Vinda bromsskivor???GSXR1000

*Hugo*

öka takten sista kvarten.......... :-)
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
meanstreak 02
Jag undrar hur man kollar om bromsskivorna är vinda?? kan man lämna dom till någon?? Måste man köpa nya eller går det att åtgärda det?? :confused:

*Hugo* skrev:
Jag undrar hur man kollar om bromsskivorna är vinda?? kan man lämna dom till någon?? Måste man köpa nya eller går det att åtgärda det?? :confused:

Beror lite på hur de är utformade. Men i vissa fall kan man lägga dem på en planskiva. Enklast är dock att snurra framhjulet och lätt lätt lägga an bromsen lite. Då märker/känner man om de är skeva. Kan också vara ojämn tjocklek på dem men i båda fallen bör de bytas ut!

Är det mycket skeva/oljämna känner man det när man kör och bromsar då bromsgreppet pulserar.

// Niklas

om jag bromsar över 60 kmh så vibrerar det styggt under så känner man att det små hugger lite!!
Det va nån som sa att det va styrlagret men jag drog åt det men det blev ej någon skillnad....
Dom va inte så här när jag ställde in den förra hösten...
kan dom slå sig fast man inte använder dom???

Avarage skrev:
Beror lite på hur de är utformade. Men i vissa fall kan man lägga dem på en planskiva. Enklast är dock att snurra framhjulet och lätt lätt lägga an bromsen lite. Då märker/känner man om de är skeva. Kan också vara ojämn tjocklek på dem men i båda fallen bör de bytas ut!

Är det mycket skeva/oljämna känner man det när man kör och bromsar då bromsgreppet pulserar.

// Niklas

*Hugo* skrev:
... kan dom slå sig fast man inte använder dom???
Nix. Det kan dom inte.
Men din beskrivning luktar skeva bromsskivor lång väg.

Bästa sättet att kolla om dom är raka är med indikatorklocka (låna/ta hejälp av nån) eftersom du då får ett exakt mått på hur mycket dom kastar. Dessutom slipper du demontera. Det enda du behöver göra är att lyfta upp framtofflan från marken.

Dock så kan dom (i vissa fall) vara raka medan dom är kalla och sen skeva till sig när dom blir varma, sen blir dom raka igen när dom kallnar. Det beror på hur mycket inre spänningar det finns i materialet.

ok så det bästa är att åka före så dom blir varma sen åka å mäta dom??
En fråga till!!! Nitarna i skivan ska dom vara lösa??

Robban_C skrev:
Nix. Det kan dom inte.
Men din beskrivning luktar skeva bromsskivor lång väg.

Bästa sättet att kolla om dom är raka är med indikatorklocka (låna/ta hejälp av nån) eftersom du då får ett exakt mått på hur mycket dom kastar. Dessutom slipper du demontera. Det enda du behöver göra är att lyfta upp framtofflan från marken.

Dock så kan dom (i vissa fall) vara raka medan dom är kalla och sen skeva till sig när dom blir varma, sen blir dom raka igen när dom kallnar. Det beror på hur mycket inre spänningar det finns i materialet.

Last edited:
*Hugo* skrev:
ok så det bästa är att åka före så dom blir varma sen åka å mäta dom??
En fråga till!!! Nitarna i skivan ska dom vara lösa??

Ja, nitarna skall vara lösa. Eller rättare sagt skivan skall skallra och vara lös i dessa nitar så att skivan kan "flyta" lite och alltid hamna parallellt med bromsbeläggen vilket ger en effektivare broms med bättre anläggningsyta för beläggen.

Nej, du behöver inte köra dem varma. Mät först och om du inte finner något fel kör dem DÅ varma och mät igen!

Har bromsskivorna varit demonterade någon gång under vintern? Jag tänker på att de måste ligga plant an mot anläggningsytan på fälgen. Annars kastar de pga. att de sitter snett på fälgen!

Kolla också tjockelken på skivorna (på flera ställen på samma skiva) så att du är säker på att du inte ligger på minimimått eller under någonstanns på skivan. Då slår de sig lättare när du kör!

// Niklas

nej dom har suttit på hela vintern..
Men jag tog av dom när jag lackade fälgarna....

Vad är mini måttet på skivorna då?

om dom skulle vara vinda kan man skicka dom någonstans
å få dom fixade eller åker man på att köpa nya?

Avarage skrev:
Ja, nitarna skall vara lösa. Eller rättare sagt skivan skall skallra och vara lös i dessa nitar så att skivan kan "flyta" lite och alltid hamna parallellt med bromsbeläggen vilket ger en effektivare broms med bättre anläggningsyta för beläggen.

Nej, du behöver inte köra dem varma. Mät först och om du inte finner något fel kör dem DÅ varma och mät igen!

Har bromsskivorna varit demonterade någon gång under vintern? Jag tänker på att de måste ligga plant an mot anläggningsytan på fälgen. Annars kastar de pga. att de sitter snett på fälgen!

Kolla också tjockelken på skivorna (på flera ställen på samma skiva) så att du är säker på att du inte ligger på minimimått eller under någonstanns på skivan. Då slår de sig lättare när du kör!

// Niklas

Last edited:
*Hugo* skrev:
nej dom har suttit på hela vintern..
Men jag tog av dom när jag lackade fälgarna....

Vad är mini måttet på skivorna då?

om dom skulle vara vinda kan man skicka dom någonstans
å få dom fixade eller åker man på att köpa nya?

Aha, om du har lackat fälgarna kan du ju ha fått färg på anläggningsytorna som nu ställer till med problem för dig! Tag loss bromsskivorna och skav bort allt på anläggningsytorna både på fälgen och på bromsskivorna.

Du kan med fördel använda ett skavstål eller ett bryne. Är det mycket kan du först ta med kortsidan på en plan fil och skava bort det värsta innan du tar ett bryne och jämnar till det sista på ytan. Var dock noga och försiktig. Då får/skall inte avverka något material så smärjelduk av grövre modell är bannlyst. Montera sedan skivorna och testa och se om problemet kvarstår!

Ibland kan minimimåttet stå instansat på skivorna. I annat fall står det nog i instruktionsboken alternativt i mekhandboken. Går du bet på det, eller inte har någon mekhandbok, får du vackert ringa en mc-verkstad som servar din hoj eller general agenten.

Om skivorna är skeva, vilket inte är så troligt (ännu mindre troligt är det att båda skulle vara det) så länge ingen yttre mekanisk åverkan har gjorts på dem (ex. stöldförsök). Skulle så vara fallet trots detta åker du på att byta den/de bromsskivor som inte är plana.

// Niklas

ok..
då ska jag ner i garaget å testa..

Tack för tipsen.. :)

Mvh.Peter

Avarage skrev:
Aha, om du har lackat fälgarna kan du ju ha fått färg på anläggningsytorna som nu ställer till med problem för dig! Tag loss bromsskivorna och skav bort allt på anläggningsytorna både på fälgen och på bromsskivorna.

Du kan med fördel använda ett skavstål eller ett bryne. Är det mycket kan du först ta med kortsidan på en plan fil och skava bort det värsta innan du tar ett bryne och jämnar till det sista på ytan. Var dock noga och försiktig. Då får/skall inte avverka något material så smärjelduk av grövre modell är bannlyst. Montera sedan skivorna och testa och se om problemet kvarstår!

Ibland kan minimimåttet stå instansat på skivorna. I annat fall står det nog i instruktionsboken alternativt i mekhandboken. Går du bet på det, eller inte har någon mekhandbok, får du vackert ringa en mc-verkstad som servar din hoj eller general agenten.

Om skivorna är skeva, vilket inte är så troligt (ännu mindre troligt är det att båda skulle vara det) så länge ingen yttre mekanisk åverkan har gjorts på dem (ex. stöldförsök). Skulle så vara fallet trots detta åker du på att byta den/de bromsskivor som inte är plana.

// Niklas

Tror det är svårt att mäta varma skivor. De hinner ju kallna rätt mycket innan man har hissat framtofflan och riggat indikatorklockan.
Men det gör inget eftersom det verkar som om ni har hittat felet. Färg på anliggsytan. Jag håller helt med Avarage om att det är det första du ska ta hand om! :tummenupp

hmm....

Provade att göra rent fälgen å skivorna så den e kliniskt ren :D
Men det vibrerar f.. mer nu..?????? :va :va :va

*Hugo* skrev:
Jag har fina originalskivor till en sån hoj som bara ligger och skräpar. :7peta

Känns ju lite egendomligt att så nya skivor skulle vara skeva. Den där knarren kan väl inte vara så gammal?
Iofs, några år och några tusen mil...
Har skivorna fått stryk? Bromsskivetricket?

Eftersom du har testat att göra rent ytorna utan resultat så är ju risken att du åker på att bita i det sura äpplet.
PM:a 18 och fråga pris.
Fast det är ju uppenbarligen bara skräp. :hihi

*Hugo* skrev:

Mät upp skivorna med en indikatorklocka fortfarande monterad på hojen. Det kan du däkert få hjälp med på en verkstad!

Det verkar dock inte bättre än att du åker på byte av skivorna!

// Niklas

jag skulle vilja säga att det krävs väldigt små avvikelser på skivan för att det ska kännas som om skivorna vore vingmuttrar i handtaget.
Det handlar alltså inte om millimetrar.

har du inte råkat smälla till nåt på skivorna har jag jäkligt svårt att tro att de slagit sig!
Är verkligen anläggningsytan för skivorna helt jämn?(navet på fälgen) Mät den också(ta bort bromsskivan och mät med indikatorklocka)

-PLM- skrev:
har du inte råkat smälla till nåt på skivorna har jag jäkligt svårt att tro att de slagit sig!
Är verkligen anläggningsytan för skivorna helt jämn?(navet på fälgen) Mät den också(ta bort bromsskivan och mät med indikatorklocka)
Det är inte svårt att bromsa sönder en skiva med fel belägg eller anliggande bromsar.

*Hugo* skrev:
ok..
då ska jag ner i garaget å testa..

Tack för tipsen.. :)

Mvh.Peter

************'

Tja !!!

Har du monterat skivorna rätt efter att du lackade fälgarna??

så att de sitter som de gjorde tidigare??? :4skrika

Lycka till iaf.... En gång GIXXER alltid GIXXER tror jag :rofl

Nr:18 skrev:
Det är inte svårt att bromsa sönder en skiva med fel belägg eller anliggande bromsar.

givetvis inte, men med en såpass ny hoj... Och har man anliggande bromsar märker man ju det.

har det någon betydelse vilken sida dom sitter på då...??

Jag vet inte om dom sitter som dom gjorde...*s*

wox skrev:
************'

Tja !!!

Har du monterat skivorna rätt efter att du lackade fälgarna??

så att de sitter som de gjorde tidigare??? :4skrika

Lycka till iaf.... En gång GIXXER alltid GIXXER tror jag :rofl

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back