Vinteråka i Stockholm

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Inte för att det är vinter ännu men säsongen börjar dra mot sitt slut och erfarenheten är ju att abstinensen brukar bli svår.
Att köra lermoppe på vintern funkar ju fint när man bor ute på landet men hur gör man när man bor inne i stan? Att dra släpvagnar till crossbanor och endurostigar är tyvärr inte riktigt ett alternativ.
Jag funderar lite på om det skulle funka att köra lv-reggad maskin runt 600cc och dubbat för att halta sig ut till grusvägar och liknande. Är det någon som kör på liknande upplägg eller är det bara att glömma?
 
funkar ju att köra E reg om du bara vill ta dig från hemmet och ut i skogen..
 
funkar ju att köra E reg om du bara vill ta dig från hemmet och ut i skogen..

Absolut. Valet av hoj är egentligen inte jättenoga. Det jag är mest fundersam på är egentligen om transportsträckorna funkar utan att man kör av dubbarna på asfalten, blir överkörd av bilar och om det finns hyggligt med grusvägar eller körbara stigar inom räckhåll. Jag är rätt ny i Stockholm och har ingen större koll på hur det funkar här.
Alla tips mottages tacksamt! :)
 
endurodubbat borde väll gå att köra på asfalten om man tar det lungt. findubbat bör gå sönder?
 
endurodubbat borde väll gå att köra på asfalten om man tar det lungt. findubbat bör gå sönder?

Endurodubb håller nog om man kör långsamt men blir väl dessutom rätt "hal" på asfalten? Kanske lastbilsdubb? I vilket fall blir det ju en kompromiss. Det vore bra att för en gångs skull lära av andras misstag istället för egna. :P

MC-buden kör väl året runt i stan?
 
Endurodubb lägger sig ner om man kör asfalt. Ska man bara köra gata och inte typ frusen sjö rekomenderar ja starkt "taxidubb" "lastbilsdubb" :)
 
Problemet blir ju att så fort du kommer ut från stan med dina "ambulansdubb" som funkar där, så funkar inte dom dubben där du vill köra (snöspår, grusväg med packad snö, sjöis).
Den dubben som funkar för stan funkar ju för att dubben är så korta att det fortfarande finns gummi kvar att köra på, och när en isplätt kommer så finns det iaf lite grepp att leva på. Bildubb på is är ju inget under av friktion för att dubben river sig igenom toppen av isen, och med dubb med 2 mm utstick på mc så får man ju aldrig ner dubben så djupt i isen att dom kan greppa ordentligt, utan dom river där med.
Endurodubb behöver man ju bara rulla runt hojen i garaget för att fatta att det funkar bara på is och snö. Där kör man med järn i marken. Endurodubb _går_ att köra med på gata, fast dom slits snabbt där, eu moppar blåser om en på utsidan för man kör så långsamt, halt som fan är det (de som tycker teflon har låg friktionskofficient har aldrig kört med endurobdubb på brunnslock), gör ont i själen för det låter förjävligt...men det går att ta sig fram mindre sträckor.

Så att släpa ett bussa hojen dit man vill köra är nog det vettigaste alternativet, ändå. Resten är bara kompromisser som inte funkar (och när du kommer ut på en gnistrande vit grusväg som går höger vänster upp och ner med perfekt djupt hårt packad snö så kommer allt trassel med endurodubb vara värt just den körningen, när du kan stå på, driva ut i sladd, plocka upp den på bakan över krönen för att du har grepp du kan lita på - eller så kan du köra där med gatdubben och vingla i snöremsan i 20 km/h)
Your call, captain.
 
Problemet blir ju att så fort du kommer ut från stan med dina "ambulansdubb" som funkar där, så funkar inte dom dubben där du vill köra (snöspår, grusväg med packad snö, sjöis).
Den dubben som funkar för stan funkar ju för att dubben är så korta att det fortfarande finns gummi kvar att köra på, och när en isplätt kommer så finns det iaf lite grepp att leva på. Bildubb på is är ju inget under av friktion för att dubben river sig igenom toppen av isen, och med dubb med 2 mm utstick på mc så får man ju aldrig ner dubben så djupt i isen att dom kan greppa ordentligt, utan dom river där med.
Endurodubb behöver man ju bara rulla runt hojen i garaget för att fatta att det funkar bara på is och snö. Där kör man med järn i marken. Endurodubb _går_ att köra med på gata, fast dom slits snabbt där, eu moppar blåser om en på utsidan för man kör så långsamt, halt som fan är det (de som tycker teflon har låg friktionskofficient har aldrig kört med endurobdubb på brunnslock), gör ont i själen för det låter förjävligt...men det går att ta sig fram mindre sträckor.

Så att släpa ett bussa hojen dit man vill köra är nog det vettigaste alternativet, ändå. Resten är bara kompromisser som inte funkar (och när du kommer ut på en gnistrande vit grusväg som går höger vänster upp och ner med perfekt djupt hårt packad snö så kommer allt trassel med endurodubb vara värt just den körningen, när du kan stå på, driva ut i sladd, plocka upp den på bakan över krönen för att du har grepp du kan lita på - eller så kan du köra där med gatdubben och vingla i snöremsan i 20 km/h)
Your call, captain.

Vilken är "jag håller med till 100%"-smileyn ?
:tummenupp
 
Vilken är "jag håller med till 100%"-smileyn ?
:tummenupp

Tackar phastasphuk för klockrent svar och supermoto som bekräftar det. Jag var väl rädd för att det låg till på det viset. Fan vad enkelt det är att bo bland buskarna ibland.. Blir väl till att försöka rodda garage på lämpligt ställe. :glömdet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top