Vinterbilen krånglar - Help needed

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Hej!

Kan någon hjälpa mig, har en VW och undrar vad som hänt med passagerardörren.

Låser man upp med nyckeln så lyfter man på den lilla "låsknappen" på insidan av dörren. Men när man rycker i handtaget så öppnas inte dörren. Samma sak inifrån kupen.

Har någon en smart ide på vad som gått galet?

Har den frusit fast?

Har låskolven pajjat?

Eller nåt annat som skett?

Hur får man bort en dörrsida när dörren inte går att öppna?

Suck!

/T

Antagligen länkningen från handtaget till låsmekanismen som krånglar. Kan också tänkas att låsmekanismen är fryst eller kärvar av något annat.

Svårt när du inte alls får upp dörren, annars är det ju bara att öppna och kolla.

Twin skrev:
Hej!

Låser man upp med nyckeln så lyfter man på den lilla "låsknappen" på insidan av dörren. Men när man rycker i handtaget så öppnas inte dörren. Samma sak inifrån kupen.

Har någon en smart ide på vad som gått galet?

Har den frusit fast?

Har låskolven pajjat?

Eller nåt annat som skett?

Hur får man bort en dörrsida när dörren inte går att öppna?

Suck!

/T

stoffer skrev:
Antagligen länkningen från handtaget till låsmekanismen som krånglar. Kan också tänkas att låsmekanismen är fryst eller kärvar av något annat.

Svårt när du inte alls får upp dörren, annars är det ju bara att öppna och kolla.

Börjar misstänka att länkaget gett sig. Fan, vet inte vad jag ska göra när man inte får upp dörren juh. Konstigt att länkaget har gett sig på insidan åxå iof, eller kan d va så att d går till båda handtagen?

/T

Ta dig in i bilen, dra i låsknappen ordentligt och kolla om det går att öppna dörren. Går det så är dwet antagligen bara glapp o slitage. Smörj, trixa o knixa....

Du kommer väl in från passagerarsida??

Markus skrev:
Det är ju den som inte funkar. :fakta

Han får åka ensam helt enkelt, skönt det. Inget mer skjutsande.

Ha ha ha! Har hellre min polare till höger än en rad polare i baksätet :-)

Twin skrev:
Ha ha ha! Har hellre min polare till höger än en rad polare i baksätet :-)

Men nu slipper du helt ju! Du kan säga att bilen är paj, utan att ljuga. Om det är någon du verkligen vill ha med i kärran så löser ni det. :)

Står den ute? Då kan dörren mycket väl ha fryst fast, in med den i varmgaraget en natt och kolla. Om det går att öppna så se till att torka bort all fukt på listen / karmen och lägg på ett lager valfett (eller annat som inte fryser så lätt).

//D

När det är kallt ute så får jag alltid hoppa in genom passagerar dörren o sen vidare till förarsätet. Så ska de va på en vinterbil tycker jag!

Det låter som det är som loser säger dvs att dörren är fastfrusen i gummilisten . Så prova att tina upp bilen i ett garage eller häll varmt vatten runt dörrkanten ,skulle det inte funka så får du försöka ta bort dörrklädseln men jag måste veta vad det är för modell på bilen

HanneZ skrev:
När det är kallt ute så får jag alltid hoppa in genom passagerar dörren o sen vidare till förarsätet. Så ska de va på en vinterbil tycker jag!

Nästan obligatoriskt på alla goa bilar året runt, så får dom egen personlighet. Jag vet inte hur många gånger jag garvade åt min bil som gjorde precis som den ville. Bl.a. fick man putta igång den när man hade date:s med damerna, bara fräääänt juuuu. :banana

Josafan skrev:
Nästan obligatoriskt på alla goa bilar året runt, så får dom egen personlighet. Jag vet inte hur många gånger jag garvade åt min bil som gjorde precis som den ville. Bl.a. fick man putta igång den när man hade date:s med damerna, bara fräääänt juuuu. :banana
Och du klagar på min Fååååååååååååååååård?!! :3freak :mad: :7peta

Josafan skrev:

därför man alltid parkerar strategiskt i nerförsbacke.. :tungan

eller för att testa vad damerna går för, i uppförsbacke.. :tuttar

Last edited:
Superbee skrev:
Och du klagar på min Fååååååååååååååååård?!! :3freak :mad: :7peta

Jamen vafan.... en ford är inte en charmig MGB GT årsmodell 1966. Enda skälet för att den inte ville starta var för att jag var för snål för att köpa nya batterier till den. Jag laddade varannan månad istället, ung och dum :crash

Dessutom så gick den jävligt bra hem hos damerna, vilket jag betvivlar om din överhettade RiS 2000 Fård... :pannkyss :7peta :tungan

FAAAAAAAAAAN va jag saknar gamla bettan.... :( :gråta

Bifogat

• MGBGT2.jpg
    MGBGT2.jpg
    106 KB · Visningar: 60
Last edited:
Josafan skrev:
Jamen vafan.... en ford är inte en charmig MGB GT årsmodell 1966. Enda skälet för att den inte ville starta var för att jag var för snål för att köpa nya batterier till den. Jag laddade varannan månad istället, ung och dum :crash

Dessutom så gick den jävligt bra hem hos damerna, vilket jag betvivlar om din överhettade RiS 2000 Fård... :pannkyss :7peta :tungan

den är i trafik, sök på reg nummret här https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_22.asp

Bifogat

• mg1.jpg
    mg1.jpg
    105.8 KB · Visningar: 56
  • mg3.jpg
    mg3.jpg
    107.4 KB · Visningar: 50
  • mg4.jpg
    mg4.jpg
    109.6 KB · Visningar: 49
Josafan skrev:

Hörru fården är ju bara o vrida på nyckeln så kickar han igång ;)

ÖÖÖh ja har redan haft en bil som gick jävligt bra hem hos damerna, så det är ett avslutat kapitel, :tummenupp

Men faaaaaaaaaaaan va jag faktist saknar gamla bettan jag med! :4skrika

Josafan skrev:
En Fård Granada V6 ? :7peta :hihi

Nä nu är jag lite väl elak :pannkyss

ja nu blev jag fan seriöst sårad :3freak

var faktist en saab 900gl anno 1983 sådesa :7peta :hihi

Carburettor fury 4 on the floor :yoparty

edit: förresten har jag kollat upp en grej, mycket säkra källor här,din gamla MG var 60-talets värsta TANT-RIDE! :rofl :hihi

Last edited:
Twin skrev:
Hej!

Hur gammal e bilen?

Hela V.A.G koncernen har haft problem med att låskistorna fryser.
Då får man exakt ditt symptom, det går utmärkt att låsa upp men när man rycker i handtaget så händer ingenting.

Har du något motstånd alls i handtaget?

Misstänker att dörren funkar när du varit ute på långfärder, alltså när bilen varit igång flera timmar?
Eller om den stått varmt under natten?

Testa ställa den i garage med en kupevärmare i under natten. Funkar dörren på morgonen så har du troligtvis låskiste-problemet.

Tror dock inte det finns nått du kan göra åt det tyvär.

Men men lycka till å skaffa varmgarage :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back