Vinterbilsförslag mottages

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Spånar efter vinterbil. Vill både ha kul och pålitlighet. Med kul menar jag bakhjulsdrivet. Med pålitligt menar jag typ Toyota Corolla från tidigt 90-tal, inte så kul däremot. :wiggle

Har BMW 318-320 från slutet av 80-talet insprutningsmotorer? Vill slippa förgasarhelveten nu! :tummenupp

Jag köpte en saab 9000 90a förra vintern. Höll hela långa vintern o startade i minus 25grader. varm o go med. Rekommenderas! kostar mellan 10-15tusen, mkt bil för pengarna...

Bucho skrev:
2390685Har BMW 318-320 från slutet av 80-talet insprutningsmotorer? Vill slippa förgasarhelveten nu! :tummenupp

Ja hela E30-generationen har insprut vad jag vet, dom tidiga hade väl iofs nån halvmekanisk variant skulle jag tro. Men både E30 och E34 (5-serien mellan 88-95(?)) är grymt bra bilar i förhållande till priset, sjukt mycket bättre, roligare, bekvämare än valfri gammal volvo. Reservdelspriserna är inte så höga som en del obildade människor har fått för sig heller..

Bucho skrev:
2390685 Har BMW 318-320 från slutet av 80-talet insprutningsmotorer? Vill slippa förgasarhelveten nu! :tummenupp

Jag röstar för en BMW E30 318iS (16v) "Lilla M3" :yoparty . Mer kurt än 320 (136hk mot 125), lättare och lägre bensinförbrukning. Skitskoj bil för vinterkörning.

Jag hade en 318 från '88 förut. Underbar bil!! Rekommenderas varmt på vintern men inte på sommaren. Blir så härligt klibbigt på sommaren utan AC.

M.G.F skrev:
2394130 Jag hade en 318 från '88 förut. Underbar bil!! Rekommenderas varmt på vintern men inte på sommaren. Blir så härligt klibbigt på sommaren utan AC.

Hade inte den en fel konstruerad topp som gjorde att man behövde byta kamrem efter 3 - 4000 mil? Jag har för mig det .. Lite jobbigt isf :)

Ojoj, du som starta en tråd tidigare om typ samma va? Corolla is da-shitt. Jag säljer aldrig min! :fakta

morecore skrev:
2391387 Jag köpte en saab 9000 90a förra vintern. Höll hela långa vintern o startade i minus 25grader. varm o go med. Rekommenderas! kostar mellan 10-15tusen, mkt bil för pengarna...

Kan även rekommendera Saab 900, de äldre modellerna från slutet av 80- börjar på 90-talet. Även de mycket bil för pengarna. Min far har haft x antal stycken som är kalasbra vinterbilar.
Och vill man sladda lite äre bara o rycka kryckan :tummenupp

Zandrah skrev:
2394963
Och vill man sladda lite äre bara o rycka kryckan :tummenupp
Är det inte gamla 900 som handbromsen tar på framhjulen på? Inte lika kul att handbromssladda då:näsblod

Busaberg skrev:
2395033 Är det inte gamla 900 som handbromsen tar på framhjulen på? Inte lika kul att handbromssladda då:näsblod

Jag brukar dock inte ägna mig åt sådana krejjer, men både lillebror o farsan brukar rycka krycka o inte har det gått åt h-vete nånting då iaf.. hehe
Nu är jag inget ess på bilar, men inte tror jag handbromsen tar fram på de Saabar vi haft, dvs årsmodeller 88 till 91/92 (-när de nu slutade att tillverka den "gamla" 900'an.)

Zandrah skrev:
2395060 Jag brukar dock inte ägna mig åt sådana krejjer, men både lillebror o farsan brukar rycka krycka o inte har det gått åt h-vete nånting då iaf.. hehe
Nu är jag inget ess på bilar, men inte tror jag handbromsen tar fram på de Saabar vi haft, dvs årsmodeller 88 till 91/92 (-när de nu slutade att tillverka den "gamla" 900'an.)

Fan bruden, du har stenkoll, 88 och framåt tar handbromsen bak, dom tidigare modellerna måste man vänsterbromsa, vilket jag IOFS gör ändå, för att det funkar så mycket bättre när man åker fort.

GuW skrev:
2396146 Fan bruden, du har stenkoll, 88 och framåt tar handbromsen bak, dom tidigare modellerna måste man vänsterbromsa, vilket jag IOFS gör ändå, för att det funkar så mycket bättre när man åker fort.

Haha, nu chansade jag väl kanske litegrann.. :) Men som sagt, inte har jag märkt på de bilar vi haft att handbromsen tog annat än bak. Så visst hade jag rätt ändå, gött mos :tummenupp

Köp en BMW 2002 från 70-talet.. Grymt fet bil som det går att få skaplig snurr i motorn på. :tummenupp

Ismannen skrev:
2396478 Köp en BMW 2002 från 70-talet.. Grymt fet bil som det går att få skaplig snurr i motorn på. :tummenupp

Då ska det vara en 2002 Tii, visst, dom flesta bytte ut Kugelfischer insprutningen mot dubbla webrar, för att det var lättare att krama ut dom sista hästarna med förgasare, men ett väl injusterat mekaniskt insprutningssystem fungerar lika bra och har kultstatus.

Jag hade tänkt bygga fast ett Kugelfisher på en gammal saab v4 jag hade, inte för effektens skull, utan för att många gamla rallycrossmotorer var byggda så.
Jag hittade dock ingen lämplig Peugeot eller BMW att plocka insprutet ifrån.

Jag förstår mig inte på folk som annonserar ut vrakbilar på Blocket. Ska det vara så svårt att besikta och skatta även en skruttig bil? :mad: :tungan

BMW 3-serie från 80-talet letar jag efter. Kan knappt bärga mig hur kul det är att åka på ställ om vintrarna! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg