Vinande ljud Fz6-n 2008

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Hej.

Jag tog a2 kort för tre veckor sedan och köpte min första mc för två veckor sedan. En Fz6-n som då hade gått 1320 mil, besiktad i april och hade rullat 3 km sen dess. Körde hem den ca 20 mil.

Vid nästa tur smorde jag kedjan, då uppstod ett glapp som man känner om man inte har någon gas alls och sedan gasar till. Jag antog att kedjan blivit lite längre efter smörjningen.

Jag sträckte kedjan enligt instr. bok och bytte samtidigt till Biltemas olja. Efter detta tyckte jag mig uppfatta ett ljud jag inte hört tidigare
tidigare. Blev lite nervös så jag smorde kedjan lite mer och bytte olja igen. Ingen skillnad.

Nu har jag kört ca 70 mil och ljudet har ökat något, nu hör man det tydligt när man ligger i jämn hastighet i 70-80, likadant oavsett växel. Vid svag acceleration dämpas ljudet men man hör att det följer hastigheten. Det är som ett vinande, nästan lite 'hoande' som jag tror kommer underifrån. Om någon har kört med ett ihåligt takräcke så är det väldigt likt det ljudet.

Är det drivpaketet som är dåligt? Jag tänkte göra en längre tur om två helger så jag vill gärna ha cykeln i skick till dess.

/Johan
 
Verkar som att vissa FZ6or har ett vinande från transmissionen. Och vad jag läst på yamhaforum verkar det vara helt normalt. Det kan ju förstås vara drivpaketet också. Prova att torka rent runt främre drev och torka av kedjan och kör en sväng och se om det gör nåt
 
Så där har min FZ6 låtit på fyran och lite på femman i 75-80 de senaste 3500 milen, gått 4750 nu. Frankie says relax.
 
Kan tillägga att jag bytt drivpaket ett par gånger sedan dess och det har inte påverkat. Det kanske är inbillning, men jag tycker det låter mer på varma dagar. Varm olja är tunn olja, så kanske lite tjockare olja kan hjälpa. Jag har däremot endast kört Motul 10w40 så jag har inte testat denna hypotes.
 
Verkar som att vissa FZ6or har ett vinande från transmissionen. Och vad jag läst på yamhaforum verkar det vara helt normalt. Det kan ju förstås vara drivpaketet också. Prova att torka rent runt främre drev och torka av kedjan och kör en sväng och se om det gör nåt

Vad gör jag rent kedjan med? Ska jag provköra med torr kedja för att se om det är nån skillnad? Jag har smort med Biltemas kedjefett, duger det?

Jag har mätt och justerat kedjespelet flera gånger enligt instruktionsboken och det ska vara rätt.

Tack för era svar, det känns lugnande. Men finns det något sätt att kontrollera drivpaketet så man kan utesluta det helt? Skulle lite bilder på det hjälpa? Finns det någon åtgärd för det glappet som uppstod efter första smörjningen? Det är jag helt säker på att det inte fanns innan.
 
Vad gör jag rent kedjan med? Ska jag provköra med torr kedja för att se om det är nån skillnad? Jag har smort med Biltemas kedjefett, duger det?

Jag har mätt och justerat kedjespelet flera gånger enligt instruktionsboken och det ska vara rätt.

Tack för era svar, det känns lugnande. Men finns det något sätt att kontrollera drivpaketet så man kan utesluta det helt? Skulle lite bilder på det hjälpa? Finns det någon åtgärd för det glappet som uppstod efter första smörjningen? Det är jag helt säker på att det inte fanns innan.

Är inte så noga vad du smörjer med. Skulle du smörja med nåt "dåligt" skulle det dröja innan det märktes ändå. Är osäker på vad du menar med glapp? menar du när du kör och släpper gasen för att sedan gasa lite igen? Där är ett transmissionsglapp på min Fz6 iaf.
Svårt att veta om det är drivpaketet som väsnas. Man kan justera spänningen och se vad det ger, annars får man byta det men det känns ju väldigt onödigt om det inte gått så långt. Jag har läst nånstans där någon hävdade att det lät mer om kedjan var välsmord. Därav mitt tips att torka av den och köra den torr och jämföra.
 
Om alla länkarna på kedjan är lika böjliga, kedjan inte går att lyfta från bakdrevet och kuggarna på dreven inte blivit spetsiga är det inget fel på drivpaketet. Drivpaketet borde inte vara slut vid 1300 mil under normal användning heller.

Och som sagt, jag har samma ljud som du beskriver och det har aldrig spelat någon roll om jag kört med nytt eller gammalt drivpaket, torr eller nysmord kedja.
 
Jag brukar använda lampolja för att göra rent kedjan med. Sen smörjer jag upp den (och torkar av med luddfri trasa) efter en liten lugn tur så den blir lite varm, inbillar mig att klägget fäster bättre på kedjan då och inte är på hela fälgen efteråt.
 
Eftersom du berättar "Jag köpte min första MC..." måste det kanske upplysas om att växellådor i de flesta (typ 99%) motorcyklar kör med rakskurna drev och låter. Så länge du inte har metallpartiklar stora som kackerlackor på oljepluggsmagneten är det lugnt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top