Vinner man på att porta toppen ?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Fråga:

Vinner man effekt på att porta toppen på en CBR900RR -98 vid turbokonvertering ? Kittet är från MC-xpress (bolt-on kit)

//Anders
 
Webspy skrev:
Fråga:

Vinner man effekt på att porta toppen på en CBR900RR -98 vid turbokonvertering ? Kittet är från MC-xpress (bolt-on kit)

//Anders

Japp men inte lika mycket som vid sugmotor trimmning.
 
Webspy skrev:
Fråga:

Vinner man effekt på att porta toppen på en CBR900RR -98 vid turbokonvertering ? Kittet är från MC-xpress (bolt-on kit)

//Anders

Kostar mkt för liten effekt...

Fick själv betala 8400:- för att plasta o plana min topp. O visst så varvade den upp mkt fortare än orginal men det gav marginel skillnad i effekt!!!

(han som portade e en mkt duktig kille som äger maskiner o verktyg från den tyvärr avlidne Grottis)



.../Yoshi
 
En uppsättning klarar av att flöda till en viss gräns, sen blir mottrycket i insuget för stort och kompressorn går in i surge-delen av turbomappen. Det finns två kanske tre botemedel, byta till en större och effektivare turbo, byta till en större IC med mindre motryck eller porta toppen tillsammans med större ventiler. Gör man alla tre sakerna samtidigt får man väldigt mycket mer hästar.

För att exakt veta hur mycket en portning gav måste du förmodligen mäta upp PR'en på turbinsidan före och efter portningen och samtidigt jämföra med laddtrycket. Peter kan nog det där mycket bättre. Peter?
 
andersbrink skrev:
En uppsättning klarar av att flöda till en viss gräns, sen blir mottrycket i insuget för stort och kompressorn går in i surge-delen av turbomappen. Det finns två kanske tre botemedel, byta till en större och effektivare turbo, byta till en större IC med mindre motryck eller porta toppen tillsammans med större ventiler. Gör man alla tre sakerna samtidigt får man väldigt mycket mer hästar.

För att exakt veta hur mycket en portning gav måste du förmodligen mäta upp PR'en på turbinsidan före och efter portningen och samtidigt jämföra med laddtrycket. Peter kan nog det där mycket bättre. Peter?

Portning och flödesförbättringar ger ju med turbo REJÄLT med effekt
eftersom man förbättrar ju flödet procentuellt ,eller hur?
det vill säga att 10% upp på en motor med 100hk (sug) ger ju 110hk
men överladdar vi med 1 bar så ger samma motor 200 respektive 220hk

effektvinsten blir alltså större ju mer vi laddar

Resonemanget är väldigt grovt mycke spelar in för att ange dom exakta siffrorna men det förklarar ändå lite av vad som händer

Vad det gäller laddluftkylare så är det faktiskt så att en turbo som ger låt säga 300 hk på 1 bar i laddtryck klarar sig med en mindre kylare rent flödesmässigt än en turbo som ger 300hk vid 0,5 bar, varför då?
jo helt enkelt därför att luften tar mindre platts när den är komprimerad
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top