Vinglig hoj

Semlon Pytting

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha FJ1100-84
Hallå. Jag har en Yamaha FJ1100-84, den är så fruktansvärt vinglig och spårkänslig. Känns som att hålla i ett stort gyro när man kör, kör man i en asfaltsspricka, vet man aldrig var man hamnar, hjulspår i asfalten är rena mardrömmen. Kort sagt, det känns som underdelen på hojen lever sitt eget liv. Har nu sett att det läcker ur höger packbox fram, men kan det inverka så mycket? Och i kurvorna wobblar den, i rondellerna känns det som att styret ska slå runt ett varv!

Min första hoj som återfallsknutte, men nu börjar jag fundera om det var ett riktigt felköp.

Tack på förhand.

Semlon
 
Visst påverkar det om du har helt olika oljemängd i gaffelbenen. Slitna däck ? Dåligt med luft ?
 
Efter att jag bytte framhjulslager på min hoj blev jag av med liknande symptom. Ta en kik på ev. glapp i styrlagren.
 
Visst påverkar det om du har helt olika oljemängd i gaffelbenen. Slitna däck ? Dåligt med luft ?

Ja mönstret är väl sådär, de är visst från 2005 har jag fått reda på. Han som hade hojen tidigare hade kört med 1.8 Kg i däcken, det ska vara 2.5 fram och 2.9 bak. Det har jag nu, men tror inte däcken är riktigt runda ute på kanterna. När man backar ur den ur garaget och gör fullt styrutslag åt något håll, så liksom kuggar det, man känner att däcken inte är bra, speciellt framdäcket. Men innan jag köper nya däck så skulle jag vilja veta om det kan var anågot annat allvarligare fel.
 
Är ju inte ett proffs alls men jag gjorde så här,
- Laborerade med lufttrycket i däcken och det blev bättre, inte bra
- Bytte efter inrådan, lager på framhjulet och styrlagret

Var iofs tillsagd att byta svinglager och bakhjulslager med. Men cykeln blev bra på det ;-) Så jag bytte aldrig svinglager.

Kanske skulle det funka för dig med? Billigt blev det, lämnade in den och det kostade inte över tvåtusen vitt.
 
Ja mönstret är väl sådär, de är visst från 2005 har jag fått reda på. Han som hade hojen tidigare hade kört med 1.8 Kg i däcken, det ska vara 2.5 fram och 2.9 bak. Det har jag nu, men tror inte däcken är riktigt runda ute på kanterna. När man backar ur den ur garaget och gör fullt styrutslag åt något håll, så liksom kuggar det, man känner att däcken inte är bra, speciellt framdäcket. Men innan jag köper nya däck så skulle jag vilja veta om det kan var anågot annat allvarligare fel.

Styrlagret låter det där som!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top