Vinge på hjälm

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
En fråga till forumet.

Jag går i funderingarna på en ny hjälm och väljer mellan två modeller från Nitro. F341 resp. F347. Skillnaden är bla att F347 är mer aerodynamisk med en vinge bak. Bifogar bilder.

Min fråga till forumet är om denna vinge gör mer än design och pris på hjälmen. Dvs märker man något i verkliga livet på ljud och/eller balans?
 

Bifogat

  • Nitro F341.jpg
    Nitro F341.jpg
    14.8 KB · Visningar: 134
  • nitro f347 white.jpg
    nitro f347 white.jpg
    56.7 KB · Visningar: 197
Bättre bild på vingen
 

Bifogat

  • Nitro vinge.jpg
    Nitro vinge.jpg
    16.8 KB · Visningar: 122
Antar att tanken 'r att det ska var lite lättare att hålla upp huvudet.
 
vinge eller ej

dom flesta företag (hjälmtillverkare) sätter dit en vinge för snygg design,kolla upp om tillverkaren har vindtunneltestat hjälmen isåfall så kanske den har en funktion.:)
 
Min gamla Shoei är helt obevingad och lite instabil i högre farter. Araien sitter den nåt slags luftintag/aerodynamikjox på och den håller sig helt still.

Det borde vara så att det är beroende på hoj också, hur mycket turbulens det blir bakom kåpglaset, var vinden träffar dig osv. Frågan är alltså inte helt lätt att ge ett bra svar på.
 
En vinge hjälper till att göra hjälmen stabil i högre farter. Så visst hjälper den.:tummenupp
Tänk flygplansvinge inte är den rund som en boll!
 
tänk på att om det är lufthål i eller under vingen så får du högre ljudnivå
 
Bilden visar lufthål i vingen.

Den med vinge kostar ca 340 kr mer. Om även frun skall ha en hjälm så blir det alltså 700 spänn. Har den ingen betydelse så skiter jag i den... men om den har eller förmodligen har en märkbar positiv betydelse så tar jag den modellen.
 
En vinge hjälper till att göra hjälmen stabil i högre farter. Så visst hjälper den.:tummenupp
Tänk flygplansvinge inte är den rund som en boll!

Men den där vingen är ju platt bakåt, det är ju inte en flygplansvinge. Den borde väl bara skapa turbulens, inte så mycket men ändå. :)
 
Men den där vingen är ju platt bakåt, det är ju inte en flygplansvinge. Den borde väl bara skapa turbulens, inte så mycket men ändå. :)

Den skapar ett mer konstant flöde(turbulens) runt hjälmen vilket gör bärandet av den stadigare. På en hjälm utan denna utbyggnad kan "vaken" eller turbulensen som bildas bakom hjälmen flytta sig sida till sida vilket kommer upplevas som störande.
 
Den skapar ett mer konstant flöde(turbulens) runt hjälmen vilket gör bärandet av den stadigare. På en hjälm utan denna utbyggnad kan "vaken" eller turbulensen som bildas bakom hjälmen flytta sig sida till sida vilket kommer upplevas som störande.

eller så kanske man upplever det som att bli vaggad i mammas famn
 
Gå till en handlare och be att få provköra hjälmarna på din egen hoj. Det är det enda sättet att säkert få veta.
 
den där Icon hjälmen såg ja med för ett par dagar sen nä rjag letade nu MC jacka ala Icon. Vad ska dom där vingarna vara bra för ? elelr fyller dom en verklig funktion och är bra ? :va
 
Vilka hastigheter hade du tänkt ta dig upp till då? Deuvillen har väl en toppkåpa och de andra hojarna går inte så fort så det borde inte vara ett problem med en hjälm utan vinge om det är stabilitet du är ute efter?

Vingel på huvudet med en hjälm utan vinge har jag bara upplevt i +200 km/h på en kåpförsedd hoj. Vilka hastigheter det blir jobbigt med vingel på en kåplös hoj vet jag inte.

Jag tror att frågan är akademisk och om du inte ligger och pressar i 200 hela tiden är problemet mer i ditt huvud än utanpå...

Lycka till med hjälmköpet. :tummenupp Från en med hjälm utan vinge.

Ps. Skarpa kanter som de kring vingen kan skapa brus och visslingar också...ds.
 
Vilka hastigheter det blir jobbigt med vingel på en kåplös hoj vet jag inte.

Jag tror att frågan är akademisk och om du inte ligger och pressar i 200 hela tiden är problemet mer i ditt huvud än utanpå...

med kåplös är det ungefär likadant, efter 200, beroende på var du har huvet, vindhastighet, vindriktning, lutning, etc. jag har aldrig upplevt det där vinglet som störande. Det skulle jag däremot gjort om jag hade legat i 200+ längre sträckor, eller om man ska pressa järnet och måste hålla ögonen fokuserade på apex, vanishing point, eller nåt annat snyggt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top