Vinter mc??

• Thread starter Thread starter Ace.Rider
  • Start date Start date

Ace.Rider

Guest
Hejsan,
vaknade upp i morse och skulle fara till jobbet, shit, ännu en morgon när bilen krånglar, alltid något problem med den, sedan besiktning, skatt och försäkring! :huvet
Börjar faktiskt fundera på att skaffa en hoj att köra på vintern med! Här i finland behövs det inte besiktas, utan en gång räcker sedan är det att köra i åratl, inte heller har vi skatt på dem, utan endast försäkringar som skall betalas.

Men då kommer "problemet", Vad skall man köra med på vintern? Vi har ändå en del snö här på vintrarna, fast det blir ju bara mindre och mindre.

Kan någon som har erfarenhet eller liknande komma med förslag.
Själv varit länge intresserad av någon motard, eller så en husqvarna 570/610 eller yamaha ttr 600.

Brrr...jobbpendla på båge under vintern? Nänä...skall det köras hoj så gör man det för att det är kul (läs "enduro" :D ).

Det blir ruskigt kallt, ruskigt fort om man bara sitter ned och transporterar sig...jag tycker det är gränsfall att man tar bågen när kvicksilvret är under 10+.
Men det är klart, med rätt kläder och attityd så. :yoparty

Honda XR650R, Yamaha TT600 - eller snegla på vad hojbuden spakar.

/J

Last edited:
skulle satsa på nåt driftsäkert och vettiga service intervall. (om man nu ska ersätta en bil så..) XR650, TTR, TXT660. Japancyklarna håller rätt god kvalité och på vintern kanske inte effekten är 100% viktigast.

Jag skulle ha satsat på en offroadare. Yamaha XT600, Honda Transalp, KTM 640 Adventure, BMW 650 Dakar eller liknande.

Och kolla vilka dimensioner av vinterdäck det finns att få tag på.

När jag hade min BMW 650 funduro körde jag året runt så länge underlaget tillät. Och det var väl oftast bara 2 månader som man inte kunde köra i Stockholm. Eluppvärmda handtag samt handtagsskydd är det som gäller. Jag skulle även fundera på eluppvärmda strumpor/handskar om du skall köra i -10.

Annars går det mesta bra om du klär dig rätt. Men att marscha längre sträckor (10 mil) i minusgrader är inte att rekommendera om du inte har eluppvärmt underställ/handskar/strumpor.

Men dagens hojåkare är ju ett djäkla klent släkte kan jag tillägga. Ställa av vid +8? Baha. :D

Köra landsväg i minusgrader är inget nöje.
Sladda runt på småvägar och i naturen är skoj på vintern.
Men transporter i trafik med ishalka och stelfrusen kropp är direkt oskoj.
Kör dock själv en del på vintern.
Sidvagnsural FTW!
http://www.youtube.com/watch?v=TYHRYcFQ9k8

På tvåhjulingar gäller låg vikt, moderat effekt och försiktighet.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage