Vinterdäck för MC...

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kanske vore nått för de sporthojsåkare som vägrar ställa in cykeln inför vintern. Dock är de väl inga is/snömodd däck antar jag med tanke på dubben.

attachment.php


Just dom här var de Dexon som hade till salu ute på Ränneslätts helgen, måttet: 240/40 18", pris var inget som stod och frågade aldrig.
 
vilken sporthoj kör med 240/40-18"? :S känns ju som typ en customhoj
 
Bra fråga, finns säkert att få i alla stlk bara man fråga då de var "special byggt" bara för att...
 
De kommer bara funka på ren blank-is. Minsta snö på isen så blir det snorhalt.
 
Nja, ett snötäcke borde dom ju klara, men blir det ett par centimeter så kan det nog bli sladdrigt.
 
Skulle vara intressant att testa, dock så vittnar de filmer jag sett på "tuben" om att greppet är rätt tamt mot MangeH-skruvade däck i och med den effekt som finns i stormoppar. Men de är nog bättre än inget.:tummenupp Ah, beror ju på hur mycket man vill sladda förstås.

Intressant att veta hur bra dubben sitter i däcket när det flåsas på med +100 hk och +150 km/h.

Precis som MangeH varit inne på så blir det okörbart vid snömodd högre än dubben. Packad snö funkar ju hyfsat. Kan ju dra en direkt jämförelse med de jag har nu och när snön blir högre än de dubben. Då är det värdelöst eftersom för mycket däck ligger på snön och för lite dubbyta greppar snön.

[YOUTUBE-ID]5cy8QiIyzAA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]czitkLC0O2E[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]FJct-YnrkJs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Här kan man se nackdelen med att sätta dubben symetriskt.:gnissla
Såd det för 5 år sedan på en isdragracetävling. Greppet sög fett vid acceleration!
[YOUTUBE-ID]xeEGVLhURHs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • 636is.JPG
    636is.JPG
    29.4 KB · Visningar: 348
Last edited:
Nja, ett snötäcke borde dom ju klara, men blir det ett par centimeter så kan det nog bli sladdrigt.

Nej, inte ens 1cm klarar det så börjar trycket på dubbarna minska och därmed greppet.

Över huvudtaget så har däcket för många dubb för bra grepp på is. Det blir för lite tryck på varje dubb så dom orkar inte ner i isen utan kommer mest bara krafsa på ytan.
 
Som nämndes i början så tror jag inte heller dessa är optimala för is.. dock kanske mer för vinter körning på gatan och lite sånt...
 
Däcket är endurodubbat.. den dubbtypen/längden används för enduro körning.. mao skog å frusen mark . Enduro dubb funkar bara på is som är helt klarblank.. å är bara hyffsat bra ändå..
 
Daniel på www.dubbex.se har dubbat mina vinterdäck och han säger att man dubbar inte för att man ska kunna köra som om det vore sommar utan för att man ska kunna köra överhuvudtaget...

...jag tror honom.
 
Ett reklamdäck kanske?
Kan väl inte tänka mig att det där däcket är ett däck som är ämnat att kora med ens? Funkar det ens med så mycket dubb? Totallängden på dubben gissar jag är en ca 16 mm och gummit ser ju inte ut att räck till riktigt, dvs risk för genomslag

Prislappen? Räknar snabbt att en klack har ca 50 dubb, nån som sen orkar ha ett ungefärligt på totalen dubb på hela däcket .....gissar på en 1000-1500 dubb kanske? Prislappen på däcket gissar jag isåfall närmare att den hamnar närmare 10.000 än 5.000?

Nån som har/kommer ha kontakt med dubbex kanske kan fråga om just detta däck om det är på riktigt eller..... Intressant däck iallafall!


Daniel på www.dubbex.se har dubbat mina vinterdäck och han säger att man dubbar inte för att man ska kunna köra som om det vore sommar utan för att man ska kunna köra överhuvudtaget...

...jag tror honom.

Precis, man ska inte blanda ihop saker o ting :)
 
Nån som har/kommer ha kontakt med dubbex kanske kan fråga om just detta däck om det är på riktigt eller..... Intressant däck iallafall!

Eller så kontaktar man Dexon som jag skrev hade gjort detta däck... :tummenupp

Däcket är endurodubbat.. den dubbtypen/längden används för enduro körning.. mao skog å frusen mark . Enduro dubb funkar bara på is som är helt klarblank.. å är bara hyffsat bra ändå..

Mja skulle inte anv. Enduro dubb när jag kör på blankis om jag nu kunde välja, skulle jag nog anv findubb/isdubb istället (på en Cross/Enduro). Dock funkar Enduro dubb ypperligt att isrejsa på när du har ett mindre snötäcke på isen...

Sånt underlag som på bilden nedan är de perfekt med Endurodubb...
 

Bifogat

  • IMG_2534_resize.jpg
    IMG_2534_resize.jpg
    133.6 KB · Visningar: 205
Eller så kontaktar man Dexon som jag skrev hade gjort detta däck... :tummenupp



Mja skulle inte anv. Enduro dubb när jag kör på blankis om jag nu kunde välja, skulle jag nog anv findubb/isdubb istället (på en Cross/Enduro). Dock funkar Enduro dubb ypperligt att isrejsa på när du har ett mindre snötäcke på isen...

Sånt underlag som på bilden nedan är de perfekt med Endurodubb...


Fair enough . my bad.. Min point va mest att klargöra va de va för dubbtyp på däcket :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top