Vinande ljud på 3:ans växel (Bandit 1200)

razo

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
2009 Suzuki Bandit 1250 SA
Hejsan,

jag har precis inhandlad en bättre begagnad Bandit 1200 S -02, som bara gått 1700 mil. Det som jag är lite fundersam på att att på 3:ans växel så är det ett vinande ljud under gaspådrag, det låter ungefär som en kompressormatad motor, men bara på 3:ans växel. I övrigt så är det inga problem. Är det nån som har nån idé om vad det kan vara?

Lyssnade lite mera noggrant idag, å det är mellan 2000 och 3000 varv. Det finns även där på 2:an, men inte lika mycket. På 4:an och 5:an kan det även finnas där, men då börjar man ju komma upp i hastigheter så att vindbruset gör att det inte hörs lika bra... Men på 3:ans växel så är det ju runt 50 - 60 km/h vilket är där man oftast ligger när man kör i stan...

Lyssnade lite mera noggrant idag, å det är mellan 2000 och 3000 varv. Det finns även där på 2:an, men inte lika mycket. På 4:an och 5:an kan det även finnas där, men då börjar man ju komma upp i hastigheter så att vindbruset gör att det inte hörs lika bra... Men på 3:ans växel så är det ju runt 50 - 60 km/h vilket är där man oftast ligger när man kör i stan...

Titta på framdrevet. Om det är orginal så vilar kedjan på ett gumi som sitter i drevet. På icke orginaldrev saknas gummit och ett vinande ljud uppstår.

Hej,Jag har exakt samma problem på min Bandit,tror inte det kommer från drevet som är original på min........

Last edited:
Hej har precis bytat drivpaket på min zx-12 ninja på verkstad. Och jag har fått ett vinande ljud som hörs hela tiden och det följer liksom hastigheten ej på varvet. Håller jag in kopplingen o rullar på tomgång så hörs det här vinande ljudet fortfarande. Så kan detta ha med drivpaketet att göra.

Mickeninja

Är nog ganska säker på att det inte är drivpaketet. Kör jag samma hastighet (och gör gaspådrag) på tvåans växel så är det inget vinande ljud. Men växlar jag till trean och gör gaspådrag så hörs det tydligt och klart. Det är ju som sagt under gaspådrag som det hörs, håller jag samma hastighet eller motorbromsar så hörs inget vinande. :confused:

har samma problem med min R1, upp till 4rpm så är det ett vinande, (typ gammal pump) ljud, kommer jag förbi 4 rpm så försvinner det, fint drivpaket och drev. bara irriterande att man måste köra snabbare än 4 rpm ;)

Min Bandit viner också. Följer motorvarvtalet. Ibland hörs det mer, ibland mindre. Så lät även exemplaret jag provkörde på MC-live i våras.
Gillar ljudet! :tummenupp

Väcker liv i denna gamla tråden igen då.. Inhandlade i veckan en bandit 650 av årsmodell 2010 som knappt gått 400 mil ... Den viner också, verkar vara på alla växlar när varvtalet går under 2500, är framför allt vid motorbroms de hörs.. Men det är inget att oroa sig för då hoppas jag? :confused:

Jag hade också ett vinande ljud....ett tag

Bifogat

• 3rd gear busted.jpg
    3rd gear busted.jpg
    137.7 KB · Visningar: 89
Dedär va ju inte alls betryggande... Går det ens att misshandla en växellåda så illa på 400 mil? Är de bara o köra raka vägen till verkstaden?

Dedär va ju inte alls betryggande... Går det ens att misshandla en växellåda så illa på 400 mil? Är de bara o köra raka vägen till verkstaden?

Om du menar min bild, så behöver du nog inte vara orolig. Det var mest för att visa vad som händer EFTER vinandet, på en betydligt äldre hoj.

Okej! Aa Jag är helt ny i MC-värdeln, tog kortet förra torsdagen o köpte min första hoj i förrgår, så väldigt dålig koll på i stort sett allt, är knappt så jag vågar tanka! Kan mycket väl vara så att cykeln låter precis som den ska.. Vill bara vara på den säkra sidan.. :)

Detta vinande behöver inte alla gånger vara oroväckande.Blackbirden har också ett ganska grovt vinande i lägre fart där inget är fel eller trasigt men det är helt enkelt så den låter från motor och växellåda samt drev och kedja i dessa lägre farter.Och så har den hörts i ca 8000 mil nu.Ungefär som jag brukar småle i hjälmen vid stop / trafikljus när ettan läggs i och det låter som om ett städ med slägga och förundrade medtrafikanter stirrar i en förmodad tro att nu rasade nog skiten ihop.Så är det ibland att köra hoj och så vill jag att det ska vara till skillnad från den extremt tysta och smygande bilen där allt som talar om att motorn går är varvräknaren i bilen.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!