Vinande 6:e växel

BrotherLightnin

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Smålänning i Sthlm
Hoj
ZZR600
Hej hej!

Tänkte bara kolla om det är fler här som känner igen fenomenet att 6:ans växel "viner" lite. Ett svagt transmissionsjud som uppkommer när man petar i högsta spettet. Det hörs mest på lägre varv och bara när man belastar.
Har en ZZR600, har provkört fler sådana och hörde också fenomenet på dessa.

Blev mest nyfiken på om det är en vanlig åkomma på denna modell, om det har nån logisk förklaring (typ vinkeln på drevets skärning) eller om jag helt kallt ska räkna med att lådan är förbrukad :gnissla :)
 
Det ska vina lite från lådan. Det är helt normalt när det är rakskurna drev i växellådan. Så är det inte på bilar förutom på backväxeln. Och den viner ju också :) Gasa vidare bara :banana
 
Tack för det lugnande beskedet :)
Blev mest lite orolig eftersom det hörs mer på 6:an än andra växlar.
Men det är säkert lungt då eftersom den andra hojen jag testade var likadan.
 
Hell_Man skrev:
Det ska vina lite från lådan. Det är helt normalt när det är rakskurna drev i växellådan. Så är det inte på bilar förutom på backväxeln. Och den viner ju också :) Gasa vidare bara :banana

Är det rakskurna drev i den lådan då? Har inte även de flesta hojar snedskurna?
 
Nej vad jag vet har i stort sett alla motorcyklar rakskurna drev. Jag vet faktiskt ingen hoj som har något annat :confused:
 
lånar tråden lite...

Om det nu ska vina om växellådan borde det inte vara lika på alla växlar??
Min viner oxå när jag lägger i sexan..
 
Hell_Man skrev:
Nej vad jag vet har i stort sett alla motorcyklar rakskurna drev. Jag vet faktiskt ingen hoj som har något annat :confused:

RD 350 har i alla fall snedskurna.
 
PacMan skrev:
RD 350 har i alla fall snedskurna.

Inte i växellådan.
Hela konstruktionen i en konventionell hojlåda "kräver" rakskurna drev för att fungera. Kanske är vev / koppling du tänker på, där finns både raka och snedskruna varianter...
/FRedde
 
freddexwing skrev:
Inte i växellådan.
Hela konstruktionen i en konventionell hojlåda "kräver" rakskurna drev för att fungera. Kanske är vev / koppling du tänker på, där finns både raka och snedskruna varianter...
/FRedde

Ja, du har visst rätt. Det var ju bara mellan vevaxel och koppling det var snedskuret, men jag hade precis för mig att det var så i lådan också. Fel av mig. :3freak
 
Pratade med en kille på AVA-mc vars flickvän haft en ZZR600 och han skruvat lite med...han säger att det är standard på dessa hojar och ingen fara, han sa att "suzuki har samma vinande ljud" vet dock inte om det bara är vissa modeller. Bytte hur som helst olja i min nu innan helgen och har kört 70 mil, tycker den går tystare...
 
Min bror hade en 350 som gått en 6-tusen mil och mycket touring. Den ven på sjätte växeln men dreven hade gått ner sig. Bytte dreven och allt var tyst igen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top