Vinande ljud cbr1000rr -08??

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Undrar bara en sak kring min relativt nyinköpta cbr1000rr -08,
Jag tycker att den viner/tjuter vid gasavslag. Jag hör inget på tomgång och det försvinner när jag gasar. Men uppstår så fort jag motorbromsar.
Är detta normalt, eller vad beror det på? Låter som att det kommer från under tanken typ.

Tacksam för svar
 
Som sagt ingen aning. Aldrig haft de på tidigare hojar.. Men brukar de vina då man släpper på gasen?
 
Lyfter en gammal tråd. Min viner som en kompressor när man motorbromsar. Och enligt många i USA har Honda återkallat då det är nått som händer med veven. Någon som vet nått mer??
 
Jag har en -08 sen 3år tillbaka & alltid haft ett typ vinande ljud vid motorbroms & det är slirkopplingen. iaf på min hoj.
Vågar inte säga att TS ljud är ett OK ljud eller inte.
Stämmer att det var diverse strul med 08:an men inte alla hojar, & det var inte alla hojar som föll inom
garantin heller.
Min hoj har aningen förhöjd oljeförbrukning & den är inte kolvringsfixad, men de e ju bara å slå i lite mer då & då.
 
Jag har en -08 sen 3år tillbaka & alltid haft ett typ vinande ljud vid motorbroms & det är slirkopplingen. iaf på min hoj.
Vågar inte säga att TS ljud är ett OK ljud eller inte.
Stämmer att det var diverse strul med 08:an men inte alla hojar, & det var inte alla hojar som föll inom
garantin heller.
Min hoj har aningen förhöjd oljeförbrukning & den är inte kolvringsfixad, men de e ju bara å slå i lite mer då & då.
Hej!
Har ungefär liknande erfarenheter.
Hade en CBR1000rr-08 med liknande ljud. Upplevde aldrig bekymmer med detta överhuvudtaget, utan fick berättat för mig av en spekulant när den låt ute för försäljning, att detta skulle vara nåt med vevaxeln... Då hade hojen gått nästan 3000mil. (dock var min kolvringsfixad och hade, en enligt Honda, normal oljeförbrukning)
Tror det där ljudet kan variera i allvarlighetsgrad, men på min var det iaf inget bekymmer.
 
Bumpar denna gamla tråd och undrar om någon av er som hade detta vinande ljud eller känner någon som hade det åtgärdade detta? Och vad prislappen för åtgärd kostade? Är det någon fara med att köra med hojen? Eller bara ett störande moment?
 
Bumpar denna gamla tråd och undrar om någon av er som hade detta vinande ljud eller känner någon som hade det åtgärdade detta? Och vad prislappen för åtgärd kostade? Är det någon fara med att köra med hojen? Eller bara ett störande moment?
Om det inte har hänt något på sexton år så skulle jag gissa att det är rätt lugnt...
 
Bumpar denna gamla tråd och undrar om någon av er som hade detta vinande ljud eller känner någon som hade det åtgärdade detta? Och vad prislappen för åtgärd kostade? Är det någon fara med att köra med hojen? Eller bara ett störande moment?
Jag hade en 2010 fram till för 2 år sedan som lät som du beskriver sedan ny, jag trodde alltid att det skulle vara så…
Först när jag skulle byta in den som det påtalades att det troligen var ett drev på vevaxeln som det var fabrikationsfel på vissa ex.
Hojen har då gått ca 2500 mil. Svårt att i efterhand säga om vinandet ändrades eller inte under alla dessa år, men det slutade med att veven byttes. Kommer inte ihåg vad kalaset kostade pga deal vid inbyte, men det är så klart ett ganska stort jobb.
Om man vågar köra vidare utan byte? Svårt att säga, men lite läskigt när man vet vad det är.
 
Lite info om problemet här. Dom veka dreven sitter på alla 2008-2010. Fixades med bättre härdning till 2011.
 
Jag hade en 2010 fram till för 2 år sedan som lät som du beskriver sedan ny, jag trodde alltid att det skulle vara så…
Först när jag skulle byta in den som det påtalades att det troligen var ett drev på vevaxeln som det var fabrikationsfel på vissa ex.
Hojen har då gått ca 2500 mil. Svårt att i efterhand säga om vinandet ändrades eller inte under alla dessa år, men det slutade med att veven byttes. Kommer inte ihåg vad kalaset kostade pga deal vid inbyte, men det är så klart ett ganska stort jobb.
Om man vågar köra vidare utan byte? Svårt att säga, men lite läskigt när man vet vad det är.
När jag kollar OEM delar så ser jag att en ny vevaxel kostar ca 3000$ , så det känns som att det är extremt kostsamt att fixa.
 
När jag kollar OEM delar så ser jag att en ny vevaxel kostar ca 3000$ , så det känns som att det är extremt kostsamt att fixa.
Det bästa är att du kontaktar en auktoriserad Honda verkstad och förklarar att det egentligen borde fixats under garantitiden. Givetvis går det inte att hävda garanti, men kanske är priset ett helt annat om en av Hondas generalagent välkänd verkstad köper in delen. Sedan är det tyvärr ett stort arbete att byta den också. Men ställa frågan går ju alltid.
Kanske håller grejerna trotts det vinande ljudet, med lite läskigt att tänka på vad som kan hända om det inte gör det...
 
Det bästa är att du kontaktar en auktoriserad Honda verkstad och förklarar att det egentligen borde fixats under garantitiden. Givetvis går det inte att hävda garanti, men kanske är priset ett helt annat om en av Hondas generalagent välkänd verkstad köper in delen. Sedan är det tyvärr ett stort arbete att byta den också. Men ställa frågan går ju alltid.
Kanske håller grejerna trotts det vinande ljudet, med lite läskigt att tänka på vad som kan hända om det inte gör det...
Det skall ju inte vara nån fara att köra med. Honda Japan har inte återkallat berörda maskiner. Det var bara generalagenterna i USA och England som frivilligt förlängde garantin till 5 år för att blidka ägare som var missnöjda med det vinande ljudet.
Svenska generalagenten gjorde ingenting, som vanligt. 😠
 
Jag har haft det ljudet på min 08a. Det är som sagt utgående drevet på vevaxeln som det blir böjda tänder på. Kör tills det rasar eller byt vevaxel är lösningen :)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top