vinkel på reg.plåt

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
2002, Honda VFR 800
Hej!
Har en r6:a med en extremt vinklad registreringsskyllt. Vet någon var gränsen går hos besiktningen/polisen? Vet att den ska vara "väl synlig", men det är ju en tolkningfråga för individen..

Den skall vara väl synlig! Mät vinkeln på de du!

Det finns väl inget som kan tolkas med "Jag ser den" respektive "Jag ser den inte" från 5-20m bakom sittandes i ett fordon, eller? Antingen ser du skylten eller så ser du den inte. Är det mitt emellan (ser nästan) då anses det som felaktig skyltplacering. Den ska kunna synas tydligt.

Bara fult och dumt att placera den på konstigt ställe / sätt. Dels riskerar du onödiga böter utöver din fortkörning om du åkte fast, för det är väl därför man vill vinkla skylten? Så farbror blå inte riktigt ska se när man brassar satan.

Är väl förfan lika bra att skruva bort den och köra utan om du inte kan bestämma dig. :va

Lite om Registreringsskyltar på bla hojar:

Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.

Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.

Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.

PLATS FÖR MONTERING på Mc

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel Den ska sitta bakom hjulnavet,
motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att:

2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1. Den bakre registreringsskylten

3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.

5. MINSTA HÖJD

5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

30 grader har jag hört (läst på detta forum) ...finns flera trådar om det tidigare...

Edit: Hudik gjorde ett fylligt inlägg samtidigt... kanon Hudik! :tummenupp

Är det ingen som ser en fördel med vinklad skyllt?

Som till exempel vad? ...ända jag kan tänka mig är utseendemässigt, men det ska ju harmonisera med övrigt. Personligen tycker jag den inte gör det om den står rakt bakåt eller liknande... Smaksak!

Är det ingen som ser en fördel med vinklad skyllt?

Aerodynamiska fördelar eller vad?

Nej, det finns nog ingen fördel med att köra med en vågrät (eller näst intill) regskylt. Bara onödig uppmärksamhet och risk för böter. Om det skulle finnas en, vad skulle det isåfall vara? :confused:

Aerodynamiska fördelar eller vad?

Nej, det finns nog ingen fördel med att köra med en vågrät (eller näst intill) regskylt. Bara onödig uppmärksamhet och risk för böter. Om det skulle finnas en, vad skulle det isåfall vara? :confused:

Anar att TS kommer säga aerodynamiska fördelar vilket jag tror är struntprat :tungan

Jag köpte hojen så. Tyckte det var snyggt till en början, men vet inte om jag ska fortsätt att köra så eller inte. Fick tyvärr ingen original bakdel till.

Visst är registreringsskylten ful men jag ser ingen direkt fördel med att den såg ut så när du köpte den i och med din fråga: Är det ingen som ser en fördel med vinklad skyllt? :tungan

Antingen kör du runt så och tar det eventuella bötesbeloppet på 1500 kronor eller så är det till att vinkla ut skylten en aning så att den syns :tummenupp 1500 spänn är förövrigt samma bötesbelopp om du skulle köra med miniskylt, då är det egentligen bättre att behålla den som den är om du hade planer på en miniskylt istället.

Köp en miniskylt och ha den synlig istället.. då sticker det inte i ögonen på polisen och du kommer (förhoppninsvis) undan med en tillsägelse + att det är snyggt... om det är viktigt för dig.. att ha orginalen vågrätt eller inte ha någon alls/inne i hjulhuset de är ju bara att be om att få böter...

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats