Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Läste en gång i Performance Bikes att man provade regndäck ( alltså racedäck) för vinterföre. Iofs i England men det kan bli kallt där med. Dom hade i alla fall ordentligt med grepp i kylan och om de skulle gå att dubba så borde det kunna vara värt att undersöka.
Gooooood luck........Per![]()
Hej! Läste en gång i Performance Bikes att man provade regndäck ( alltså racedäck) för vinterföre. Iofs i England men det kan bli kallt där med. Dom hade i alla fall ordentligt med grepp i kylan och om de skulle gå att dubba så borde det kunna vara värt att undersöka.
Gooooood luck........Per![]()
Ja testa med ett par mjuka regndäck med stora klackar på.
Köp en påse skruvdubb från Betsgrip med litet utstick och skruva i!![]()
Tror det kan vara denna firma jag skrev om tidigare, ligger i rätt del av landet och bilden väcker svaga minnen av igenkänning.
Har kört alla vintrar med Michelin pp och klarat det bra, kör på M5or i år så vi får se hur det går
Dubbat är bra om det är konstant is eller snöbeläggning, men skall man sen ut på isfria vägar så är dom inte så spexiga
![]()
Kanske funkar i Skåne men...
Fick svar från DDP.nu:
"Hallå!
Ja, det är rätt firma, fast det var en bit asfalt som vi fräste igenom. Vi kan få fram det mesta i däckväg, och sedan dubba dessa.
De som diskutionen handlar om skulle jag rekomendera ett däck med lite mindre utstick, säg 4-5 mm.
Mvh Jim, DDP.nu"
-----Original Meddelande-----
Från: "[Vincent H]>
Skickat 2010-11-22 23:16:16
Till: info@dubbdacksproffsen.se
Ärende: Rätt firma ?
Hej,
Var det ni som var på Mc-mässan i Göteborg för några år sedan och visade en trädgårdsplatta av betong som ni fräst igenom med ett dubbat bakdäck?
Det pågår en diskussion om dubbade hojdäck på sporthoj.com där folk vill ha tag i bra dubbdäck:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729
Räcker gummit i ett gat-/rejsdäck för bestgrip och liknande skrudubbar??
Bildubb är ju reglerade idag i vikt(miljöns skull). Vet inte hur korta dom är, men korta är dom och sitter fast gör dom förmodligen inte heller.
Jag har istället kört en hel del på sk "lätt lastbilsdubb" Totallängden på dom brukar vara allt mellan 11-13 mm.(För att jämföra längden, så är tex korta endurodubb ca 16 mm och långa ca 22-26mm.)
Med utstick på ca 2 mm, så är det ju bara att räkna bakvägen hur mycket gummi man behöver. Med det utsticket så spinner det som tusan, men man slipper vandrandet på vägen såsom långa dubb gör.
Dubben har skjutits in av dom lokala däckgubbarna, inget limmande. Hojarna har gått en hel del på större vägar, vilket är många gånger snö/isbelagd asfalt och ren asfalt. Torrvikt på hojen ca 240 kilo + full tank 25 liter(dessutom nån gång med packning på också)....så är det ett gott betyg eftersom dubben suttit fast på dom flesta hojarna.
Ser att nämnda ddp säljer Pirelli MT21. Provade en gång för skojs skull ett bakdäck av nämnda soretn, men den klarade inte kylan. Började spricka redan efter 70 mil.
![]()
Jo ang skruvdubbar, till en landsvägshoj så behöver man nog en ca 400-500 dubb. Förutom att man får göra jobbet själv, så blir det ganska dyra däck?
Vill hemst gärna veta vilka däck som du använt?
Sen vill jag veta hur mycket dubb som gått åt per däck.
Hur mycket dubb borde man ha om man dubbar ett regndäck?
130 är väl lite väl smalt att ha bak?Nån som har erfarenhet av IRC Urban Snow?
Finns i 100/80-17 & 130/70-17
Skulle det gå att få på en cbr 600-02
Mina tankar om att jag skall stunta lite om jag hittar nått ställe som är skapligt rent från snö så kanske det är bättre alternativ än dubbat. Men om vi utgår i från att jag kommer bruka det lite inne i stan och till och från jobbbet med så vad skall man föredra, dubbat eller odubbat?
Som sagt jag kräver inte superfäste jag kräver bruklighet efter allmänna vägar och stadskörning i dalatrakterna och att jag kan få köra lite stunt även i vinter
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |