Vinande/tjutande ljud från motorn

Btema är lite gubben i lådan. Har haft batteri som håller länge och batteri som blev kassa rätt snabbt, typ halvår. Positiva ät väl att det sällan är några problem att byta ut om det är dåligt.

Min erfarenhet är ungefär samma, bortsett från att det bara varit dåligt. De har räckt ett år ungefär innan de tagit slut, medan ett kvalitetsbatteri räcker ett decennium. De som har varit fel direkt från början har dock varit lätta att byta.
 
Mitt Biltemabatteri i Kawan är sex år. Lite mindre än original, 9 Ah mot rek 12 Ah. Funkar fint.
Jag hade ett batteri i båten som höll i 16 år. I TDMen har jag ett Snell från xlmoto, tror inte att jag hittade något Biltemabattri när det köptes. Min Dr600 har endast kick så det batteriet behöver inte jobba så mycket.

Jag kommer att fortsätta köpa batterier på Biltema för jag är jävligt nöjd.
 
Läckande GEL-batterier har jag haft ett par, och ett nytt AGM höll till I o M men inte hem.
Till gamla bilarna och traktor samt gräsklippare har det alltid fungerat med BT-batterier.
 
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?

Allt som du beskriver hände mig med. Köpte en multimeter från biltema och testade. Tips köp en multimeter från biltema testa spänningen på batteriet med hojen avstängd full laddat borde visa runt 12-12,9 starta hojen och varva upp till 4k varv medans du mäter batteriet, borde nu visa runt 14v gör den inte det så laddar inte hojen. Därav dina problem
Mina pengar är fortfarande att statorn har brunnit just av ljudet du beskriver. Utan ljudet hade jag gissat på regulatorn. Men den kan du också testa med multimetern från biltema.
Ps själv har jag bara haft goda upplevelser på mc batterier från biltema
 
Det låter onekligen dött. Blybatterier från Biltema har jag bara dålig erfarenhet av. De funkar bra i början men ger sig snabbt. Yuasa håller i många år utan problem. Jag tror Boris här på SH hade tips på en engelsk sida som säljer Yuasa till klart bäst pris. Ett alternativ är att gå direkt på Lithium-batterier. De får inte förvaras ute på vintern men i övrigt är de inte mycket dyrare, ger högre ström (C) och är lättare.
 
Jag har ett gel-batteri från Biltema i min viffer som "test". När Yuasa-batteriet som satt i när jag köpte den gav med sig 2017 så tänkte jag att äh, jag testar med ett från Biltema. Det funkar ännu iaf, kör inte oändligt ofta (en numera snart 4-åring hemma ställer till den delen) och har underhållsladdat det någon gån i månaden på de vintrar som varit

Det verkar dock vara lite högt och lågt med batterier från Biltema och kvalitet, samtidigt så har det varit folk som fått döda Yuasa också så jag vet inte....
 
Tack ännu en gång för alla svar. Batteriet som sitter i är ett Yuasa och om jag inte minns fel sade den förra ägaren att han köpte det förra året. En vän köpte ett gel-batteri från Biltema för ett eller två år sedan och har aldrig haft problem. Det verkar, som de flesta av er har sagt, vara lite av ett lotto.

Jag tänker hursomhelst att det är bättre att köpa ett billigt batteri från Biltema för att se om elproblemen försvinner. Gör de inte det har jag hursomhelst inte förlorat så mycket pengar.
 
Tack ännu en gång för alla svar. Batteriet som sitter i är ett Yuasa och om jag inte minns fel sade den förra ägaren att han köpte det förra året. En vän köpte ett gel-batteri från Biltema för ett eller två år sedan och har aldrig haft problem. Det verkar, som de flesta av er har sagt, vara lite av ett lotto.

Jag tänker hursomhelst att det är bättre att köpa ett billigt batteri från Biltema för att se om elproblemen försvinner. Gör de inte det har jag hursomhelst inte förlorat så mycket pengar.

Det finns kopior av Yuasa på nätet - det KAN ju vara ett sådant. Eller bara ett måndagsex.

Själv har jag bara haft goda erfarenheter av Biltemabatterier i både bilar och hojar, men det är ju högst anekdotiskt. :)
 
Tack ännu en gång för alla svar. Batteriet som sitter i är ett Yuasa och om jag inte minns fel sade den förra ägaren att han köpte det förra året. En vän köpte ett gel-batteri från Biltema för ett eller två år sedan och har aldrig haft problem. Det verkar, som de flesta av er har sagt, vara lite av ett lotto.

Jag tänker hursomhelst att det är bättre att köpa ett billigt batteri från Biltema för att se om elproblemen försvinner. Gör de inte det har jag hursomhelst inte förlorat så mycket pengar.


Jag gör lite av en brooklyn och säger buy quality, cry once gällande batterier från biltema. Finn det nått värre än att vara strandad nånstans i ingenstans med hoj pga dött batteri i framtiden? Om man nu har råd dvs.
 
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?

Kolla polspänningen på batteriet med motorn igång och lite varv. Den ska inte dra iväg för högt, eller fisa för lågt då tar den dör på batteriet rätt snart, även om du köper ett nytt. Annars är biltemas dugliga om man inte får tag på ett som stått på hyllan länge.
Har haft BTbatteri som hållit i flera år tills jag sålde hojen, och BTbatterier som dött efter en halv säsong.
 
Jag köpte ett batteri från Biltema och elproblemet har nu försvunnit. Det vinande ljudet har jag lyckats lokalisera och det verkar komma från bränslepumpen i tanken. Den förra ägaren hade knappt använt motorcykeln och jag misstänker att gammalt bränsle eller att den stått med tom tank under en längre period kan ha orsakat problemen med pumpen.

Min fråga är nu om ni tror att en bränslesystemsrenare typ redline eller liknande kan avhjälpa problemet? Jag vill helst slippa montera bort hela tanken om det finns en chans att en renare kan hjälpa. Vad tror ni?

Jag har inga problem med ryckig eller ojämn gas och den startar också utan problem. Det är bara ljudet som är problemet för tillfället.
 
Last edited:
Jag köpte ett batteri från Biltema och elproblemet har nu försvunnit. Det vinande ljudet har jag lyckats lokalisera och det verkar komma från bränslepumpen i tanken. Den förra ägaren hade knappt använt motorcykeln och jag misstänker att gammalt bränsle eller att den stått med tom tank under en längre period kan ha orsakat problemen med pumpen.

Min fråga är nu om ni tror att en bränslesystemsrenare typ redline eller liknande kan avhjälpa problemet? Jag vill helst slippa montera bort hela tanken om det finns en chans att en renare kan hjälpa. Vad tror ni?

Jag har inga problem med ryckig eller ojämn gas och den startar också utan problem. Det är bara ljudet som är problemet för tillfället.

Det var trevlig läsning att ett batteri gjorde susen :) Men "bränslepumpen i tanken" viner?
 
Last edited:
Du kan prova med lite 2 tackts olja i bränslet den enda smörjningen som bränsle pump och spridare får är av bensinen.. 2T oljan i en 4tackts motor skadar inget OM DU INTE HAR KATALYSATOR. Då kan katalysatorn ta skada av oljan.

2T olja verkar hjälpa till att hålla rent bränsle systemet från den typen av förhårdnat bränsle klägg som mordernt bränsle skapar vid längre stille stånd.

OBS detta är min helt egna privata uppfattning då mina hojar står med 2-3% olje blandat akylat bensin vid längre stillestånd. Se flera år.

Ex min yz250 wr som stog i 2,5 år utan att vara startad. Startade på 3,dje kicken med gammal soppa före försäljning.
 
Du kan prova med lite 2 tackts olja i bränslet den enda smörjningen som bränsle pump och spridare får är av bensinen.. 2T oljan i en 4tackts motor skadar inget OM DU INTE HAR KATALYSATOR. Då kan katalysatorn ta skada av oljan.

2T olja verkar hjälpa till att hålla rent bränsle systemet från den typen av förhårdnat bränsle klägg som mordernt bränsle skapar vid längre stille stånd.

OBS detta är min helt egna privata uppfattning då mina hojar står med 2-3% olje blandat akylat bensin vid längre stillestånd. Se flera år.

Ex min yz250 wr som stog i 2,5 år utan att vara startad. Startade på 3,dje kicken med gammal soppa före försäljning.

Jag tycker mig få liknande resultat med alkylat utan oljeinblandning, är det alltså ännu bättre med olja?
 
Det var trevlig läsning att ett batteri gjorde susen :) Men "bränslepumpen i tanken" viner?

Hej Peter. Ja se här
One of the first warning signs that you are need of motorcycle fuel pump repairs is a loud whining sign coming from your fuel tank. A normal pump should have a low humming sound instead. If you notice a loud whine, then the bike could be old and faulty or even have problems with the fuel that is running through it.
https://www.highflowfuel.com/n-4045-top-signs-that-your-motorcycle-fuel-pump-is-failing.html


Hej Moddlaren och Josef.
Jag inbillar mig att det finns någon form av "slagg" i tanken och att det har fastnat i bränslepumpens filter. Om detta stämmer (och notera att jag förmodligen inte vet vad jag pratar om) tror ni då att det skulle vara till någon nytta om man häller tvåtaktsolja i motorn? Bränslepumpen på min modell har ett inbyggt filter som inte går att ta loss och rengöra.
 
Den så kallade slaggen du nämner är förhårdnade produkter i från bensinen som fälls ut och fastnar på ytor.

I förgasares munstycken och kanaler billdas ett chellak liknande stenhård substans som i princip måste mekaniskt bearbetas bort..

Med akylat bensin eller vanlig bensin med 2T olja inblandad VERKAR inte dessa utfällningar ske.

Akylat bensin är renare och är en annorlunda produkt mot vanlig handelsbensin så där finns nog den förklaringen men varför vanlig bensin beter sig anorlunda med 2T olja inblandad kan jag inte svara på mer än att det verkar som att oljan förhindrar att utfällningar bildas.

2T olja i vilket fall som helst kommer inte att skada vare sig motor eller bränsle pumpen. Så det är bara att prova och se vad som sker.

Dock kan ingen olja i världen laga slitna kol eller glidlagringar i någon bränslepump eller annan mekanik.
 
Hej Peter. Ja se här
One of the first warning signs that you are need of motorcycle fuel pump repairs is a loud whining sign coming from your fuel tank. A normal pump should have a low humming sound instead. If you notice a loud whine, then the bike could be old and faulty or even have problems with the fuel that is running through it.
https://www.highflowfuel.com/n-4045-top-signs-that-your-motorcycle-fuel-pump-is-failing.html


Hej Moddlaren och Josef.
Jag inbillar mig att det finns någon form av "slagg" i tanken och att det har fastnat i bränslepumpens filter. Om detta stämmer (och notera att jag förmodligen inte vet vad jag pratar om) tror ni då att det skulle vara till någon nytta om man häller tvåtaktsolja i motorn? Bränslepumpen på min modell har ett inbyggt filter som inte går att ta loss och rengöra.

Den så kallade slaggen du nämner är förhårdnade produkter i från bensinen som fälls ut och fastnar på ytor.

I förgasares munstycken och kanaler billdas ett chellak liknande stenhård substans som i princip måste mekaniskt bearbetas bort..

Med akylat bensin eller vanlig bensin med 2T olja inblandad VERKAR inte dessa utfällningar ske.

Akylat bensin är renare och är en annorlunda produkt mot vanlig handelsbensin så där finns nog den förklaringen men varför vanlig bensin beter sig anorlunda med 2T olja inblandad kan jag inte svara på mer än att det verkar som att oljan förhindrar att utfällningar bildas.

2T olja i vilket fall som helst kommer inte att skada vare sig motor eller bränsle pumpen. Så det är bara att prova och se vad som sker.

Dock kan ingen olja i världen laga slitna kol eller glidlagringar i någon bränslepump eller annan mekanik.

TS hoj är om jag förstår det en Honda CB600f årsmodell 2012. Då har den garanterat katalysator (om inte tidigare ägare bytt avgassystem till att helsystem). Alltså, till TS, är det original avgassystem så använd absolut INTE tvåtaktsolja.
 
TS hoj är om jag förstår det en Honda CB600f årsmodell 2012. Då har den garanterat katalysator (om inte tidigare ägare bytt avgassystem till att helsystem). Alltså, till TS, är det original avgassystem så använd absolut INTE tvåtaktsolja.

Det finns 2T olja som är godkänd för katalysator. Den är inte oljebaserad utan baserad på samma estrar som motul 300V. Dom är baserade som jag fattat på modifierade alkoholer.

Jag skrev tidigare om man orkar läsa tråden att.2T olja är inte att rekomendera om det finns katalysator.

Men som sagt det finns katalysator godkänd 2T olja.. ett flertal nya mopeder har en typ av katalysator o 2T motor
 
Last edited:
Har under 20 års tid lite då och då (typ en gång vartannat år) slått i 1-2% 2t-olja på min Volvo med katalysator och den har fortfarande perfekta avgasvärden när den besiktigas. Kan ju tänkas att nyare kattar är känsligare dock men vad vet jag.
 
Tack för alla svar. Det sitter ett helsystem på utan katalysator men om jag har förstått er rätt är oljan till att förhindra att det bildas slagg men hjälper inte om det redan har bildats. Har jag förstått det rätt?

Jag har sökt lite på nätet och det verkar som att slagget bidrar till att pumpen måste arbeta hårdare och att ljudet beror på detta. Jag undrar om det finns någon bränsletillsats som fungerar mot redan befintligt slagg.

Jag har som sagt inga problem med bränsletillförseln. Den accelererar precis som den ska och går jämnt och fint.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top