja (lite överkurs)
* Ut med batteriet & ta in det i värmen, underhållsladda.
* Lägg över ett lakan eller annat material som andas
* starta INTE upp den då & då under dvalan, det gör mer skada än nytta, om den inte får bli ordentligt varm.

& vänta 5-6 månader...suck! :rolleyes:
 
Last edited:
Dränera förgasarna på bensin, så växer det inte så mycket i flottörhusen under vintern + den blir gladare/lättstartad på våren
 
Upp på depåstöd om du har som sagt, samt byta olja och bara starta snabbt så den nya oljan körs runt.

Eventuellt ta ur stift och ner med nån droppe olja.

Batteri tycker jag inte är nödvändigt ladda det innan du ska börja köra igen. Dränera eventuella förgasare tycker jag inte heller är nödvändigt. Min R1:a behöver det iaf inte, batteriet höll även hela vintern utan nån laddning och hojen startade direkt.
 
gärna under tak..

.. å ut med batteriet.

det är det enda jag nånsin gjort innan vintern..

Glömde.. Har t.o.m. tvättat hojen innana jag ställde in den i år.. Var jobbigt med bakfälgen då jag inte gjorde det efter förra säsongen...
(behöver jag skriva att jag inte tvättat den tidigare i år..)
 
tack för tipsen!

byter olja och tar ut batteriet o täcker den, och skaffar depåstöd.
tömma förgasarna låter overkill för en icke-motor-kunnig som jag!

sen skulle man ju tvätta den osså....den är grymt skitig....men fan vad drygt!!
där finns många "lata" anledningar till att skjuta på tvätten!

btw... skall man vara försiktig med nåt när man skrubbar han?
 
tack för tipsen!

byter olja och tar ut batteriet o täcker den, och skaffar depåstöd.
tömma förgasarna låter overkill för en icke-motor-kunnig som jag!

sen skulle man ju tvätta den osså....den är grymt skitig....men fan vad drygt!!
där finns många "lata" anledningar till att skjuta på tvätten!

btw... skall man vara försiktig med nåt när man skrubbar han?


Tror inte du behöver bekymra dig om förgasarna då du inte har några :tummenupp
 
tack för tipsen!

byter olja och tar ut batteriet o täcker den, och skaffar depåstöd.
tömma förgasarna låter overkill för en icke-motor-kunnig som jag!

sen skulle man ju tvätta den osså....den är grymt skitig....men fan vad drygt!!
där finns många "lata" anledningar till att skjuta på tvätten!

btw... skall man vara försiktig med nåt när man skrubbar han?

Här är bra tips på hur man tvättar grundligt..
http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA&feature=related0
Det är finns tre delar sammanlagt.. :tungan
 
Tanka 98 oktanig bensin då den ska stå länge om du inte drenerar förgasarna
98 oktanig håller sig mycket bättre mindre tillsatser:tummenupp
 
sicken grundlig kille!!

får väl plocka det viktigaste ur hans tvättips och köra dom.
och där lärde man sig nåt mer om motorn ja:rodnar
 
Last edited:
Batteriets självurladdning minskar i kyla - tar man in bågen i värmen så släng det på balkongen eller i kylen om du inte har möjlighet att underhållsladda det.
Står bågen kallt kopplar man bara bort den från mcen.

Att ta in den i värmen ökar självurladdningen och då måste det underhållsladdas för maximal livslängd.
Man skall försöka se till att polspänningen ligger mellan 12,5 och 13 Volt - vid c:a 12,2 är det nämligen tekniskt sett urladdat och börjar sulfateras - i stora drag obotliga skador.
 
Ja då förstår jag :tummenupp

men kan man använda 5-56 som avfettningsmedel ? tycker att han använder det som de i filmen iallfall , för jag använder 5-56 som smörjmedel.


Mvh Ferry

Jepp, det kan du göra. Det funkar enligt principen att lika löser lika, 5-56 alternativt någon likvärdig produkt är "the shiet" för att ta bort kedjesmöra och annat jox med. Test nån gång får du se :tummenupp , men akta bromsbelägg och skivor och dyl.

//RND
 
men kan man använda 5-56 som avfettningsmedel ? tycker att han använder det som de i filmen iallfall , för jag använder 5-56 som smörjmedel.
Japp, 5-56 avfettar ganska bra. Men jag tycker inte det erbjuder någon vidare bra smörjning under en längre tid, utan jag använder det mest som en akutåtgärd. Då är t.ex. vitt lithiumfett ofta ett bättre val om man vill att det ska vara smort en lite längre tid.

Ett tips på bra produkter för den late amatörtvättaren är produkter från MAC-serien. "124 Prickbort" är en effektiv avfettning mot asfaltfläckar och liknande, "120 Fälgrent" är det bästa som jag har testat hittills för att tvätta fälgarna på bilen iaf och för tvättning av resten av hojen funkar det bra med en hink vatten, en svamp och ett par kapsyler "126 Glansschampo". Tänk bara på att inte använda onödigt mycket avfettningsmedel kring hjullager och liknande.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top