Vinter och förgasare....

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej!
Har några Classic Racer-hojar med förgasare. Nu är det vinter och de ska stå i 6-7 månader. Vad göra, det säga att dagens soppa "Blir en gegga på ett par månader!!!"?

Alternativ:
1. Det är inget problem, låt stå till våren
2. Sug tanken tom, fyll några liter alkylat och kör hojen varm. Klart!
3. Töm tank och förgasare!!!!!!!!
 
Last edited:
Fyll tanken (så slipper du kondens). Töm förgasarna.

2'an funkar också - fast med ALKYLATBENSIN. Tölp där! :D

Själv kör jag med 1'an - med hojarna i varmgarage.
 
2an helt klart, men slå i ett par liter alkylatbensin för 2-takt... jag inbillar mig att den lilla oljeinblandningen skyddar bättre mot korrosion och gör ju inget när du tankar fullt inför vårturen.
 
Blanda bara i 2%2T olja i bensinen o kör igenom det i förgasarna o glöm grejorna med bensinkranen på i ett par år o allt är bra när du startar nästa gång.

Har en skoter som ofta står ett par år i taget sedan 20 år o det e bara o röck i snöret ett par gånger o hon startar direkt.. Dock en Yamaha. Men hon står med 2T soppa och aldrig några bekymmer med föggarna.
 
Jag tankar fullt, det är allt.
Sedan står dom (snöskoter, gräsklippare, snöslunga, motorcykel) i ett kallförråd med ett kapell över sig.
Under kapellet har jag ett litet värmeelement på 20W, som håller kondens och angrepp som följer i dess spår borta.
Startar dom dock varje säsong, så dom står ju bara ca ett halvår.
Och när jag startar dom så varmkör jag ordentligt, för med vissa saker så kanske det inte blir något nyttjande på en hel säsong.
Men har aldrig haft problem med att bensinen blivit gegga, eller andra problem kring det.
 
Hej!
Har några Classic Racer-hojar med förgasare. Nu är det vinter och de ska stå i 6-7 månader. Vad göra, det säga att dagens soppa "Blir en gegga på ett par månader!!!"?

Alternativ:
1. Det är inget problem, låt stå till våren
2. Sug tanken tom, fyll några liter alkylat och kör hojen varm. Klart!
3. Töm tank och förgasare!!!!!!!!

Svenska bensinen är rätt ok men jag själv fyller fullt 98 oktan (bättre renings aditiv (sägs det!) och häller i fuel stabilaizer (produkten sta-bil). Kör runt en sväng. Startar hojen varannan månad i ca 5-10 min för att vara på den säkra sidan (har förgasarhoj) inte lika nödvändigt med insprut enl mig.
 
Hur tömmer man bäst förgasarna? Stänga av bensinkranen och köra till motorn stannar, eller genom att tömma flottörhusen med dräneringsslangen?

Ingen dum idé att köra förgasarna tomma. Då vet man att alla munstycken blåsts rena. Brukar göra så själv ibland.
 
1. Kan funka om man har tur med vintervädret. Men risk att du måste tömma tanken på våren i alla fall och slå i färsk bensin. Hur mycket rost det blir i tanken märker du först när eventuellt filter eller förgasare sätts igen. Hur mycket gegga du får beror delvis på märke och typ på förgasare, men det är betydligt enklare att tömma dom än att göra rent. Ultraljudstvätten klarar inte alltid dom finaste kanalerna. Har du aluminiumtank slipper du rost. Har du glasfibertank, ska du aldrig ens tänka på att använda etanolhaltig soppa.
2 och 3. Använt det på ett antal hojar, hittills inga problem.
 
Jag instämmer med tvåtaktsolja är melodin för rena förgasare. Jag har sällan fått stopp i något munstycke på alla skotrar och båtmotorer som stått halva året. De har stått med lite soppa i tankar (plasttankar) och soppakranar på så flotörhusen varit full hela tiden. Jag har i genomsnitt haft 3-5 tvåtaktare hela tiden under 40 års tid så de är lång erfarenhet. Men just när dem tog bort blyet runt 90 talet så fick man däremot fullt med kalkliknade pulver i förgasarna vid lilla minsta stillestånd så under en tid där tömde jag förgasarna. Men även med tömda fuggar blev de vitt pulver i dem man höll på bli tokig. Har man plåttank så ska man såklart ha full tank och tvåtaktsolja i dem 2 takt som fyrtaktare.
 
Är förgasarna rena från början och motorcyklarna står i jämn temperatur är det inga problem. Inte rengjort förgasarna på en av hojarna på 13 år. Fungerar galant.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top