Vinterdäckstråd Metzeler Racetec TD?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag läste ett kort test av Metezeler Racetec TD bandagsslick igår och blev nyfiken.
Har någon här kört på sådana?
I så fall ska de sitta på en hyfsat snabb hoj med långsam förare på bandagar i måttligttempo och torr bana.
Mitt första val är annars Bridgestone S22 som passar mig utmärkt.
 
Last edited:
Dom där verkar inte vara särskilt bra vinterdäck :hihi

Var läste du testet? Kört lite med Metzeler Compk och tycker dessa fungerar kanon så länge man inte ska slå banrekord. Slits dock snabbt om man inte använder däckvärmare.
I år kommer jag använda samma hoj till gata och bana, bara byta hjul, så det där TD-däcket verkar intressant.
 
Det var en artikel i någon av de engelska MC-tidningarna som jag läser i Readly-appen.
Jag kan kolla vilken det var.
Jag har googlat och Youtubat lite och det verkar allmänt som att man nog inte ska vara säker på att man klarar sig utan värmare.
Jag kollade priser också, 120-70-17 och 90-55-17 kostade 2273:- + 2688:- i riktpris. Sedan finns ju billigare butiker på nätet.
Det blir att jag håller fast vid Bridgestone S22 den här säsongen.
 
Förstår inte riktigt varför ni inte vill använda värmare? De få minuter man tillbringar på en bana varje år så vill iaf jag kunna bomba max från första varvet.
 
Jag använder värmare, men när compk var nytt marknadsfördes det som ett däck som snabbt skulle komma upp i temperatur (utan däckvärmare) och samtidigt behålla temperaturen även om man inte körde i racefart. Fungerar utmärkt med ett par uppvärmningsvarv, men slitaget minskar rejält om man använder värmare. Nu har jag inte kört med dessa däcken sen 2013, så dom kan säkert ha ändrat nån gummiblandning sen dess.
 
Förstår inte riktigt varför ni inte vill använda värmare? De få minuter man tillbringar på en bana varje år så vill iaf jag kunna bomba max från första varvet.
Jag är inte så snabb så jag behöver slicks och då är det skönt att slippa pyssla med värmare.
Så om tulipanarosen som ger slicksfäste utan pysslet med värmare finns så vore det toppen.
Men jag är inte heller sugen på att fisköra 3 varv för att värma däcken.
 
Jag är inte så snabb så jag behöver slicks och då är det skönt att slippa pyssla med värmare.
Så om tulipanarosen som ger slicksfäste utan pysslet med värmare finns så vore det toppen.
Men jag är inte heller sugen på att fisköra 3 varv för att värma däcken.
Du är inte så snabb så du behöver slicks, ändå vill du ha slicksfäste men utan värmare? Min erfarenhet av slick är att de är totalt värdelösa utan värmare, dåligt grepp och kallrugg som förstör däcken blixtfort. Om nu Metzeler har utvecklat ett slicks som funkar utan värmare så kan man ju undra till vilken målgrupp? Då är väl ett mönstrat sportdäck bättre? Mönstret gör ju att du bygger temp fortare än ett omönstrat slicks som inte rör sig lika mycket. Funkar ju tom att åka på till och från banan. Om du ändå som de flesta har med hojen på släp eller skåpbil så är väl ett par stöd och värmare bara en liten detalj av allt som ska med?
Nåja, det är bara mina åsikter. Kör på?
 
Jag använder värmare, men när compk var nytt marknadsfördes det som ett däck som snabbt skulle komma upp i temperatur (utan däckvärmare) och samtidigt behålla temperaturen även om man inte körde i racefart. Fungerar utmärkt med ett par uppvärmningsvarv, men slitaget minskar rejält om man använder värmare. Nu har jag inte kört med dessa däcken sen 2013, så dom kan säkert ha ändrat nån gummiblandning sen dess.
Brorsan lockades av det lägre priset på compk, körde ett pass på Anderstorp, krängde av dem o sålde dem för en struntsumma o krängde på Kr108 igen. Billigt? Nej! Bra? Nej! Jobbigt? Ja!
 
Du är inte så snabb så du behöver slicks, ändå vill du ha slicksfäste men utan värmare? Min erfarenhet av slick är att de är totalt värdelösa utan värmare, dåligt grepp och kallrugg som förstör däcken blixtfort. Om nu Metzeler har utvecklat ett slicks som funkar utan värmare så kan man ju undra till vilken målgrupp? Då är väl ett mönstrat sportdäck bättre? Mönstret gör ju att du bygger temp fortare än ett omönstrat slicks som inte rör sig lika mycket. Funkar ju tom att åka på till och från banan. Om du ändå som de flesta har med hojen på släp eller skåpbil så är väl ett par stöd och värmare bara en liten detalj av allt som ska med?
Nåja, det är bara mina åsikter. Kör på?
Korrekt uppfattat, gärna greppet men utan pysslet.
Målgruppen är just TD=Track Day.
Jo, S22 är ju mitt normalval.
 
Korrekt uppfattat, gärna greppet men utan pysslet.
Målgruppen är just TD=Track Day.
Jo, S22 är ju mitt normalval.
Marknadsföring är en sak och verkligheten en annan. Men faktum kvarstår, vill du ha fullt fäste direkt ur depån så är det värmare som gäller. Utan värmare så tar det nåt varv oavsett däck, sen kanske det går snabbare att få upp tempen i ett "track day" däck än ett M7RR men jag skulle inte bli chockad om det tar ungefär lika lång tid/sträcka.

Däcktillverkarna är duktiga och vi är så galet bortskämda med bra däck numera, men fysikens lagar rår tillverkarna inte på (än).
 
Om du inte är så snabb så funkar ett vanligt sportdäck bättre.
Fler mil och däcket har ett större temperatur intervall som det funkar i samt funkar även i regn ...

Ett kallt slicks kan vara riktigt dåligt och farligt ...
 
Om du inte är så snabb så funkar ett vanligt sportdäck bättre.
Fler mil och däcket har ett större temperatur intervall som det funkar i samt funkar även i regn ...

Ett kallt slicks kan vara riktigt dåligt och farligt ...
Du har alltså testat Metzeler-däcket?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top