Vinbutelj goes bananas

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
ca 00.18.00 *POFF!!*
00.18.02 "vafan va det!?"
00.18.03 "jag vet inte..något som välte i köket?"
00.18.04 "va fasen, katten ligger ju här så vad är det då!?"
00.18.06 *två pers flyger ur sängen o tar riktning norrut mot kök*
00.18:08 *två pers anländer till kök och förvandlas omedelbart till fågelholkar*
00.18.09 *fyra ögon och två häpna munnar konstaterar rödvinsstänk över största delen av köksutrymmet*
00.18.10 *två personer stirrar häpna växelvis mot varandra, rummet och vinstället ovan kylen o försöker skapa en bild av situationen*
00.18.13 *två personer jobbar frenetiskt med två handdukar över golv, bord, väggar, trappa, diskbänk.
00.30.00 *en snubbe som ska upp o jobba om drygt 5 timmar har svårt att somna om igen*

Orsaksanalys:
En pava köpt i Italien har fått utlösning från sin plats i vinstället och skjutit ut över hela golvet, vänstra väggen, köksbordet, det vita golvet, det vita taket, trappan ner till nedervåningen, den vita motstående väggen med balkongdörrarna.

Ett icke-mousserande vin som krävde utökat lebensraum och helt oannonserat annekterade i princip hela köket. *gässsssp*

Ni var iaf hemma när efterjäsningen poppade loss, det är ju alltid något att vara glada för. Mycket drygare att komma hem från en weekend med intorkat vin i hela köket.

00.17.58 katten stöter till vinbuteljen och får den att gå kaboom
00.17.59 katten har sprungit in i sovrummet och fejkar att den sovit där hela tiden
- Alltså det scenariot är inte helt uteslutet.
Frågan är ändå varför en enda butelj icke-mousserande rödvin plötsligt börjar jäsa.

En kompis hade ett fint vitrinskåp med glashyllor som barskåp. En kväll när han kommer hem från jobbet så ligger alla flaskor på golvet i en hög av glassplitter.

Troligen hade han haft för många flaskor så en skiva gått sönder och när det började rasa så gick alla sönder.

Men otroligt nog så var alla flaskor hela

Barndomskompisar, bröderna brothers familj hade då.. kanske 30 år sen tjöpt Pepsi om jag minns rätt och ställt kassarna i köket.

Poff!

..och merparten av köket blev nersprejat. De hörde av sig till kundtjänst och fick ersättning för allt = ytskikt väggar/tak och en köksradio vill jag minnas.

Kundtjänsta ner till Italien nu så vi får höra hur det går.

En bekant skulle bära ned en full 25 liters damejeanne med rödvin från övervåningen… glasdamejeanner är ju lite knepiga med inbyggda spänningar och sånt, så mitt i trappan sprack den.
Han var mest sur för att han inte hade något vin att dricka.
- Surt som fan.

Barndomskompisar, bröderna brothers familj hade då.. kanske 30 år sen tjöpt Pepsi om jag minns rätt och ställt kassarna i köket.

Poff!

..och merparten av köket blev nersprejat. De hörde av sig till kundtjänst och fick ersättning för allt = ytskikt väggar/tak och en köksradio vill jag minnas.

Kundtjänsta ner till Italien nu så vi får höra hur det går.
- Hellre Pepsi än rödtjosan på vitmålade väggar.

ca 00.18.00 *POFF!!*
00.18.02 "vafan va det!?"
00.18.03 "jag vet inte..något som välte i köket?"
00.18.04 "va fasen, katten ligger ju här så vad är det då!?"
00.18.06 *två pers flyger ur sängen o tar riktning norrut mot kök*
00.18:08 *två pers anländer till kök och förvandlas omedelbart till fågelholkar*
00.18.09 *fyra ögon och två häpna munnar konstaterar rödvinsstänk över största delen av köksutrymmet*
00.18.10 *två personer stirrar häpna växelvis mot varandra, rummet och vinstället ovan kylen o försöker skapa en bild av situationen*
00.18.13 *två personer jobbar frenetiskt med två handdukar över golv, bord, väggar, trappa, diskbänk.
00.30.00 *en snubbe som ska upp o jobba om drygt 5 timmar har svårt att somna om igen*

Orsaksanalys:
En pava köpt i Italien har fått utlösning från sin plats i vinstället och skjutit ut över hela golvet, vänstra väggen, köksbordet, det vita golvet, det vita taket, trappan ner till nedervåningen, den vita motstående väggen med balkongdörrarna.

Ett icke-mousserande vin som krävde utökat lebensraum och helt oannonserat annekterade i princip hela köket. *gässsssp*
Nu är jag ölbryggare snarare än vinbryggare, men inom öl finns ett välkänt begrepp: "hop creep". Det finns enzymer i humle som långsamt kan bryta ner icke-fermenterbara kolhydrater till fermenterbara. Finns det då levande jästceller i ölen ökar kolsyran = flasksprängning.
Min teori är att nåt liknande hänt din flarra.

För övrigt fick jag flasksprängning ett antal gånger som nybliven bryggare, och det jag såg gjorde att jag numera föredrar plastflaskor istället för glas. En gång gick splitter igenom 2 cm garderobsdörr av plyfa...

Finns de som fått flasksprängning i handen.

En kompis hade ett fint vitrinskåp med glashyllor som barskåp. En kväll när han kommer hem från jobbet så ligger alla flaskor på golvet i en hög av glassplitter.

Troligen hade han haft för många flaskor så en skiva gått sönder och när det började rasa så gick alla sönder.

Men otroligt nog så var alla flaskor hela
- Nybörjartur

Nu är jag ölbryggare snarare än vinbryggare, men inom öl finns ett välkänt begrepp: "hop creep". Det finns enzymer i humle som långsamt kan bryta ner icke-fermenterbara kolhydrater till fermenterbara. Finns det då levande jästceller i ölen ökar kolsyran = flasksprängning.

För övrigt fick jag flasksprängning ett antal gånger som nybliven bryggare, och det jag såg gjorde att jag numera föredrar plastflaskor istället för glas. En gång gick splitter igenom 2 cm garderobsdörr av plyfa...

- Det där "hop creep" tror jag passar in i det här händelseförloppet. Måste ha funnits något som närt övertrycket i ett annars hyfsat dött rödvin.
Makalöst tryck med tanke på att korken tog sig igenom både sin egenfriktion mot flaskhalsen, den aluminumplomberade hatten o sen studsade i väggen på motsatta sidan av köket...för att slutligen landa på nedervåningen. (vi hittar fortfarande vinprickar lite härovar)

En kemilärare jag hade berättade om en sprängning av en glaskolv/flaska i en kemisal en gång. Deras kläder var helt sönderskurna av splittret och det satt glas i alla trädetaljer i närheten.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show