Vinterdäck 2012 (dubb, dubbfritt nordiskt samt europeiskt)

Vilken typ av däck använder ni på vintern?


  • Antal röstningar
    0
En gång i tiden hade jag ett set odubbat. Ett dyrare märke, som var helt sanslöst bra på snö och i slask. Men på is var dom väl inga höjdare (upplevde jag). Detta är ju inget nytt, men frågan är om man upplever att dessa däck är sämre, bara för att man inte hör dubben krafsa i isen?

Visst, det finns väl tester så klart, men är det så mycket sämre grepp så att man som normaltrafikant har så mycket mer nytta av dubben? Självfallet beror det ju på användningsområde, och ort. Men det var ju inte fruktansvärt många år sedan man fick skägga omkring på sommardäck även på vintern.

För mig personligen tror jag bara att min skepticism mot friktionsdäck sitter mest i huvudet.
 
Ganska meningslös poll eftersom vårt land är så långt. I Skåne skulle det aldrig falla mig in att köpa dubbade vinterdäck och i Norrbotten så är dubbdäck det enda vettigt alternativet.

Jag var ute efter att se hur fördelningen såg ut på SH, inget annat. Sedan kan man motivera sitt val i text som jag gjorde. Förutsätter att de flesta är rätt medvetna om att det är regionala skillnader i vårt land. Att en större andel väljer dubbdäck i Norrland än i Skåne är knappast något vi behöver reda ut här på SH. Enligt tidigare undersökningar brukar väl ca 85% av Norrlänningarna köra på dubbdäck sedan sjunker användningen desto längre ner i landet man kommer. Här nere i Skåne sägs 40% använda dubbdäck. Då ska du veta att en väldigt stor andel kör sommardäck här nere året runt. Man behöver inte vara särskilt vetenskaplig för att notera det. Räcker att kolla på däcken på folks bilar som står parkerade längst en parkeringstät gata.
 
Jag var ute efter att se hur fördelningen såg ut på SH, inget annat. Sedan kan man motivera sitt val i text som jag gjorde. Förutsätter att de flesta är rätt medvetna om att det är regionala skillnader i vårt land. Att en större andel väljer dubbdäck i Norrland än i Skåne är knappast något vi behöver reda ut här på SH. Enligt tidigare undersökningar brukar väl ca 85% av Norrlänningarna köra på dubbdäck sedan sjunker användningen desto längre ner i landet man kommer. Här nere i Skåne sägs 40% använda dubbdäck. Då ska du veta att en väldigt stor andel kör sommardäck här nere året runt. Man behöver inte vara särskilt vetenskaplig för att notera det. Räcker att kolla på däcken på folks bilar som står parkerade längst en parkeringstät gata.

Jag har bott 6 år i Lund och jag hörde nog till gruppen du såg på parkeringarna, jag orkade oftast inte byta till vinterdäck för dom få dagar det var vinter. Jag lät bara bilen stå kvar på parkeringen dom dagarna. Annars tyckte jag mig snarare uppleva att 85% av folket i Skåne bestämt hävdade att när det blev halt i Skåne så var det inte som när det var halt i Norrland och därför behövde man dubb mer i Skåne än i Norrland.
 
En gång i tiden hade jag ett set odubbat. Ett dyrare märke, som var helt sanslöst bra på snö och i slask. Men på is var dom väl inga höjdare (upplevde jag). Detta är ju inget nytt, men frågan är om man upplever att dessa däck är sämre, bara för att man inte hör dubben krafsa i isen?

Visst, det finns väl tester så klart, men är det så mycket sämre grepp så att man som normaltrafikant har så mycket mer nytta av dubben? Självfallet beror det ju på användningsområde, och ort. Men det var ju inte fruktansvärt många år sedan man fick skägga omkring på sommardäck även på vintern.

För mig personligen tror jag bara att min skepticism mot friktionsdäck sitter mest i huvudet.

Det har ändrat sig.
De första generationerna av friktionsdäck var i stort sett vanliga dubbdäck utan dubben eftersom lamellsajpningen skulle ge tillräckligt grepp.
Köpte man dessa med dubb så lossnade dubben.
Nu är det större skillnad vilket gör att både dubbdäcken och friktionsdäcken fungerar bättre på riktig vinterväg, men friktionsdäcken har blivit mycket sämre på torr väg.
Autobahnvinterdäcken är (i stort sett) sommardäck med något mjukare compound för att klara ner mot nollgradigt.
 
Jag har bott 6 år i Lund och jag hörde nog till gruppen du såg på parkeringarna, jag orkade oftast inte byta till vinterdäck för dom få dagar det var vinter. Jag lät bara bilen stå kvar på parkeringen dom dagarna. Annars tyckte jag mig snarare uppleva att 85% av folket i Skåne bestämt hävdade att när det blev halt i Skåne så var det inte som när det var halt i Norrland och därför behövde man dubb mer i Skåne än i Norrland.

Sedan vinterdäckslagen kom -99 har användningen av vinterdäck ökat rätt markant här nere i Skåne. Men det är fortfarande en hel del som låter bli att skifta över till vinterdäck. De tycker att det är en onödig kostnad. Många av dem ställer nog bilen de dagarna eller veckan eller två det brukar ligga snörik nederbörd på vägarna precis som du gjorde. Har även noterat en kategori personer som väljer att köpa året runt däck till sina bilar.

De skåningar som säger att det är halare i Skåne än i Norrland vet inte vad de pratar om. Väldigt få skåningar har varit norr om sin länsgräns. Möjligtvis en tur till Blekinge eller Småland. För dem börjar Norrland där. Åtminstone säger de det själva. Att man tror att dubbdäck behövs här beror på den svarta ishalkan som brukar slå till med jämna mellanrum. Den är jäkligt förrädisk och tar många på sängen varje gång. Temperaturen pendlar ofta runt fryspunkten här nere under vintern. Vägverket spyr ut salt på vägarna och invaggar bilisterna i en falsk trygghet att det går bra att köra på som om det vore regnigt sommarväglag.
 
Rent allmänt tycker jag att de flesta man ser i trafiken borde köra dubbdäck... Kan man köra går det för det mesta bra med dubbfritt och sunt förnuft oavsett bil. Att däremot invagga de dåliga/ovana/ointresserade (det stora flertalet..?) bilförarna i tron att dubbfritt ger lika bra fäste på hal väg är bara trams.
My 2c.
 
Är det inte fantastiskt med stenskott från slitna dubbdäck? Jag har spräckt ett antal rutor pga dubb... Speciellt de som kör med dubbdäck som åretruntdäck runt förorterna i 08.

Nej, dubbfritt på alla bilar. Det är en myt att dubb skulle rädda liv eller ens rädda från olycka.
 
Man måste först komma ihåg att dubbfritt + is = FAIL :huvet
Men hur många mil kör man på riktiga isvägar eller hårdpackade osandade snövägar?

Jag har kört dubbfria Hakkapelitta R på min Civic TypeR tre vintrar ca 5000 mil över HELA Sverige och är helnöjd.
Det gäller bara att köra efter väglag och förmåga... :fakta
 
Är det inte fantastiskt med stenskott från slitna dubbdäck? Jag har spräckt ett antal rutor pga dubb... Speciellt de som kör med dubbdäck som åretruntdäck runt förorterna i 08.

Nej, dubbfritt på alla bilar. Det är en myt att dubb skulle rädda liv eller ens rädda från olycka.

Håll avstånden så klarar du dig rätt bra från stenskott i ruta och lack. De flesta stenskott man får kommer antagligen från grus som samlats vid väggrenar och heldragna linjer som delar av vägbanor. Själv blir jag nog mer upprörd om någon tvingar sig förbi genom att köra om på heldragen linje eller en långtradare som går ut för omkörning precis framför en och yr upp grus från vägkanten.
 
Jag har precis inhandlat dubbat då folket här i stan påstår att det är ett måste. Man ser förvisso ett antal bilar som har dubbfritt ändå men dubbat är helt klart i majoritet. Då det är stora höjdskillnader kommer man nog se nyttan när man ska komma upp för branta backar med isigt underlag och snö ovanpå. Måhända var det ett onödigt köp när jag redan hade bra vinterdäck, men de odubbade får nog vila sig tills jag bor längre söderut igen.

Håll avstånden så klarar du dig rätt bra från stenskott i ruta och lack. De flesta stenskott man får kommer antagligen från grus som samlats vid väggrenar och heldragna linjer som delar av vägbanor. Själv blir jag nog mer upprörd om någon tvingar sig förbi genom att köra om på heldragen linje eller en långtradare som går ut för omkörning precis framför en och yr upp grus från vägkanten.

De gånger jag fått stenskott har det varit efter att omkörande bil gått in väldigt nära framför en eller någon som svängt ut precis framför en så man hamnat alldeles för nära. Sådant är svårt att göra någonting åt och gör en otroligt arg.
 
Det är nog mer sten och grus som sprättar från mönstret i sajpade odubbade än dubb som lossnar. Tror jag.
 
Tur att vi har Robert Collin, nu är han i farten igen efter morgonens olyckor:

Jag skrev det förra veckan, förra året och jag kommer att skriva det igen: Sätt på vinterdäcken i tid! Nu, genast!
Gärna dubbdäck, de är de enda som greppar på blixthalkan.
Och om det ändå ska vara däck utan dubb, välj däck utvecklade för nordisk vinter, inte de Centraleuropeiska som blir allt vanligare. De är mer lika ett sommardäck än ett riktigt vinterdäck.
De är bra på kall fuktig asfalt, men värdelösa på blixthalkan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15730012.ab
 
Nu och förra vintern: Goodyear Ultra Grip Extreme (dubbat)

Vintern 10/11: Nåt europeiskt dubbfritt. Fick med dem när vi köpte fälgarna till nya bilen och tänkte att det var värt att testa. De var i bra skick, hade gått en vinter dock men sparsamt.


Nu har jag inte testat "riktiga" dubbfria, och kan tänka mig att göra det. Men de europeiska var totalt värdelösa, marginellt bättre än sommardäck jämfört med riktiga ostar. Goodyear-däcken däremot var nästan FÖR bra (har ju bakhjulsdrift :D).

Dubben för mig är värdefulla så fort det blir isigt, den som påstår nåt annat får testa igen. Ofta hör jag hur folk menar att det är bra med dubbat om man bor typ i norrland eller nåt där det är "riktiga vintrar". Jag skulle säga tvärtom. Där det är riktiga vintrar funkar nog dubbfritt lika bra, problemet uppstår i stan där det saltas och fryser om. Bilar/bussar står och spinner i korsningarna så det blir blankslipad osv. DÄR behöver man dubben.
 
Håll avstånden så klarar du dig rätt bra från stenskott i ruta och lack. De flesta stenskott man får kommer antagligen från grus som samlats vid väggrenar och heldragna linjer som delar av vägbanor. Själv blir jag nog mer upprörd om någon tvingar sig förbi genom att köra om på heldragen linje eller en långtradare som går ut för omkörning precis framför en och yr upp grus från vägkanten.

Har inget med hur när jag ligger. Snarare, dubb får bättre fart och "effekt" ju längre ifrån man är när det slår i rutan då dubben fått mer momentum och energi.

Sedan uppstår som Estremo säger de flesta dubbsläpp när framförfarande accelererar eller själv i så fall kör ut i väggrenen. Det är inte jag som är bakom som gör fel som fått stenskottet. Det är ett konstigt resonemang du kör på.
 
Har inget med hur när jag ligger. Snarare, dubb får bättre fart och "effekt" ju längre ifrån man är när det slår i rutan då dubben fått mer momentum och energi.

Sedan uppstår som Estremo säger de flesta dubbsläpp när framförfarande accelererar eller själv i så fall kör ut i väggrenen. Det är inte jag som är bakom som gör fel som fått stenskottet. Det är ett konstigt resonemang du kör på.

Hur i hela himmelsfriden skulle dubben få bättre fart ju längre bakom man är? De har den högsta farten i just ögonblicket då de lämnar däcket, för att minska farten ända tills de inte rör sig längre. Annars så bryter de mot en väldigt grundläggande fysisk lag...
 
Sedan uppstår som Estremo säger de flesta dubbsläpp när framförfarande accelererar eller själv i så fall kör ut i väggrenen. Det är inte jag som är bakom som gör fel som fått stenskottet. Det är ett konstigt resonemang du kör på.

Jag har dom senaste 6-7 åren inte tappat en enda dubb. Kört Nokian Hakka och Kuhmo KW31?
 
Har inget med hur när jag ligger. Snarare, dubb får bättre fart och "effekt" ju längre ifrån man är när det slår i rutan då dubben fått mer momentum och energi.

Sedan uppstår som Estremo säger de flesta dubbsläpp när framförfarande accelererar eller själv i så fall kör ut i väggrenen. Det är inte jag som är bakom som gör fel som fått stenskottet. Det är ett konstigt resonemang du kör på.

Du kanske tycker att det är märkligt resonemang, men det har varit väldigt framgångsrikt. Fått väldigt få stenskott i mina bilar genom åren. Att få stenskott är ounvikligt, men det finns sätt att inte få framruta, huv och stötfängare blästrad, nämligen genom att hålla avstånd till framförvarande. Sticker en långtradare ut framför mig i yttre filen släpper jag gasen och lämnar avstånd innan jag kör om. Blir jag däremot omkörd och någon svänger in skarpt och drar upp stenar och grus då finns det inte så mycket att göra åt saken.

Den tiden på året då det är störst sannolikhet för stenskott enligt min uppfattning är våren innan man sopat vägarna. Redan då har många sedan några veckor bytt till sommardäck. Jag tror inte dubbdäck är huvudkällan till dina stenskott och många fönsterbyten. Du råkar inte köra mycket på vägbygge där man rivit upp asfalten?
 
Har inget med hur när jag ligger. Snarare, dubb får bättre fart och "effekt" ju längre ifrån man är när det slår i rutan då dubben fått mer momentum och energi.

Sedan uppstår som Estremo säger de flesta dubbsläpp när framförfarande accelererar eller själv i så fall kör ut i väggrenen. Det är inte jag som är bakom som gör fel som fått stenskottet. Det är ett konstigt resonemang du kör på.

2 synnerligen märkliga resonemang måste jag säga! Framförallt andra stycket. Du får gärna utveckla.

Jag är verkligen nyfiken!
 
Bakhjulsdrift med 286hk/420nm är ganska tråkigt med dubbfritt. Dubb skare va.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top