Vindflöde runt luftfiltret

Det är så lite tryck att det inte märks på en motor. När det gäller vingar är det luftflödet som är viktigt istället för trycket, så dom funkar på ett helt annat sätt.

Hahaha... Skoja inte.. Det ena fallet handlar ju om att elda upp soppa med syret i atmosfären och det andra att fixa marktryck :D

Själv har jag den bestämda uppfattningen att det visst har betydelse att tratten sticker ut tvärs luftflödet när hastigheten börjar bli hög!

Jag har provat detta i några år, så en viss erfarenhet har jag :)

På den ena räjshojen som har förgasarna på sidan riktade just mot sidan är det ett måste att ha en 'burk' eller vindskydd för förgasarna, annars sugs bensinen åt fel håll när farten blir tillräckligt hög.

Exemplet med soppaslangarna tror jag på. Stagnationstrycket i tex 200 km/h bli 1.7 % av atmosfärstryckat och blir några mm Vp. Det kan mycket väl ha påverkat flottörnivån.
Det gjorde det! :)

Sedan blir det ju en jäkla skillnad om man på Cb750 kunde tex sitta så att man ströp lufttillförseln med benen eller likande.
Så är fallet...

Jag ville med exemplet alltså ha sagt att luftburkens interna utformning, avstämda längd och volym samt filterarea, spelar en större roll för effekten i motorn än hur öppningarna är vända. Mjaa och mjo... ;) Det är därför HD-trattarna ofta inte ens är vinklade framåt i dragraceriet, jo det är de, iaf på de snabba. Rakt ut 90 grader kan ge venturieffekt över trattmynningen med ejectorverkan = vakuum... = :död. ty det viktiga är hur tratten är utformad förvisso och vilken längd den har absolut. Ibland kan det tom vara bra med ett filter då det ger ett mer laminärt flöde in i tratten till skillnad från turbulensen från fartvinden i högre farter. Could´nt agree more!

/J

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt