Vinande 6:e växel

BrotherLightnin

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Smålänning i Sthlm
Hoj
ZZR600
Hej hej!

Tänkte bara kolla om det är fler här som känner igen fenomenet att 6:ans växel "viner" lite. Ett svagt transmissionsjud som uppkommer när man petar i högsta spettet. Det hörs mest på lägre varv och bara när man belastar.
Har en ZZR600, har provkört fler sådana och hörde också fenomenet på dessa.

Blev mest nyfiken på om det är en vanlig åkomma på denna modell, om det har nån logisk förklaring (typ vinkeln på drevets skärning) eller om jag helt kallt ska räkna med att lådan är förbrukad :gnissla :)
 
Det ska vina lite från lådan. Det är helt normalt när det är rakskurna drev i växellådan. Så är det inte på bilar förutom på backväxeln. Och den viner ju också :) Gasa vidare bara :banana
 
Tack för det lugnande beskedet :)
Blev mest lite orolig eftersom det hörs mer på 6:an än andra växlar.
Men det är säkert lungt då eftersom den andra hojen jag testade var likadan.
 
Hell_Man skrev:
Det ska vina lite från lådan. Det är helt normalt när det är rakskurna drev i växellådan. Så är det inte på bilar förutom på backväxeln. Och den viner ju också :) Gasa vidare bara :banana

Är det rakskurna drev i den lådan då? Har inte även de flesta hojar snedskurna?
 
Nej vad jag vet har i stort sett alla motorcyklar rakskurna drev. Jag vet faktiskt ingen hoj som har något annat :confused:
 
lånar tråden lite...

Om det nu ska vina om växellådan borde det inte vara lika på alla växlar??
Min viner oxå när jag lägger i sexan..
 
Hell_Man skrev:
Nej vad jag vet har i stort sett alla motorcyklar rakskurna drev. Jag vet faktiskt ingen hoj som har något annat :confused:

RD 350 har i alla fall snedskurna.
 
PacMan skrev:
RD 350 har i alla fall snedskurna.

Inte i växellådan.
Hela konstruktionen i en konventionell hojlåda "kräver" rakskurna drev för att fungera. Kanske är vev / koppling du tänker på, där finns både raka och snedskruna varianter...
/FRedde
 
freddexwing skrev:
Inte i växellådan.
Hela konstruktionen i en konventionell hojlåda "kräver" rakskurna drev för att fungera. Kanske är vev / koppling du tänker på, där finns både raka och snedskruna varianter...
/FRedde

Ja, du har visst rätt. Det var ju bara mellan vevaxel och koppling det var snedskuret, men jag hade precis för mig att det var så i lådan också. Fel av mig. :3freak
 
Pratade med en kille på AVA-mc vars flickvän haft en ZZR600 och han skruvat lite med...han säger att det är standard på dessa hojar och ingen fara, han sa att "suzuki har samma vinande ljud" vet dock inte om det bara är vissa modeller. Bytte hur som helst olja i min nu innan helgen och har kört 70 mil, tycker den går tystare...
 
Min bror hade en 350 som gått en 6-tusen mil och mycket touring. Den ven på sjätte växeln men dreven hade gått ner sig. Bytte dreven och allt var tyst igen.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top