Vinterbil: Golf III GTD - fel o brister

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Tjena!

Nu e ju som sagt hösten här o ja tänkte ställa i ordning transportern för försäljning och istället skaffa en "åka till jobbet bil".

Jag har kommit fram till att en Golf III för mellan 15-20 000 blir lagom och den lär ju inte sjunka i värde under vintern.

Nu till frågan som är ganska omfattande, vilka är de vanligaste fel o brister på en Golf III GTD (1.9Td) som jag bör kika efter vid ett inköp? (Börjar listan med det jag känner på mej)

*Insprutningspump
*Rost
*importbilar går fetbort (skruvade mätare)

Max© skrev:
2403397 Tjena!

Nu e ju som sagt hösten här o ja tänkte ställa i ordning transportern för försäljning och istället skaffa en "åka till jobbet bil".

Jag har kommit fram till att en Golf III för mellan 15-20 000 blir lagom och den lär ju inte sjunka i värde under vintern.

Nu till frågan som är ganska omfattande, vilka är de vanligaste fel o brister på en Golf III GTD (1.9Td) som jag bör kika efter vid ett inköp? (Börjar listan med det jag känner på mej)

*Insprutningspump
*Rost
*importbilar går fetbort (skruvade mätare)

Inte många fel på dem, var bara noga att byta bränslefilter ofta, att ha ett liggande i bilen är inte dumt. Vidare så anser jag inte att det är några problem med importbilar, jag vill hävda att "svensk" bilar är lika mycket skruvade. Känn istället hur bilen känns, är det ok spelar det liksom ingen roll var den kommer ifrån.

Har en 96a, iofs inte diesel, men de felen jag har, och som visst verkar vara återkommande är;

- Bakrutetorkare trasig, spolarslangen läcker visst på motorn och kajkar ihop allt.
- Ytrost, baklucka, skarvar, skärmar... Inget bärande, ändå fult.

Annars verkar bilen vara trevlig. Har kört min ~100 mil. Gav 23 när jag köpte den. 18kmil.

Last edited:
Det största felet är väl att det driver i fel ände för en vinterbil! ;) annars e dem säkert jätte bra!

lappmögel skrev:
2404083 Inte många fel på dem, var bara noga att byta bränslefilter ofta, att ha ett liggande i bilen är inte dumt. Vidare så anser jag inte att det är några problem med importbilar, jag vill hävda att "svensk" bilar är lika mycket skruvade. Känn istället hur bilen känns, är det ok spelar det liksom ingen roll var den kommer ifrån.

Min tanke var bara den att dieselbilarna i den prisklassen tenderar att ha saltade mätare... annars håller ja med dig!

hållundan skrev:
2404105 Har en 96a, iofs inte diesel, men de felen jag har, och som visst verkar vara återkommande är;

- Bakrutetorkare trasig, spolarslangen läcker visst på motorn och kajkar ihop allt.
- Ytrost, baklucka, skarvar, skärmar... Inget bärande, ändå fult.

Annars verkar bilen vara trevlig. Har kört min ~100 mil. Gav 23 när jag köpte den. 18kmil.

Verkar vara en sjysst deal!
Nackdelen med golfarna tycker jag är färgerna... finns väldigt många med fetfel färg på. Den där solida röda är ju en av de som passar bilen :tummenupp
Bara för att man köper en billig bil behöver man ju inte se ut som en ullemupp hehe

Tack för tipsen!

MotardFighter skrev:
2404155 Det största felet är väl att det driver i fel ände för en vinterbil! ;) annars e dem säkert jätte bra!

Ju fler ändar desto bättre, men bakhjulsdrift körde jag med i vintras, bor mitt i stan men min gata plogas inte.. Körde fast XX antal gånger :argpådato

Last edited:
Enligt bilprovningen.se: Besiktningsresultaten för dieselversionerna är sämre än för medelbilen, med många anmärkningar mot spindelleder, länkarmar och bromssystem.

Det märkte jag inte av på den jag körde (en -93 1.9TD med 75hk motorn). Däremot en del smågrejer och så gick kamremmen av en gång.

Och för den som inte visste det så är det hyfsat hög kompression i en dieselmotor, och om då kamremmen går av så att ventilerna står fel i förhållande till kolvens rörelse... Låt oss iaf säga att det är snabbt hänt att hälften av ventilerna blir krokiga och att toppen måste planas med mera, så tusenlapparna kan fladdra iväg ganska fort... Så se till att kamremsbyte är utfört enligt de angivna intervallerna.

Annars så var det en pigg liten traktor. Som max fick jag upp den i 185kmh mätarfart, men såna hastigheter var den inte byggd för. Ville man så kunde man ligga på en snitthastighet på 140-150kmh utan större problem.

Den var inte så soppasnål som man kunde ha hoppats på, ca 0.6L/mil blandad körning. Att jämföra med att jag nu kör en Audi A4 1.9TDi -02 (130hk) som drar 0.55L/mil blandad körning.

GTD'n går det dessutom att få bra drag i. :D
Finns två olika turbos i de där, en av dem blir snabb, den andra blir snabbare. :hihi

Tjet, snabba däj å tjöp. :lunaj

Esquire skrev:
2404439
Och för den som inte visste det så är det hyfsat hög kompression i en dieselmotor, och om då kamremmen går av så att ventilerna står fel i förhållande till kolvens rörelse... Låt oss iaf säga att det är snabbt hänt att hälften av ventilerna blir krokiga och att toppen måste planas med mera, så tusenlapparna kan fladdra iväg ganska fort... Så se till att kamremsbyte är utfört enligt de angivna intervallerna.

:näsblod
Ville bara påpeka att det spelar ingen roll hur mkt eller lite komp det finns i en motor. Det är konstruktion på block/topp som avgör om man klara sig eller inte...även turen spelar in i denna händelse! :)

volvo 240/740/940 är väl modeller som brukar klara av kamremshaveri har jag för mig. Saab 9000 är iaf en av dom som inte gör det.

Själv så är jag sugen på en Polo tdi... det är snåla bilar med billig skatt! :)

Var jäääävligt noga med att kamrems-bytet är gjort som det ska. Dom remmarna går inte många mil förbi bästföre-datumet!! Det har även funnits modeller där kamremsdrevet(remskivan) på veven varit väldigt klena och ska ha bytts i samband med kamrems-byte.

Som någon sa innan, dom impar inte direkt med bränsleförbrukningen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg