Vinande ljud på sjätte växeln - Kawasaki Z1000

prestones

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
2012 CBR1000rr
Hej alla glada!

Är ute efter en hoj och har blivit erbjuden en z1000 av en bekants bekant.
Det är en -03as med akra och powercommander som har rullat snart 3000 mil.

Dock har jag några frågor om dessa hojar,

Han säger att det är missljud på sjätte växeln och har varit det sedan han köpte den. Ska enligt honom vara ett rätt vanligt och "ofarligt" fel på z1000. Vad säger ni, är det vanligt och isf vad är det som är fel?

Sedan undrar jag om serviceintervallerna vid vilka mil dom ligger?

Tacksam för svar

Mvh Nisse

Börja med att göra rent/smörja kedjan = alltid börja med det enklaste. 6´ans växel på gata = ofta lågt varvtal = man hör ev missljud.

Har haft en precis likadan hoj med samma miltal och den sjöng på sexan, bytte olja till motul 10-50 helsyntet och då gick den tystare men lyssnade man noga så sjöng den iallafall. Snackade med en mc meck och han påstod att det var vanligt men inget att bry sig om. Den går fortfarande så det har inte hänt nåt på tre säsonger.

Lasse

Har haft en precis likadan hoj med samma miltal och den sjöng på sexan, bytte olja till motul 10-50 helsyntet och då gick den tystare men lyssnade man noga så sjöng den iallafall. Snackade med en mc meck och han påstod att det var vanligt men inget att bry sig om. Den går fortfarande så det har inte hänt nåt på tre säsonger.

Lasse
Största risken med att hälla i en tjockare olja är att man bara inte hör missljuden längre, men grundproblemet finns ju fortfarande kvar. Om det nu är ett problem med lite sjungande drev i det här fallet.

Okej, jag har hört något om kallhärdning men nog kan jag leva med ljudet det är bara det att man vill ju inte ha ett haveri.

Jag hade en Z1000 2004 som endast hade gått 240mil när jag köpte den och den hade också de vinande ljudet du hör på sexan.

Helt normalt för den hojen :tummenupp

Jag hade en Z1000 2004 som endast hade gått 240mil när jag köpte den och den hade också de vinande ljudet du hör på sexan.

Helt normalt för den hojen :tummenupp

Ja det verkar vara ett typfel på z1000.. blev iallafall köp av hojen så om nån har åtgärdat felet på sin hoj får du gärna tipsa om vad det var.
Antar att jag måste ner med lådan iallafall.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8