Vinter förvaring av MC:n

Benny Bubbla

Jorå så att.......
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Sandviken
Hoj
honda crf450r
Har lite funderingar på hur folk här låter mc:n stå under vintern.
det är en hel del skilda meningar om hur man ska vinterförvara mc:n. Så nu tänkte jag att vi reder ut hur vi bäst förvarar våra älsklingar.

Allt från att tanken ska vara tom ,ej stå på däcken till ny olja eller ej ?
vet ej om det finns en sådan tråd men nu reder vi ut allt detta en gång för alla.
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
I min instruktionsbok står det att man ska tanka full tank, och sen hälla i bränslestabilisator. men sen säger vissa att man ska tömma tanken helt, även förgasarna.. har också hört något om att tanken kan rosta.. vet inte hur man ska göra när man ställer in den för vintern :va
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ha tanken full, kör slut på all soppa i fuggarna, om det står på stödet så pumpa upp lite mer luft i däcket så det inte blir ovalt. Spruta 5-56 på packboxarna fram så dom inte torkar(alltså inte skyddsringen utan innanför den) Häll i några droppar olja genom tändstiftshålen och dra runt med startmotorn några gånger.
Smörja kedjan kanske? Stäng av soppakran.

Man kan också byta olja så den är fräsch.

Om man vill vara noga så kan man spruta 5-56 i alla kontakter.

Fyll på om det är nåt jag glömt

EDIT: ajusste ta ut batterit och underhållsladda det.
 
Last edited:

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Så här gör jag iallafall...

Jag tömmer tanken och förgasarna.
Slänger ner en skvätt motorolja i tanken och ser till att det blir som en olje film på väggarna i tanken.
Färsk olja i motorn.
Slänger även ner 1 msk motorolja i varje cylinder och drar på startmotorn så det dras runt lite...
Ställer upp den så att inga av däcken står i marken.
Plocker ur batteriet som får stå och ladda tills det är dags att puttra igång igen...
Och sen allmän rengöring och puts...

Men det verkar finnas massor av olika tillvägagångsätt...

*EDIT* Just det packboxarna... hade glömt det... :tummenupp
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Är det bättre att byta olja på hösten än på våren? Byter man på våren så får man i riktigt fräsch olja, men det kanske ínte har så stor betydelse om den får stå med ny olja över vintern, eller?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag brukar tanka den och ställa in den, möjligtvis drenera förgasarna också. Sen på våren byter man olja och filter. Klart!
 

HanneZ

Guest
Forsberg skrev:
Är det bättre att byta olja på hösten än på våren? Byter man på våren så får man i riktigt fräsch olja, men det kanske ínte har så stor betydelse om den får stå med ny olja över vintern, eller?
Har du gammal sunkig olja ståendes i motorn på vintern så ligger det lager i den som typ sjunker o kan klogga igen. Typ så har jag fått de förklarat för mig. Enligt min manual så ska man byta både och!

/ Hannes
 

kjuze

Guest
Batteriladdare

Tjena!

Letar efter batteriladdare, har sökt runt lite på forumet och hittat lite men länkarna som fanns där och namnen på laddarna verkar inte längre aktuella, hittar inte på nätet heller.

Någon som kan tipsa om en bra laddare som man kan ha på under hela vintern? Gärna billigt och gärna med en länk. Hört CTEK Multi någoting ska vara bra men finns inte var på clas ohlsson verkar det som...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Forsberg skrev:
Är det bättre att byta olja på hösten än på våren? Byter man på våren så får man i riktigt fräsch olja, men det kanske ínte har så stor betydelse om den får stå med ny olja över vintern, eller?

Byt 2 gånger. Man vill ha ut den gamla med massa biprodukter.
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
kjuze skrev:
Tjena!

Letar efter batteriladdare, har sökt runt lite på forumet och hittat lite men länkarna som fanns där och namnen på laddarna verkar inte längre aktuella, hittar inte på nätet heller.

Någon som kan tipsa om en bra laddare som man kan ha på under hela vintern? Gärna billigt och gärna med en länk. Hört CTEK Multi någoting ska vara bra men finns inte var på clas ohlsson verkar det som...

Jag kör med CTEK:s
Funkar... Kopplar in nu och låter den stå. Den sköter allt.
Superskönt. :tummenupp
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
#Olsson# skrev:
Byt 2 gånger. Man vill ha ut den gamla med massa biprodukter.

Förstår jag dig rätt om du menar att man kan slänga i någon billig olja på hösten som får stå till våren när man slänger i riktig olja igen, vilket skulle innebära att massa skit följer med den billiga oljan ut? Verkar vara ett vettigt resonemang :tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Forsberg skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att man kan slänga i någon billig olja på hösten som får stå till våren när man slänger i riktig olja igen, vilket skulle innebära att massa skit följer med den billiga oljan ut? Verkar vara ett vettigt resonemang :tummenupp

Framför allt så behåller du inte den gamla oljan & alla dom saker som den har sugit upp under säsongen. (bla fukt)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Varmgarage, full tank, CTEK till batteriet, tömda förgasare, ny olja, depåstöd bak och rullar framdäcket ibland. :nurse
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Osså verkar det inte sagt att man smörjer upp kolvar, ringar o cylinderväggar så att ringarna inte fastnar. Fogging oil eller motorolja. Dessutom skall man neutralisera bensinen. (om man inte tömt) Bensinen bryts ned och bildar fasta partiklar som sätter sig i insprut och förgasare. Det är förmodligen därför mackar säljer alla dessa ingjection cleaner (STP t ex) Det vore fint om de sålde Fuel Stabilizer också/istället. Yamaha och Honda har Fuel Stabilizer.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top