Vinterdäcken (bil) ser inte kloka ut — farligt?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Skulle just hjälpa polaren att montera vinterdäck på hans relativt nyköpta bil, vars tillhörande dubbdäck polaren inte alls kollade innan köpet. Två av dem ser mycket fina ut, men två andra lutar (!!) så mycket att de välter ifall de ställs på plan mark utan stöd. Kan själv inte så mycket om däck, men något liknande har jag aldrig sett. Tecken på omedelbart byte till fräschare däck? Ett av dessa har dessutom små trådar av ståltråd som sticker ut från slitytan. Se bilder. Polaren har ett hus vid finska gränsen, så vinterdäckens kvalitet är av skapligt viktigt för honom. Vore mycket tacksam för respons från er med bättre koll på bildäck än en annan har.
 

Bifogat

  • 848FFED9-91AC-4353-828B-CD0658D1EC04.jpeg
    848FFED9-91AC-4353-828B-CD0658D1EC04.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 82
  • DC50D4B4-D8D3-4329-8731-58847074D921.jpeg
    DC50D4B4-D8D3-4329-8731-58847074D921.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 83
Anledningen till att två ser fina ut är förmodligen att dom är relativt nyinköpta efter att ha nött ut ett par på den axel (fram?) som sedan har nött ut dom där...

Är det någon fjortis-BMW eller "Fast and furious-japs" så är det fullt möjligt att dom har fuckat upp hjulinställningen medvetet för att det ska se tufft ut
 
Om väven sticker ut så är det hög risk att slitbanan släpper från resten av däcket. Det är en lite jobbig upplevelse, så det är bäst att byta däcken innan det händer.
 
Allt viktigt är redan sagt i tråden, men hur farao kan corden titta ut när det ändå finns en hel del mönster kvar - corden ligger ju längre ner i slitbanan än själva mönstret
 
Allt viktigt är redan sagt i tråden, men hur farao kan corden titta ut när det ändå finns en hel del mönster kvar - corden ligger ju längre ner i slitbanan än själva mönstret

Om däcket bara belastas på kanten så knådas det extremt går det helvetiskt hett just där och då kan man få kordbristningar runt ena kanten.

Man sticker sig något grönjävligt och det gör förbaskat ont i timmar när man sticker sig på så tunna ståltrådar
 
Man sticker sig något grönjävligt och det gör förbaskat ont i timmar när man sticker sig på så tunna ståltrådar
Det var säkert därför min kompis fick böter för sina dåliga däck när en av poliserna stack hål i handen när han letade efter mönster.

Knäcker man strukturen i däcken kan de bli håriga trots att det finns mönsterdjup.
 
Allt viktigt är redan sagt i tråden, men hur farao kan corden titta ut när det ändå finns en hel del mönster kvar - corden ligger ju längre ner i slitbanan än själva mönstret
Det finns flera skojiga sätt, att köra med för tungt lass, att köra över hastighetsindex, att köra över en skarp kant i hög fart, att köra med på tok för lite luft. Sätten är många.
 
Det finns flera skojiga sätt, att köra med för tungt lass, att köra över hastighetsindex, att köra över en skarp kant i hög fart, att köra med på tok för lite luft. Sätten är många.
Jo, det mesta av det är jag med på, men här är däcket slitet (titta på den platta dubben) och inte synbart skadat, men tror att GuW:s spekulation i hejdlöst felaktig hjulinställning kan vara en förklaring
 
Jo, det mesta av det är jag med på, men här är däcket slitet (titta på den platta dubben) och inte synbart skadat, men tror att GuW:s spekulation i hejdlöst felaktig hjulinställning kan vara en förklaring
Personligen har jag fått det på regummerade däck när jag kört på tok för fort med dem, eller på tok för tungt. Mönstret ser helt okej ut, tills väven börjar ge upp på riktigt och det blir bubbligt.
Men ja, det verkar ju ha varit tyskstuk på bilen, så ny camber kan nog vara smart.
 
Om däcket bara belastas på kanten så knådas det extremt går det helvetiskt hett just där och då kan man få kordbristningar runt ena kanten.

Man sticker sig något grönjävligt och det gör förbaskat ont i timmar när man sticker sig på så tunna ståltrådar
Tror att du slår huvudet på spiken. Den axel som dessa två däck ha suttit på har varit svårt feljusterad. Ska råda min polare att kasta dess däck, montera två nya och få nödvändiga inställningar genomförda. Och ja, de där trådarna är väldigt lätta att sticka sig på!
?
Min kompis menade att dessa metalltrådar kunde vara det tecken på extra hög kvalitet, som dessa däck hade och som innebar att man skulle kunna köra vidare på dem även ifall de var punkterade.
?
 
Tror att du slår huvudet på spiken. Den axel som dessa två däck ha suttit på har varit svårt feljusterad. Ska råda min polare att kasta dess däck, montera två nya och få nödvändiga inställningar genomförda. Och ja, de där trådarna är väldigt lätta att sticka sig på!
?
Min kompis menade att dessa metalltrådar kunde vara det tecken på extra hög kvalitet, som dessa däck hade och som innebar att man skulle kunna köra vidare på dem även ifall de var punkterade.
?
Din kompis har fel och önsketänker..
 
Man ser ju ett tydligt cord-brott på första bilden, precis ovanför handen.
Om det är ett gammalt Nokian Dubbdäck så har jag sett detta flera gånger.
Sen om man vill ha maximalt grepp så anser jag att vid 5,5mm byter man. Där brukar vanligtvis de sajpade spåren bottna och mönstret är inte längre flexibelt. Sen är ett dubbdäck utan dubb ett värdelöst vinterdäck pga den hårdare gummiblandningen mot ett dubbfritt dito.
 
Back
Top