Vinande/tjutande ljud från motorn

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej

Jag hör ett vinande/tjutande ljud från motorn vid gaspådrag. När jag släpper gasen försvinner ljudet nästan direkt. Jag har också haft problem med att batteriet har laddat ur. Kan ett generatorfel orsaka ljudet?
 
Hej
Jo så kan det vara men ljudet uppkom nyligen och det känns konstigt att det bara uppstår vid gaspådrag även när jag står still.
 
Försök att spela in ljudet och länka här, ett vinande ljud kan vara lite vad som helst.
 
Det första som dyker upp i huvudet är att drivkedjan varit för hårt spänd och torskat utgående lagret vid drevet - ELLER att man inte tidigare reflekterat över oljudet från de rakskurna växellådadreven.
 
Tack för svaren!

Jag ska försöka spela in ljudet och göra ett försök att närmare lokalisera ljudkällan.
 
Låter det ungefär som denna?
Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
https://m.youtube.com/watch?v=ygihY76vs8E
 
Låter det ungefär som denna?
Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
https://m.youtube.com/watch?v=ygihY76vs8E

Tack! Ja, det är ett liknande ljud. Är det svårt att kontrollera om statorn fungerar? Jag vet var den sitter. Finns det olja innanför kåpan som täcker statorn eller är det bara att skruva loss den? Går det att använda den här multimetern från Biltema och hur ska jag i sådana fall gå till väga?

https://www.biltema.se/verktyg/matv...fClmdnwtw1weQqwAvkl-LcPmbwf-ZDoIaAls0EALw_wcB

När jag var ute och körde igår stängde jag av motorcykeln med den röda brytaren. När jag sedan skulle starta igen var det som om batteriet var dött. Startmotorn orkade inte dra igång mc:n och instrumentpanelen blinkade och startade om. Kan allt detta bero på att statorn är trasig?
 
Last edited:
Du har inte ett bekymmer med att startmotorn hänger kvar i inkoppling?
 
:confused:

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Det krävs lekmannatermer för att jag ska förstå.
 
När startmotorn drar runt motorn så släpper ett kugghjul taget när motorn startar.
Jag funderade på om det kunde vara så att det hänger kvar och då driver motorn startmotorn och knäcker den förmodligen, därav ditt startproblem.
Någon med mer ingående kunskap om din hoj kan nog berätta om det är ett heltokig tanke.
 
Last edited:
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.
 
Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
 
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.

Om ett tidigare fel i elen återkom när du använde dödarknappen låter det som om du har ett jordproblem nånstans tycker jag. Men det är bara en WAG.
 
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.

Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.
 
Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.

Absolut sant. OM batteriet faktiskt är tomt. Det kan dock lika gärna vara dåligt jordat.
Hur som helst har batteriet en spänningsutjämnande uppgift i ett så här pass enkelt elsystem så är det dåligt/har dålig jordanslutning kan det resultera i att lampor, säkringar och annat brinner upp.

Mät polspänningen på fulladdat batteri innan, under och efter startförsök och rapportera tillbaka i tråden. Alternativt putsa av jordanslutningen mot ramen och/eller köp ett nytt batteri.
 
Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
Halv - OT men är det inte olja vid statorn?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?
 
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?

Btema är lite gubben i lådan. Har haft batteri som håller länge och batteri som blev kassa rätt snabbt, typ halvår. Positiva ät väl att det sällan är några problem att byta ut om det är dåligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top